Dina dåliga vanor kanske inte är så dåliga trots allt! Har du exempelvis ett stökigt skrivbord är du troligtvis mer kreativ och produktiv.
Dina dåliga vanor kanske inte är så dåliga trots allt! Har du exempelvis ett stökigt skrivbord är du troligtvis mer kreativ och produktiv.
Foto: IBL/ Shutterstock

6 ”dåliga” vanor som faktiskt är tecken på att du är smart

Dåliga vanor kan skada när de tas till det extrema. Men i små doser kan samma vanor faktiskt vara en del av en hälsosam livsstil.

Business Insider har listat sex dåliga vanor som faktiskt inte är så dåliga. 

Skjuta upp saker
Det finns hur många böcker som helst med tips om hur du ska sluta skjuta upp saker. Adam Grant, professor och författare, menar dock att genom att skjuta upp saker skapar vi tid för att utveckla stora idéer.

Vara sen
Att konstant vara sen till jobbet och möten kan definitivt påverka ditt liv negativt. Men det kan även ha sina fördelar. Författaren av boken ”Never be late again” säger:

”Många av de personer som är sena tenderar att vara väldigt optimistiska, vilket påverkar deras tidsuppfattning.”

Med andra ord, sena människor hoppas och tror på det bästa, vilket kan vara både bra och dåligt.

LÄS MER: Hjärnforskaren: Att sova för lite kan vara livsfarligt 

Klaga
Ingen vill vara den personen som konstant klagar på precis allting. Det finns dock ett bra sätt att klaga på, enligt psykologen Guy Winch. För det första ska du börja lugnt och sansat, så att personen du klagar för inte blir defensiv. För det andra, formulera dig så att du inte verkar aggressiv. Och för det tredje, säg till personen att vad de än väljer att göra för att hjälpa dig uppskattas. 

Ha ett stökigt skrivbord
Organiserat kaos, brukar det kallas. Att ha det lite stökigt kring skrivbordet ökar kreativiteten och gör dig mer produktiv.

LÄS MER: 5 enkla sätt att bli mer produktiv på måndagar  

Skvallra
Det här är inte en invit till att prata bakom ryggen om en kollega. Att skvallra för att hjälpa någon får oss dock att må bättre, visar en undersökning i NCBI.

Dagdrömma
Att tillbringa några minuter med att dagdrömma kan få dig mer produktiv. The Harvard Business Review fann att om du tillåter dig själv att dagdrömma i några minuter medan du jobbar med något som är svårt, så hjälper det dig att hitta lösningen på problemet.

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Sömnexpertens 5 tips: Så sover du bättre under veckan

Sömnexpertens 5 tips: Så sover du bättre under veckan

Får du inte dina åtta timmars skönhetssömn varje natt? Dr. Ana Krieger ger sina bästa tips på hur du ändrar din rutin.

Psykologen: Så kopplar du bort jobbet i jul

Psykologen: Så kopplar du bort jobbet i jul

Julen är en tid för att varva ner och umgås med nära och kära. Men många har svårt att ta ledigt från arbetet.

5 enkla knep för att minska måndagsångesten

5 enkla knep för att minska måndagsångesten

Det kan vara svårt att gå tillbaka till full växel efter en avkopplande och rolig helg. Men det finns några enkla tips för att göra det lättare!

10 tips: Så blir du en morgonmänniska!

10 tips: Så blir du en morgonmänniska!

För många börjar dagen klockan 08:00. Det betyder att man får gå upp med tuppen, vilket inte alltid är det lättaste.

Fler artiklar inom Hälsa