Se till att jobbet blir en trevlig plats att vara på! Visa din uppskattning gentemot dina kollegor och skapa en bättre stämning på arbetsplatsen.
Se till att jobbet blir en trevlig plats att vara på! Visa din uppskattning gentemot dina kollegor och skapa en bättre stämning på arbetsplatsen.
Foto: IBL/ Shutterstock

9 sätt du kan göra arbetsplatsen till ett roligare ställe för dina kollegor

Vi älskar våra kollegor, eller hur? Men vet de det? Ta lite tid till att uppskatta dem genom att hjälpa till eller bara säga tack.

Att ge positiv återkoppling, en komplimang eller bara en hjälpande hand kan ha en otrolig effekt på dina kollegor, enligt The Muse, som har listat 9 tips på hur du kan bidra till en positiv miljö på arbetsplatsen! 

1. Skriv en lapp
Ofta förknippar vi e-post med räkningar, möten och skräppost. Skriv en gammaldags liten lapp till en kollega med några peppande ord för att muntra upp personen när hen har det lite tufft.

2. Ge beröm
Låt oss säga att någon du pratar med nämner ett lyckat projekt du har jobbat med. Om projektet var något ni gjorde som ett lag, nämn då alla deltagarna som hjälpte till att göra projektet lyckat. Förklara för personen vad de gjorde som var bra. Om det är ett väldigt stort lag, så räcker det gott och väl med något kort som: ”Vi hade aldrig klarat det här utan hela laget”.

LÄS MER: Är din kollega på väg att bli utmattad? Så vet du – och så kan du hjälpa!

3. Ge positiv återkoppling
Det är viktigt att påpeka andras prestationer när du ser och hör dem. Det behöver inte vara något långt eller dramatiskt mejl, utan bara en påminnelse om att du har sett vad de har åstadkommit och varför du blev imponerad.

4. Berätta för chefen
Även om du inte är chefen så kan du alltid lägga in ett gott ord för din kollega! Det är alltid trevligt att få höra att någon trivs med att jobba med dig.

LÄS MER: Så blir du en bättre lyssnare 

5. Erbjud att hjälpa till
Om du ser att din kollega drunknar i arbete – erbjud att ta en del av lasten. Ja, det kanske kräver att du stannar någon timma extra, men det visar din kollega att du finns där när hen behöver dig.

6. Ta till dig av konstruktiv kritik
Kritik är kanske inte det roligaste i världen, men om du verkligen lyssnar på vad personen har att säga istället för att bli defensiv så kommer hen känna sig sedd och hörd. Det kan vara svårt att höra, men din kollega har tagit sig tiden och vill bara hjälpa dig att utvecklas.

7. Sätt dina kollegor först – jobbet efter
Det är busenkelt, men något som ofta glöms bort. Om du mejlar en kollega för att be hen skicka dig något, inled med att fråga hur personens helg har varit. Det kommer göra era timmar tillsammans på jobbet mycket trevligare.

LÄS MER: ”Jag fick ett utbrott på min kollega – vad gör jag?” 

8. Starta en tradition
Att starta en tradition på företaget eller ditt lag är ett bra sätt att få upp arbetsmoralen. Det kan vara att ni tar en afterwork en gång i månaden eller att ni tar en stund varje dag för att gå igenom bra saker ni har gjort för varandra och företaget. 

9. Säg tack
Den här är uppenbar, men ibland kan det vara bra att få en liten påminnelse. Det enklaste sättet att visa att du uppskattar någon är att bara säga ”tack”. Om du även nämner något specifikt personen har gjort – ännu bättre!

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Fler artiklar inom På jobbet