Om våra värderingar stämmer överens med värderingarna som finns på vårt jobb kommer vi trivas bättre. Annars finns det en stor risk att vi känner oss oinspirerade och slutligen säger upp oss, menar Lena Ahlström.
Om våra värderingar stämmer överens med värderingarna som finns på vårt jobb kommer vi trivas bättre. Annars finns det en stor risk att vi känner oss oinspirerade och slutligen säger upp oss, menar Lena Ahlström.
Foto: Unsplash

Delar du och din arbetsgivare samma värderingar? Så vet du!

Vi känner inte till våra egna värderingar. Det menar Lena Ahlström, grundare av Ledarstudion. Samtidigt tror hon att om vi funderade mer över vad som är viktigt för oss skulle vi trivas mycket bättre på jobbet. Här är hennes bästa tips för hur du hittar dina egna värderingar och hur du vet om de stämmer överens med värderingarna på din arbetsplats.

– Värderingar är till för att tillgodose dina behov. Dina värderingar ger dig en idé om hur du ska skapa ett idealtillstånd, säger Lena Ahlström, VD och grundare av Ledarstudion, som utvecklar ledare och chefer.
Enligt Lena Ahlström har alla människor olika värderingar som påverkas av vår personlighet. Hon menar att våra värderingar bildas utifrån våra erfarenheter och lärdomar under uppväxten.

LÄS MER: Experten: Sluta skylla på chefen – satsa på att bli en bättre medarbetare istället

Hur går det att applicera våra värderingar på arbetslivet då? Enligt Lena Ahlström skulle vi trivas mycket bättre på jobbet om vi valde ut våra viktigaste värderingar och jämförde dem med värderingarna som finns på vår arbetsplats.  
– När jag frågar folk vilka deras viktigaste värderingar är tittar de bara på mig och säger ”jag vet inte”. Vi tänker inte på det här, vi gör inte det jobbet.

För att hitta dina egna värderingar är en bra början att fundera över dina känslor och ditt handlande i olika situationer. Ju viktigare olika situationer är för dig, desto starkare är dina värderingar just där. Vilka situationer har gjort dig upprörd, ledsen eller skamsen? Fundera över vad andra har gjort som har känts fel för dig.
– Många arbetsplatsers värderingar stämmer inte överens med människornas värderingar. Men ändå slutar folk på jobbet utan att ha satt ord på varför de inte trivdes där.

LÄS MER: Därför är folk grisigare på jobbet än hemma

Fråga dig själv vad en bra arbetsplats är för dig. Om våra egna värderingar inte delas av vår arbetsplats menar Lena Ahlström att vi helt enkelt inte kommer att trivas på jobbet eftersom våra behov inte blir tillfredsställda.
– Det finns en magisk gräns vid två år, sedan slutar folk för att de inte trivs.

På bilden: Lena Ahlström. Fotograf: Anja Dahlgren. 

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Annons
Erik gick från elitfotbollsspelare till toppsäljare

Erik gick från elitfotbollsspelare till toppsäljare

Det finns inte ett sätt att vara en duktig säljare – men det gäller att vara en bra lyssnare och att hitta sin egen styrka. Det menar Erik Berthagen som, i

Annons
Sveriges bästa arbetsgivare 2017 söker dig som jobbar inom skola, vård och omsorg

Sveriges bästa arbetsgivare 2017 söker dig som jobbar inom skola, vård och omsorg

Jobbar du som lärare eller inom vård och omsorg och vill jobba hos en prisbelönt och grym arbetsgivare ska du söka dig till Zest bemanning.

8 typer av chefer som får de anställda att hata sitt jobb

8 typer av chefer som får de anställda att hata sitt jobb

Chefen som tar äran för dina idéer, som aldrig har fel och som har ett kontrollbehov utöver det vanliga – vi känner alla till dem.

6 tips: Så jobbar du med någon du verkligen inte tycker om

6 tips: Så jobbar du med någon du verkligen inte tycker om

Det är omöjligt att komma överens med precis alla. Men när vi är på jobbet så finns det tillfällen då vi måste arbeta tillsammans med folk vi inte gillar.

4 enkla knep för att kunna avsluta arbetsdagen glad

4 enkla knep för att kunna avsluta arbetsdagen glad

Självklart behöver vi ventilera oss då och då, men om du dagligen klagar över ditt jobb behöver någonting ändras.

Känner du dig oinspirerad på jobbet? Här är 3 tips på vad du kan göra åt det

Känner du dig oinspirerad på jobbet? Här är 3 tips på vad du kan göra åt det

Känns allt monotont och tråkigt på jobbet? Har du ingen motivation kvar? Då kan det vara dags att göra några små förändringar i livet.

Fler artiklar inom På jobbet