Mobbning, trakasserier och att alltid få skulden – det här gör att medarbetare säger upp sig.
Mobbning, trakasserier och att alltid få skulden – det här gör att medarbetare säger upp sig.
Foto: The Devil Wears Prada/ 20th Century Fox

8 typer av chefer som får de anställda att hata sitt jobb

Chefen som tar äran för dina idéer, som aldrig har fel och som har ett kontrollbehov utöver det vanliga – vi känner alla till dem. Business Insider har listat åtta typer av chefer som får medarbetare att packa sina väskor.

Chefer som bara tar hand om sig själva
Dessa typer av chefer bryr sig inte det minsta om att föra organisationen framåt. Allt handlar om personens individuella prestation.

Chefer som tar all ära
Arbetslaget sätter ihop en kanonprodukt och kunden är nöjd. Det är då det händer – chefen tar äran för allt hårt jobb. Den här typen av chef sänker arbetsmoralen ordentligt. 

Chefer som aldrig har fel
Har du någonsin jobbat med en chef som alltid har rätt även när hen har fel? Personen har svårt att ta kritik och erkänna misstag. Istället för chefen över det på sina medarbetare.

LÄS MER: "Min chef vill att jag svarar på mail på helgerna - är det ok?"

Förvirrade chefer
En förvirrad chef kommer säga en sak på måndag för att sedan ändra sig på onsdag, oftast utan att berätta det för arbetslaget. Kommunikation är nyckeln till att arbetet flyter på. 

Chefer med kontrollbehov
Den här chefen styr allt in i minsta detalj. Arbetssituationen blir outhärdlig eftersom personen inte kan lämna ett enda beslut åt någon annan. Personen litar inte på sina medarbetare och beter sig mer som en diktator än en chef.

LÄS MER: 6 saker en bra chef gör för att hantera sexuella trakasserier på arbetsplatsen

Chefer som är mobbare
Mobbning på jobbet skadar både personen som blir utsatt för det, men även hela företaget. Det sänker arbetsmoralen och medarbetarna blir mindre produktiva, vilket i sin tur blir kostsamt för företaget.

Chefer som aldrig är där
De har sedan länge loggat ut antingen mentalt eller fysiskt – ibland även båda. Om de är i huset sitter de bakom stängda dörrar och undviker personalen, speciellt ifall det uppstår ett problem.

LÄS MER: 6 tecken på att din chef är narcissist 

Chefer som är narcissister
Narcissism är en personlighetsstörning som påverkar både chefen och medarbetarna. En narcissistisk chef kan förstöra din karriär. De får andra att framstå som dåliga och använder detta för att själva framstå som bra. Den här typen av chef kommer förminska dig under möten, göra narr av dig och dina idéer och ibland även bli hotfull.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Ofokuserad? Här är 5 enkla steg för att komma tillbaka!

Ofokuserad? Här är 5 enkla steg för att komma tillbaka!

Det finns dagar då vi bara inte får någonting gjort. Vi är inte sjuka, omotiverade eller distraherade.

3 tips: Så hanterar du din negativa kollega

3 tips: Så hanterar du din negativa kollega

Du brukade gilla din kollegas små stop vid din arbetsplats. Men om personen kommer förbi och klagar en gång till så tappar du det. Vad göra?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Ny på jobbet? Så fixar du första veckan!

Ny på jobbet? Så fixar du första veckan!

Du klarade jobbintervjun galant och nu är det upp till dig att visa din arbetsgivare att de gjort rätt val.

Fler artiklar inom På jobbet