Tar du också upp mobilen i tid och otid? Jaana Lindström, coach på Unionen, ger sina bästa tips för hur du lär dig koppla bort telefonen!
Tar du också upp mobilen i tid och otid? Jaana Lindström, coach på Unionen, ger sina bästa tips för hur du lär dig koppla bort telefonen!
Foto: IBL/ Mikael Lund

Är du beroende av din mobil? Så lär du dig koppla bort och minska stressen

För många av oss är telefonen det första vi kollar på morgonen och det sista vi lägger ifrån oss på kvällen. Men att konstant vara uppkopplad gör oss mindre effektiva, berättar Jaana Lindström, coach på Unionen.

Hemma, på jobbet, i kollektivtrafiken – det spelar ingen roll. För de allra flesta är mobilen alltid med.
– Vi gör ett sämre jobb eftersom vi hela tiden blir avbrutna av plingandet från sms och mejl. Vi tappar fokus och det kan ta upp till 25 minuter att få tillbaka det, säger Jaana Lindström på Unionen.

LÄS MER: Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Lindström har märkt av en ökande användning av mobiltelefoner på arbetsplatsen. Det kan vara att folk svarar på mejl, eller bara kollar nyheterna.
– Hjärnan älskar snabba belöningar. Vi vill gärna svara på en gång och det får konsekvenser både för oss själva och för andra. Genom att hålla på med mobilen på möten och i samtal så exkluderar vi andra utan att vara medvetna om det. Vi tappar fokus, lyssnar inte och är inte mentalt närvarande. När man känner sig exkluderad så sätts smärtsystemet i kroppen igång och det kan göra ont.

LÄS MER: Är du dålig på att varva ner? Följ stresscoachens 5 steg! 

Precis som med alla andra vanor så kan mobilanvändandet ändras, menar Lindström.
– Se över dina 24 timmar på dygnet. Vad är det du gör egentligen från morgon till kväll?

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Sömnexpertens 5 tips: Så sover du bättre under veckan

Sömnexpertens 5 tips: Så sover du bättre under veckan

Får du inte dina åtta timmars skönhetssömn varje natt? Dr. Ana Krieger ger sina bästa tips på hur du ändrar din rutin.

Psykologen: Så kopplar du bort jobbet i jul

Psykologen: Så kopplar du bort jobbet i jul

Julen är en tid för att varva ner och umgås med nära och kära. Men många har svårt att ta ledigt från arbetet.

5 enkla knep för att minska måndagsångesten

5 enkla knep för att minska måndagsångesten

Det kan vara svårt att gå tillbaka till full växel efter en avkopplande och rolig helg. Men det finns några enkla tips för att göra det lättare!

10 tips: Så blir du en morgonmänniska!

10 tips: Så blir du en morgonmänniska!

För många börjar dagen klockan 08:00. Det betyder att man får gå upp med tuppen, vilket inte alltid är det lättaste.

Fler artiklar inom Hälsa