Frank Underwood i House of Cards tillhör förmodligen inte majoritetens bild av en
Frank Underwood i House of Cards tillhör förmodligen inte majoritetens bild av en "drömchef".
Foto: Netflix/Kobal/REX/Shutterstock

5 karaktärsdrag: Så känner du igen en dålig chef

En chef som alltid vet bäst och aldrig håller sina löften, låter det bekant? Under vår karriär kommer vi att stöta på både bra och dåliga chefer, tyvärr är det de dåliga som ofta fastnar allra tydligast i vårt minne. Clara Löfvenhamn är ledarskapsutvecklare och driver Bossbloggen. För att du tidigt ska kunna känna igen ett dåligt ledarskap menar hon att du måste titta efter vissa beteenden.

1. Chefen vet alltid bäst
Och då menar vi verkligen ALLTID bäst. Det spelar ingen roll vad någon annan säger, tycker eller föreslår. Det är alltid chefens egna idéer som går hem. Visst är det mänskligt att tycka bäst om sina egna idéer, men en bra chef ska lyssna till sina medarbetare, kunder och arbetsgrupp. Det handlar inte heller bara om att alltid veta bäst, en dålig chef kan heller aldrig ha fel.

LÄS MER: 5 saker chefer gör som får de bästa medarbetarna att säga upp sig
 
2. Chefen kritiserar andra – inför andra
Att påpeka andras fel och misstag högt inför andra är inget bra sätt att ge feedback på. Kritik ska ge oss chansen att utvecklas. Om Kalle har gjort fel under sitt skift ska chefen ta det med honom direkt, utan att berätta det för andra först eller tillrättavisa Kalle framför resten av de anställda. När en chef kritiserar andra öppet tolkas det lätt som skitsnack och sänder ut helt fel signaler i organisationen.
 
3. Chefen detaljstyr in i det minsta
En chef som lägger sig i vilken färg det ska vara på de anställdas överstrykningspennor är inte bra på sitt jobb. Ett av de snabbaste sätten att döda folks motivation och kreativitet på är att detaljstyra saker. Ett tecken på dåligt ledarskap är när chefen går in och bestämmer småsaker som rör de anställda. Se upp för chefer som petar i saker de inte har med att göra, eller inte behöver ha något med att göra.

LÄS MER: 10 saker Sveriges bästa arbetsplatser gör för sina anställda
 
4. Chefen hittar syndabockar istället för lösningar
När kritik, klagomål eller problem dyker upp så säger chefen ”Det där rör inte mig!” eller ”Det är hennes fel, inte mitt!”. Istället för att fokusera på att lösa problemet ägnar sig chefen åt att skylla ifrån sig och avsäga sig ansvaret. Detta är ett väldigt defensivt förhållningssätt som handlar om att inte kunna ta kritik.
 
5. Chefen snackar mycket – men inget händer
Få saker gör hårt arbetande anställda så arga och besvikna som när chefen lovar något som sedan inte blir av. Oavsett om det handlar om en rolig fest, en ny kaffemaskin eller framtida befordringar måste chefen se till att genomföra det som utlovas. Visst, ibland kan oväntade omständigheter ändra planerna, men det viktiga är då att chefen kommunicerar det istället för att låtsas som ingenting. Ett annat problem här är chefer som endast fokuserar på de snabba, direkta resultaten och att framhäva dem – utan att tänka på de långsiktiga förändringarna.

LÄS MER: 5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

På bilden: Clara Löfvenhamn. Fotogaf: Zeynep Seitomer. 

Karriärhjälpen

Här hittar du tips och artiklar som hjälper dig i yrkeslivet. Lär dig hur man skriver ett personligt brev, får sitt CV att sticka ut eller förhandlar lön.

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Glada medarbetare  lockar fler

Glada medarbetare lockar fler

När konkurrensen om talangerna hårdnar blir det viktigt för företag att vara tydliga med sitt varumärke. Nu satsar allt fler företag på employer branding.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Du gjorde ett litet misstag här om dagen och har fortfarande inte kunnat släppa det. Du oroar dig för om du kommer göra tillräckligt bra ifrån dig nästkomma