Har du tappat både motivationen och inspirationen? Låt inte det hindra dig från att fortsätta försöka!
Har du tappat både motivationen och inspirationen? Låt inte det hindra dig från att fortsätta försöka!
Foto: IBL/ Shutterstock

Känner du dig oinspirerad på jobbet? Här är 3 tips på vad du kan göra åt det

Känns allt monotont och tråkigt på jobbet? Har du ingen motivation kvar? Då kan det vara dags att göra några små förändringar i livet.

När vi är inspirerade presterar vi bättre, men när vi är omotiverade så är det svårt att få någonting gjort. Harvard Business Review har listat tre sätt att få tillbaka inspirationen.

1. Vänta inte på bättre tider
Det är vanligt att känna sig fast när man är omotiverad, men det blir bara värre ifall du väntar på att det ska lösa sig av sig självt. Ta tjuren vid hornen och fortsätt försöka.

LÄS MER: Superentreprenören tipsar: Här är 5 knep som avslöjar vad du är bra på

2. Utveckla en inspirerande rutin
Det är lätt att bli omotiverad när vi känner oss som experter på olika områden. Vi kommer ur lärandeprocessen. Det är därför viktigt att ständigt försöka utvecklas. Du kan exempelvis läsa en kurs eller plocka upp en ny hobby.

LÄS MER: Hur hittar jag motivationen till att söka jobb? 

3. Smalna av dina val
Att ha för många val eller beslut som måste tas kan kännas paralyserande. Allt för ofta känner vi oss överväldigade och det slutar med att vi inte gör någonting alls. Om du känner dig som att du sitter fast, skriv då ner alla val du har och rangordna tre du är mest exalterad över och utgå från dem.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

En flytt, ett bröllop eller ett dödsfall – mycket kan hända i livet som gör att vi känner att vi måste vara borta från jobbet.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Fler artiklar inom På jobbet