Har du en fegis eller kanske en dementor på jobbet?
Har du en fegis eller kanske en dementor på jobbet?
Foto: IBL/ Shutterstock

9 personligheter som aldrig lyckas på jobbet

Fegisen, den arroganta, personen som snor dina idéer. Vi har alla jobbat med dem. Dr. Travis Bradberry, expert inom emotionell intelligens, listar i ett inlägg på LinkedIn, nio typer av personligheter på jobbet som aldrig kommer att lyckas. 

Fegisen
Rädsla motiverar folk. Det är därför vi ser reklamer som ”rökning dödar” och liknande. På arbetsplatsen funkar det inte lika bra. Personer som låter sig styras av rädsla skyller ofta på sina kollegor om någonting gått fel. De vågar helt enkelt inte stå för sina misstag, vilket skadar dem i längden.

Dementorn
I Harry Potter-böckerna finns varelser som suger glädjen och livslusten ur folk – dementorer. När en sådan kommer in i rummet blir stämningen genast dålig, eftersom så negativa människor har en tendens att smitta av sig.

LÄS MER: Därför är folk grisigare på jobbet än hemma 

Den arroganta
Arroganta personer är slöseri med din tid, eftersom de ser allt du gör som en personlig utmaning. Arrogans är falskt självförtroende och döljer alltid stora osäkerheter.

Grupp-tänkaren
Grupp-tänkare väljer den väg som ger minsta möjliga motstånd. De är också kända för att ofta säga: ”Det är såhär vi alltid har gjort”. De vill inte utvecklas, vilket skadar dem själva och deras kollegor.

LÄS MER: Mina skyhöga krav på mig själv på jobbet börjar hindra mig från att prestera – vad ska jag göra? 

Den som skyller ifrån sig
En person som skyller ifrån sig kommer inte långt. När de inte har lyckats med något skyller de ofta på att det inte var rätt tillfälle, eller att de inte fick chansen. Vad de inte förstår är att det är deras egen attityd som sätter käppar i hjulet för dem.

Den temperamentsfulla 
Vissa personer har verkligen ingen kontroll över sina känslor. De avreagerar sig på första bästa person. Dessa människor utför ofta uppgifter dåligt eftersom de låter sitt temperament styra.

LÄS MER: Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet 

Offret
Offer är ofta svåra att identifiera eftersom vi gärna sympatiserar med dem. Men till slut märker vi att de är offret precis hela tiden. Dessa typer av människor har en tendens att avsäga sig ansvar genom att göra en höna av en fjäder. Minsta lilla uppgift blir omöjlig att genomföra. De ser inte utmaningar, bara hinder.

Den godtrogna
Det är lätt att tycka synd om den godtrogna. Det är de människorna som alltid får stanna kvar efter jobbet för att ta hand om det någon annan inte orkade. Ofta blir de utnyttjade av både kollegor och chefer. Det är okej att säga nej.

LÄS MER: Vill du byta jobb? Bocka av karriärcoachens sex steg innan! 

Den ursäktande
Folk som saknar självförtroende ber ofta om ursäkt så fort de har en idé eller något att tillägga. De är rädda för att misslyckas och att be om ursäkt agerar då som ett slags säkerhetsnät. Problemet här är att om inte du tror på din idé så kommer inte någon annan göra det heller.  

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Annons
De attraktivaste jobben för dig inom skolbranschen hittar du här

De attraktivaste jobben för dig inom skolbranschen hittar du här

Söker du nästa steg i karriären? Då är lösningen Skoljobbsmässan 27 mars på Clarion Hotel Sign i Stockholm.

Juristen: 5 viktiga saker att känna till om visstidsanställningar

Juristen: 5 viktiga saker att känna till om visstidsanställningar

Säsongsarbetar du? Eller vikarierar du för någon? Det är båda exempel på visstidsanställningar. Louise Dufwa på Avtal24 reder ut vad de innebär.

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

En flytt, ett bröllop eller ett dödsfall – mycket kan hända i livet som gör att vi känner att vi måste vara borta från jobbet.

Experten: Här är mina bästa tips till dig som är ny på jobbet

Experten: Här är mina bästa tips till dig som är ny på jobbet

Att börja ett nytt jobb kan kännas läskigt, pirrigt, jobbigt eller kul. Ibland allting på samma gång.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Så får du använda ditt friskvårdsbidrag – och det här är inte okej

Så får du använda ditt friskvårdsbidrag – och det här är inte okej

Funderar du på vad du ska använda friskvårdsbidraget till i år? Vad som är skattefri motion- och friskvård är långt från självklart. Så säger Skatteverket.

Fler artiklar inom På jobbet