Erik Berthagen har många fördelar från sin idrottsbakgrund på sitt jobb på Academic Work.
Erik Berthagen har många fördelar från sin idrottsbakgrund på sitt jobb på Academic Work.
Foto: Kristofer Hedlund

Erik gick från elitfotbollsspelare till toppsäljare

Det finns inte ett sätt att vara en duktig säljare – men det gäller att vara en bra lyssnare och att hitta sin egen styrka. Det menar Erik Berthagen som, i sin roll som Account Manager på Academic Work, har nytta av sina erfarenheter från elitfotbollen.

DETTA ÄR EN ANNONS FRÅN ACADEMIC WORK. 

Att fråga en före detta landslagsspelare som nyligen blev månadens Account Manager på sitt jobb om han är en tävlingsmänniska är kanske som att fråga om tomten har skägg. För jo, 24-årige Erik Berthagen, som arbetar som kundansvarig säljare på Academic Work, har alltid haft en stark vinnarinstinkt.

– Jag vill inte förlora på plan och jag vill inte heller se röda siffror på jobbet. Det gäller att ha mål och ge sig fan på att det ska gå, säger han.

Erik Berthagen är från Göteborg och efter en tid i USA flyttade han i januari till Stockholm för att börja jobba på Academic Work.

– Jag trivs väldigt bra – det är kul att få jobba med så duktiga kollegor och det finns en bra energi här, säger han.

”Lagandan är viktig även på ett kontor”

Han har tidigare spelat för GAIS i fotbollsallsvenskan och menar att hans bakgrund inom elitfotbollen har gett honom fördelar i säljrollen.

– Som fotbollsspelare möter man både fram- och motgångar och precis som i säljyrket behöver man kunna jobba under press och konkurrens. Lagandan är viktig även på ett kontor och vi är väldigt bra på att peppa och stötta varandra på Academic Work.

Du blev nyligen månadens Account Manager – vad krävs för att lyckas i din roll?

– Som säljare måste man vara bra på att lyssna, det är viktigt. Men jag tror att man kan vara en bra säljare på olika sätt, det gäller att hitta sin styrka och för mig handlar det om att göra avtryck och skapa förtroende. Krasst gäller det förstås att dra in många affärer men också att kunna bidra med att skapa en bra stämning på kontoret.

Vilka egenskaper tror du är bra att ha i rollen som Account Manager?

– Det är bra att vara en tävlingsmänniska och man måste vara affärsinriktad. Sedan är det förstås viktigt att ha social kompetens och att vara stresstålig.

Vem rekommenderar du att söka sig till tjänsten?

– Jag tror att det passar dig som vill utvecklas, är beredd att jobba hårt och vill vara på ett företag i framkant tillsammans med andra duktiga kollegor!

Passar rollen som Account Manager dig? Gå in och gör testerna, det första steget av rekryteringsprocessen, redan nu på  Academicwork.se!

Karriär

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Karriär

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

Företag måste bli bättre på att ge unga människor större ansvar. Och unga människor behöver bli bättre på att be om det.

Kontaktnätet avgör om du får jobb

Kontaktnätet avgör om du får jobb

Ungefär 70 procent av alla jobb tillsätts genom rekommendationer. Rätt socialt umgänge kan alltså vara avgörande för karriären.

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof Gustafsson Ålder: 17 år. Familj: Pappa i Sverige, mamma och halvsyster i USA. Bor: Ekerö.

Experten: 5 beteenden som visar att du är en engagerad medarbetare

Experten: 5 beteenden som visar att du är en engagerad medarbetare

Om du vill visa chefen att du är värd den där löneförhöjningen ska du skippa smörandet, menar Clara Löfvenhamn.

Fler artiklar inom Karriär