Behöver du en paus men har varken tid eller pengar till att ta det? Små ändringar i vardagen kan hjälpa!
Behöver du en paus men har varken tid eller pengar till att ta det? Små ändringar i vardagen kan hjälpa!
Foto: Unsplash

3 sätt att vila upp dig på – när du inte kan ta semester

Semestern är sedan länge över och det är fortfarande långt kvar till jul. Det börjar kännas tungt. Du är konstant trött och kan inte skaka av dig känslan av att du snart inte orkar mer. Att ändra på dina rutiner kan vara nyckeln till att varva ner. 

Det är uppenbart att du behöver ta semester, men det är inte så enkelt. Kanske så har du slut på semesterdagar eller så har du alldeles för mycket att göra för att bara kunna släppa det. The Muse har listat tre knep för att få dig att varva ner när du inte kan ta semester.

Ändra din utsikt
Du kanske inte har lyxen att få blicka ut över havet eller så, men att ändra din omgivning lite grann kan göra stor skillnad. Det kan vara något så simpelt som att köpa en ny växt att ha på skrivbordet eller en liten tavla. Har du mycket flexibilitet på din arbetsplats så ta vara på det och försök att jobba på en annan plats.

LÄS MER: Är din kollega på väg att bli utmattad? Så vet du – och så kan du hjälpa!

Ändra på din rutin
Vi fastnar lätt i rutiner. Vissa är bra, andra är mindre bra. Ibland så funkar de bara inte för oss längre. Var villig att ändra om lite i din vardag – det kan ha väldigt positiva effekter. 

Logga ut – när du kan
Det går ju inte alltid att bara stänga av telefonen och datorn. Men försök att hitta luckor under din dag där du loggar ut från alla sociala medier, mejl och samtal helt. Fråga dig själv om du verkligen behöver sitta och scrolla igenom dina mejl och chattar när du äter middag?

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Annons
Han besökte Bazaren och fick drömjobbet

Han besökte Bazaren och fick drömjobbet

Den 21–22 februari pågår mässan Bazaren – ta chansen och hitta ditt nästa steg i karriären

Författaren Mikael Ressem: ”Det är okej att andra har adhd, men inte att vi själva har det”

Författaren Mikael Ressem: ”Det är okej att andra har adhd, men inte att vi själva har det”

När Mikael Ressem fick sin adhd-diagnos som 35-åring satte han genast en stämpel på sig själv och på hur han trodde att omgivningen skulle reagera.

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Obalans mellan stress och vila kan leda till utmattningssyndrom eller stresskollaps. Här är de viktiga varningstecknen.

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Enligt ergonomen Richard Hagman slarvar vi med användningen av våra höjbara skrivbord och vi vet inte heller hur vi använder dem rätt.

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Enligt bildskärmsexperten Dick Bender har allt för många människor idag felaktiga inställningar på sina datorskärmar.

Är du dålig på att varva ner? Följ stresscoachens 5 steg!

Är du dålig på att varva ner? Följ stresscoachens 5 steg!

Enligt stresscoachen Maria Helander är vi tidsoptimister som alltid försöker hinna med för mycket när vi är lediga och egentligen ska prioritera vila.

Fler artiklar inom Hälsa