Tar du också upp mobilen i tid och otid? Jaana Lindström, coach på Unionen, ger sina bästa tips för hur du lär dig koppla bort telefonen!
Tar du också upp mobilen i tid och otid? Jaana Lindström, coach på Unionen, ger sina bästa tips för hur du lär dig koppla bort telefonen!
Foto: IBL/ Mikael Lund

Är du beroende av din mobil? Så lär du dig koppla bort och minska stressen

För många av oss är telefonen det första vi kollar på morgonen och det sista vi lägger ifrån oss på kvällen. Men att konstant vara uppkopplad gör oss mindre effektiva, berättar Jaana Lindström, coach på Unionen.

Hemma, på jobbet, i kollektivtrafiken – det spelar ingen roll. För de allra flesta är mobilen alltid med.
– Vi gör ett sämre jobb eftersom vi hela tiden blir avbrutna av plingandet från sms och mejl. Vi tappar fokus och det kan ta upp till 25 minuter att få tillbaka det, säger Jaana Lindström på Unionen.

LÄS MER: Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Lindström har märkt av en ökande användning av mobiltelefoner på arbetsplatsen. Det kan vara att folk svarar på mejl, eller bara kollar nyheterna.
– Hjärnan älskar snabba belöningar. Vi vill gärna svara på en gång och det får konsekvenser både för oss själva och för andra. Genom att hålla på med mobilen på möten och i samtal så exkluderar vi andra utan att vara medvetna om det. Vi tappar fokus, lyssnar inte och är inte mentalt närvarande. När man känner sig exkluderad så sätts smärtsystemet i kroppen igång och det kan göra ont.

LÄS MER: Är du dålig på att varva ner? Följ stresscoachens 5 steg! 

Precis som med alla andra vanor så kan mobilanvändandet ändras, menar Lindström.
– Se över dina 24 timmar på dygnet. Vad är det du gör egentligen från morgon till kväll?

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Annons
Så blir du automationsingenjör på bara tolv veckor

Så blir du automationsingenjör på bara tolv veckor

Med Academys unika utbildning kan du snabbt ta dig in i teknikens värld – med en tillsvidareanställning som väntar efter examen.

Yogaläraren: Så kan yoga göra dig bättre på jobbet

Yogaläraren: Så kan yoga göra dig bättre på jobbet

Vi rör på oss för lite samtidigt som vi är för dåliga på att återhämta oss. Det menar yogaläraren Sara Hoy, som skrivit en forskningsbaserad bok i ämnet.

Så många svenskar upplever stress på jobbet – varje dag

Så många svenskar upplever stress på jobbet – varje dag

Över hälften av svenskarna känner stress på jobbet varje vecka och del av dem är stressade varje dag, enligt en ny undersökning från Randstad.

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Obalans mellan stress och vila kan leda till utmattningssyndrom eller stresskollaps. Här är de viktiga varningstecknen.

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Enligt ergonomen Richard Hagman slarvar vi med användningen av våra höjbara skrivbord och vi vet inte heller hur vi använder dem rätt.

Är du dålig på att varva ner? Följ stresscoachens 5 steg!

Är du dålig på att varva ner? Följ stresscoachens 5 steg!

Enligt stresscoachen Maria Helander är vi tidsoptimister som alltid försöker hinna med för mycket när vi är lediga och egentligen ska prioritera vila.

Fler artiklar inom Hälsa