Vi har alla kollegor vi inte kommer överens med, men det betyder inte att vi inte kan försöka!
Vi har alla kollegor vi inte kommer överens med, men det betyder inte att vi inte kan försöka!
Foto: DreamWorks Pictures

6 tips: Så jobbar du med någon du verkligen inte tycker om

Det är omöjligt att komma överens med precis alla. Men när vi är på jobbet så finns det tillfällen då vi måste arbeta tillsammans med folk vi inte gillar.

The Muse har listat sex enkla steg för hur du hanterar den jobbiga kollegan. 

1. Lär känna personen
Vi människor har en tendens att gilla personer som påminner oss om oss själva. Så om din kollega är din raka motsats är det sannolikt att du kommer att ha svårt att bygga en relation med hen. Försök vidga dina vyer och lär känna personen. Ju mer ni umgås desto fler likheter kommer du att hitta mellan er.

LÄS MER: Lär känna dina kollegor – byt plats med dem!

2. Ta det inte personligt
Det är lätt att tolka en persons handlingar som en direkt attack mot dig. Snarare kan personens attityd bero på egna, privata problem.

3. Sätt gränser
Istället för att låta din ilska byggas på och slutligen explodera, berätta för personen vad som är okej och inte. Om personen är arg, eller stressar dig, påpeka då att hen får vara specifik och lugn när hen berättar om ett problem. Var konkret.

LÄS MER: 9 sätt du kan göra arbetsplatsen till ett roligare ställe för dina kollegor

4. Försök med de små sakerna
Då menar vi riktigt små. Att säga ”god morgon”, ”Ha en bra helg” eller erbjuda dig att hämta en kaffe åt personen kan hjälpa dig få bort de negativa känslorna. Du ändrar helt enkelt den typen av energi du lägger på personen från negativ till positiv.

5. Kontrollera det du kan
Det finns det du kan och inte kan kontrollera. Du kan inte kontrollera din kollega, din chef eller företaget, men du kan kontrollera dig själv. Välj dina strider. Ilska och frustration är val du gör.

LÄS MER: 9 personligheter som aldrig lyckas på jobbet  

6. Ta en paus
Ibland behöver vi bara backa några steg från personen vi irriterar oss på. Vissa dagar behöver vi lite avstånd. Planera en dag utan möten med just den kollegan eller jobba hemifrån, så att du får en liten andningspaus.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Fler artiklar inom På jobbet