Om våra värderingar stämmer överens med värderingarna som finns på vårt jobb kommer vi trivas bättre. Annars finns det en stor risk att vi känner oss oinspirerade och slutligen säger upp oss, menar Lena Ahlström.
Om våra värderingar stämmer överens med värderingarna som finns på vårt jobb kommer vi trivas bättre. Annars finns det en stor risk att vi känner oss oinspirerade och slutligen säger upp oss, menar Lena Ahlström.
Foto: Unsplash

Delar du och din arbetsgivare samma värderingar? Så vet du!

Vi känner inte till våra egna värderingar. Det menar Lena Ahlström, grundare av Ledarstudion. Samtidigt tror hon att om vi funderade mer över vad som är viktigt för oss skulle vi trivas mycket bättre på jobbet. Här är hennes bästa tips för hur du hittar dina egna värderingar och hur du vet om de stämmer överens med värderingarna på din arbetsplats.

– Värderingar är till för att tillgodose dina behov. Dina värderingar ger dig en idé om hur du ska skapa ett idealtillstånd, säger Lena Ahlström, VD och grundare av Ledarstudion, som utvecklar ledare och chefer.
Enligt Lena Ahlström har alla människor olika värderingar som påverkas av vår personlighet. Hon menar att våra värderingar bildas utifrån våra erfarenheter och lärdomar under uppväxten.

LÄS MER: Experten: Sluta skylla på chefen – satsa på att bli en bättre medarbetare istället

Hur går det att applicera våra värderingar på arbetslivet då? Enligt Lena Ahlström skulle vi trivas mycket bättre på jobbet om vi valde ut våra viktigaste värderingar och jämförde dem med värderingarna som finns på vår arbetsplats.  
– När jag frågar folk vilka deras viktigaste värderingar är tittar de bara på mig och säger ”jag vet inte”. Vi tänker inte på det här, vi gör inte det jobbet.

För att hitta dina egna värderingar är en bra början att fundera över dina känslor och ditt handlande i olika situationer. Ju viktigare olika situationer är för dig, desto starkare är dina värderingar just där. Vilka situationer har gjort dig upprörd, ledsen eller skamsen? Fundera över vad andra har gjort som har känts fel för dig.
– Många arbetsplatsers värderingar stämmer inte överens med människornas värderingar. Men ändå slutar folk på jobbet utan att ha satt ord på varför de inte trivdes där.

LÄS MER: Därför är folk grisigare på jobbet än hemma

Fråga dig själv vad en bra arbetsplats är för dig. Om våra egna värderingar inte delas av vår arbetsplats menar Lena Ahlström att vi helt enkelt inte kommer att trivas på jobbet eftersom våra behov inte blir tillfredsställda.
– Det finns en magisk gräns vid två år, sedan slutar folk för att de inte trivs.

På bilden: Lena Ahlström. Fotograf: Anja Dahlgren. 

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Annons
Sökes: Vardagshjältar som vill hjälpa Stockholms medborgare

Sökes: Vardagshjältar som vill hjälpa Stockholms medborgare

Är du social, serviceinriktad och vill ha trevliga kollegor med hög kompetens? I så fall kan du vara rätt person för Kontaktcenter Stockholm som nu vill bli

Ny på jobbet? Så fixar du första veckan!

Ny på jobbet? Så fixar du första veckan!

Du klarade jobbintervjun galant och nu är det upp till dig att visa din arbetsgivare att de gjort rätt val.

Varför du ska stanna på ett jobb du hatar

Varför du ska stanna på ett jobb du hatar

Att älska sitt jobb är inte någonting alla får uppleva. Det finns flera fördelar med att stanna på ett arbete du inte trivs med.

Fast på jobbet i jul? Såhär klarar du dig!

Fast på jobbet i jul? Såhär klarar du dig!

Medan resten av Sverige sitter och väntar spänt på hur julvärdarna ska tända ljuset innan Kalle Anka är du fast på jobbet. Såhär klarar du av arbetsdagen.

3 saker du ska göra innan du går på semester

3 saker du ska göra innan du går på semester

För många är det snart dags för semester och ladda upp inför det nya året. Men kom ihåg att bara för att du går på semester så gör inte ditt jobb det.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Fler artiklar inom På jobbet