Har du tappat både motivationen och inspirationen? Låt inte det hindra dig från att fortsätta försöka!
Har du tappat både motivationen och inspirationen? Låt inte det hindra dig från att fortsätta försöka!
Foto: IBL/ Shutterstock

Känner du dig oinspirerad på jobbet? Här är 3 tips på vad du kan göra åt det

Känns allt monotont och tråkigt på jobbet? Har du ingen motivation kvar? Då kan det vara dags att göra några små förändringar i livet.

När vi är inspirerade presterar vi bättre, men när vi är omotiverade så är det svårt att få någonting gjort. Harvard Business Review har listat tre sätt att få tillbaka inspirationen.

1. Vänta inte på bättre tider
Det är vanligt att känna sig fast när man är omotiverad, men det blir bara värre ifall du väntar på att det ska lösa sig av sig självt. Ta tjuren vid hornen och fortsätt försöka.

LÄS MER: Superentreprenören tipsar: Här är 5 knep som avslöjar vad du är bra på

2. Utveckla en inspirerande rutin
Det är lätt att bli omotiverad när vi känner oss som experter på olika områden. Vi kommer ur lärandeprocessen. Det är därför viktigt att ständigt försöka utvecklas. Du kan exempelvis läsa en kurs eller plocka upp en ny hobby.

LÄS MER: Hur hittar jag motivationen till att söka jobb? 

3. Smalna av dina val
Att ha för många val eller beslut som måste tas kan kännas paralyserande. Allt för ofta känner vi oss överväldigade och det slutar med att vi inte gör någonting alls. Om du känner dig som att du sitter fast, skriv då ner alla val du har och rangordna tre du är mest exalterad över och utgå från dem.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Psykologen: Därför klagar vi alltid över kaffet på jobbet

Psykologen: Därför klagar vi alltid över kaffet på jobbet

Är du och dina kollegor missnöjda med kaffet på er arbetsplats? Enligt psykologen beror det på den kultur som råder på jobbet.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Psykologen: Därför ska du umgås med dina kollegor på fritiden

Psykologen: Därför ska du umgås med dina kollegor på fritiden

Är det okej att gå på aw med kollegorna varje vecka? Enligt psykologen Oskar Henrikson är inte privatliv och arbete något som måste hållas åtskilda.

Fler artiklar inom På jobbet