Experten: Så är du en bra medarbetare – enligt chefen
Den nya generationens medarbetare ställer höga krav på sin chef, men vad för krav ställer chefen på sina anställda?Emma Phil, föreläsare och karriärcoach, ger sina bästa tips till hur du blir en bra medarbetare.
Emma Phil har föreläst för hundratals chefer runt om i landet om hur de ska ta sig an Generation Y, alltså 80- och 90-talister. Den nya generationen har stora krav på sin arbetsgivare, men det finns en hel del som cheferna kan störa sig på.
– Traditionellt sätt handlar det om att kräva innan man levererat. Man vill ha förmåner innan man har bevisat sig och tar inte sitt fulla ansvar.
Generation Y, alltså 80- och 90-talister vill ha kontinuerlig feedback, bekräftelse och ett mer coachande språk om de ska nå sin fulla potential och stanna på företaget.
– Den här generationen är uppväxt med att jobba på det sättet som de spelar tv-spel. Man går igenom en bana, avancerar och går sedan till nästa bana. De är uppvuxna i en annan samtid. De har fått vara med att påverka sedan de var barn.
LÄS MER: Här är förmånerna som lockar unga till jobben
Det den yngre generationen vill ha är alltså en lyhörd chef som låter en utvecklas på arbetsplatsen. Men vad ska man som medarbetare göra för att skapa en god arbetsmiljö?
– Man måste se till att ha ett helikopterperspektiv. Reflektera över dina handlingar. Inse att det du gör påverkar dina medarbetare och att det kanske tar lite tid innan något händer.
LÄS MER: Hellre en chef som alltid är orättvis än en som bara är det ibland
Emma Phil anser att nyckeln till en riktigt bra arbetsplats är när både medarbetarna och arbetsgivaren möts i förståelse och respekt.
– Man måste vilja skapa den dialogen och öppenheten generationer emellan. Det finns många olikheter vi kan prata kring. Vi måste kunna skapa en ömsesidig respekt. Det handlar om att förstå hela bilden, vilken kontext, vad man kommer ifrån, vad man har för erfarenheter. Alla generationer har ju varit en revolution och tagit världen vidare.