Det är viktigt med tydlighet i rollerna, att båda är medvetna om att den dagen kan komma när chefen måste ta en tuff diskussion med medarbetaren på jobbet, säger Marina Åman, andra vice förbundsordförande Unionen
Det är viktigt med tydlighet i rollerna, att båda är medvetna om att den dagen kan komma när chefen måste ta en tuff diskussion med medarbetaren på jobbet, säger Marina Åman, andra vice förbundsordförande Unionen
Foto: Unionen/ Unsplash

Är du vän med chefen på Facebook? Så kan det påverka er relation!

I och med sociala mediers framfart har gränsen mellan privat och offentligt suddats ut. Det ställer krav på både chefer och medarbetare att kunna hålla isär rollerna. Att ta de lite obekväma samtalen kan bli mycket svårare.

En undersökning av Novus visar att nästan varannan chef är vän med medarbetarna på Facebook. Marina Åman, andra vice förbundsordförande på Unionen, menar att det finns både för och nackdelar med att vara vän med chefen på sociala medier.  

Vad kan det få för konsekvenser att vara vän med chefen på sociala medier? 
– Oavsett om man är vän på sociala medier mellan chef och medarbetare eller inte, är det viktigt att tänka på att det man skriver och de bilder man lägger upp kan ses av många andra. Man kan fundera på om man skulle kunna tänka sig att sätta upp den bilden på väggen på jobbet innan man läger ut den på sociala medier. 

Finns det något positivt med att vara vän med chefen på sociala medier? 
– Jag har alltid tyckt att det finns ett värde i att både chef och medarbetare ser människan bakom rollen, och det gör man ju verkligen på sociala medier. Ofta kan man upptäcka intressen och kompetenser hos varandra som kanske inte blivit synliga annars. 

LÄS MER: 5 tips till dig som vill bli chef

Gäller det endast den absolut högsta chefen eller även de som kanske bara är några steg över en själv?
– Det gäller alla chefer, i Sverige har vi inte så hierarkiska organisationer, men det är ändå viktigt att komma ihåg att man har olika roller på arbetsplatsen. En nära relation kan göra redan svåra samtal ännu svårare. Som chef måste man kunna tala om var det finns förbättringsbehov för att den anställde ska kunna utvecklas, och det kan bli svårare om man har en nära relation privat. 

Vem tar initiativet till att bli vän på sociala medier? Är det medarbetare eller chefen? 
– Enligt vår Novusundersökning är det oftast medarbetaren. Som chef bör man dock fundera på de möjliga konsekvenserna av att vara vän med bara någon och inte alla anställda på sociala medier. Om du tackar ja till en vänförfrågan och nej till en annan så kan det få konsekvenser för stämningen i gruppen. 

LÄS MER: Experten: Så kan du påverka chefen och din arbetsplats

Hur behåller man en professionell relation med chefen när gränserna har suddats ut? 
– Tydlighet i rollerna är som sagt viktigt, att båda är medvetna om att den dagen kan komma när chefen måste ta en tuff diskussion med medarbetaren på jobbet. En chef måste kunna ge tydlig feedback även när man kanske inte gjort ett bra jobb, eller i värsta fall lämna ett uppsägningsbesked. Det måste man vara medveten om. 

Vad bör man tänka på/ göra ifall chefen vill lägga till en på Facebook? 
– Fundera över vilka gränser du vill ha mellan arbetsliv och privatliv och agera utifrån det. Man kan ju också välja att använda möjligheten att sortera vem som kan se vilka inlägg på Facebook. 

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Annons
Så blir du automationsingenjör på bara tolv veckor

Så blir du automationsingenjör på bara tolv veckor

Med Academys unika utbildning kan du snabbt ta dig in i teknikens värld – med en tillsvidareanställning som väntar efter examen.

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

En flytt, ett bröllop eller ett dödsfall – mycket kan hända i livet som gör att vi känner att vi måste vara borta från jobbet.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Fler artiklar inom På jobbet