Ta en stund på kvällen och varva ner från det höga tempot du har haft under dagen.
Ta en stund på kvällen och varva ner från det höga tempot du har haft under dagen.
Foto: Unsplash

Sömnexpertens 5 tips: Så sover du bättre under veckan

Får du inte dina åtta timmars skönhetssömn varje natt? Dr. Ana Krieger gav sina bästa tips till Business Insider på hur du sover bättre under arbetsveckan.

1. Skaffa dig en rutin
Att ha en rutin innan du går och lägger dig är nyckeln till en god nattsömn. Ta tio minuter innan du går och lägger dig och gör tysta, lugna aktiviteter, dimma ljuset och lyssna på lugn musik. Undvik att arbeta tills du kraschar.

”Det handlar om att få tid till att varva ner. Vi hektar i vardagen och på kvällen behöver vi sakta ner”, säger Dr. Krieger. 

LÄS MER: Hjärnforskaren: Att sova för lite kan vara livsfarligt

2. Använd inte elektronik innan du går och lägger dig
Undvik att använda telefonen, paddan och datorn innan du går och lägger dig. Speciellt under veckodagarna då du kanske har missade mejl, telefonsamtal och sms. Hur mycket du än vill, undvik att sträcka dig efter mobilen minst 20 minuter innan du går och lägger dig. 

”Skärmarna ger ifrån sig ljus som stimulerar hjärnan och påverkar produktionen av signalsubstanser, vilket i sin tur påverkar din sömn.” 

3. Skriv ner dina tankar
Om du har svårt för att rensa tankarna under dagen kan det vara ett bra tips att du, innan du går och lägger dig, skriver ner alla tankar på ett papper.

LÄS MER: 8 tecken som visar att jobbet påverkas om du sover dåligt 

4. Tänk inte på att du måste sova när du ska sova
”En av de mest grundläggande principerna är att du inte ska tänka på att sova när du ska sova. Det förvärrar bara situationen.” Du stressar över att du behöver sova och hamnar i en ond cirkel.

5. Håll ett normalt sovschema under hela veckan
Extrema förändringar i ditt schema kan påverka kvalitén av din sömn och din förmåga att somna. Försök motstå att sova ut på lördag morgon och gå istället upp som du

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

9 enkla övningar för bättre ergonomi på jobbet

9 enkla övningar för bättre ergonomi på jobbet

Ta mötet under en promenad i stället för instängda i ett rum, gör knäböj vid skrivbordet eller stretcha nacken efter lunchen.

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Obalans mellan stress och vila kan leda till utmattningssyndrom eller stresskollaps. Här är de viktiga varningstecknen.

Experten svarar: Hur skiljer jag den ofarliga stressen från den farliga?

Experten svarar: Hur skiljer jag den ofarliga stressen från den farliga?

Caroline Wiklund på Unionen delar med sig av farliga stressymptom att hålla utkik efter.

5 tips: Så bemöter du en person som verkar stressad

5 tips: Så bemöter du en person som verkar stressad

Caroline Wiklund, stresspedagog på Unionen, berättar hur du kan hjälpa innan det leder till utmattningssyndrom.

Fler artiklar inom Hälsa