Om du, eller en kollega, har blivit utsatta för sexuella trakasserier på arbetsplatsen är det viktigt att ta upp det med arbetsgivaren.
Om du, eller en kollega, har blivit utsatta för sexuella trakasserier på arbetsplatsen är det viktigt att ta upp det med arbetsgivaren.
Foto: IBL/ Unionen

Det här kan du göra om du blivit utsatt för sexuella trakasserier på jobbet

Metrojobb har pratat med Per Holfve, jurist på Unionen, om hur du som medarbetare kan gå till väga ifall du, eller en kollega, har blivit sexuellt trakasserad på arbetsplatsen.

Det viktigaste en arbetsgivare kan göra, enligt Per Holfve, är att jobba förebyggande mot sexuella trakasserier. 
– Har man en kultur eller sexistisk jargong på arbetsplatsen man behöver jobba med så gör det med en gång och vänta inte. Har det funnit signaler så måste man reagera på det.

Ibland är dock skadan redan skedd. Om du, eller någon annan på jobbet, har blivit utsatt så finns det hjälp att få och sätt att gå till väga.

Prata med någon
– Om man har en arbetsplatskultur som inte är bra, där det finns en dålig jargong, måste man lyfta det. Det kan vara svårt. Vissa tänker att: ”Ja, jag vill inte vara den som slår ner på allting” samtidigt som det inte känns bra på jobbet. Då gör man klokt i att försöka lyfta det. Prata med HR, chefen, skyddsombudet eller sitt fackförbund. Det finns folk att prata med.

LÄS MER: 5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats 

Se till att arbetsgivaren får reda på det
– Har du råkat ut för något är det ännu viktigare att prata med någon. Arbetsgivaren måste få reda på vad som har hänt för det är först då chefen har ett ansvar. Men om det är chefen som har gjort det? Vad gör man då? Då kan du kontakta facket eller skyddsombudet. Du kan även anmäla till polisen, så klart. Men visa att arbetsgivaren har fått reda på det här. Mejla, skriv eller liknande om du tror att chefen kommer att ”sopa det under mattan” ifall du bara tar det muntligt. Det är bevis.

Stå på dig
– När det är dags för en utredning så finns det klassiska saker som man som arbetsgivare brister i. Det är bland annat att man kan ha svårt för att vara opartisk. Det rör ju medarbetare och det är lätt att man hamnar i diskussionen om vems sida man står på. Ta in hjälp, till exempel HR eller konsulter. Du som medarbetare kan be om att ta in en extern opartisk konsult. Stå på dig, be om en opartisk utredning. Får du inget förtroende för din arbetsgivare så säg ifrån. I slutändan är det arbetsgivaren som bestämmer, men du kan trycka på.

LÄS MER: Visstidsanställd? Här är 5 saker du borde känna till 

Be om hjälp
– Tveka inte om att be om hjälp, från vänner, familj, professionellt eller arbetsgivaren. Du behöver inte ta på dig allt detta själv. Det är inte du som har gjort fel. Du har rätt att få stöd i en sådan situation. Det handlar ju om arbetsmiljö, men också ditt välmående. Din arbetsgivare kan exempelvis erbjuda företagshälsovård eller liknande. Jag har träffat de som är så tuffa och starka i det här, men ingen är helt oberörd. Man blir kränkt.

LÄS MER: Gravid på jobbet? Här är dina rättigheter! 

Be om återkoppling
– Efter en utredning ska arbetsgivaren göra en bedömning. Ibland är det ord mot ord och då kommer man inte vidare. Arbetsgivaren har ändå en skyldighet att göra en bedömning. Då är det rimligt att den det berör får reda på vilken bedömning som arbetsgivaren har gjort. Be därför om en återkoppling på din anmälan och ge respons. Vilka åtgärder kommer att vidtas? Hur trygg kommer jag att känna mig på arbetsplatsen nu? Vad tänker ni göra åt det här? Om du inte känner dig nöjd eller trygg med arbetsgivarens åtgärder, så säg det.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Fler artiklar inom På jobbet