Butikschefen Linda: Så får du in en fot i säljbranschen
Linda Mayer är 26 år gammal och har gått från att jobba i en matbutik till att bli butikschef för Calvin Klein i Stockholm. Nu ger hon Metrojobb sina bästa tips på hur du tar dig in i säljbranschen.
Linda har i princip vuxit upp i en matbutik. Hennes mamma var franchisetagare av en Coopbutik i nästan hela hennes liv.
– Jag jobbade där i åtta år tillsammans med min mamma och syster. Tillslut blev jag lite trött på det och ville byta miljö, säger Linda.
LÄS MER: Rekryterarna: Det här är den perfekta ansökan
Tack vare vänner och kontakter hittade hon snart ett nytt jobb som säljare på Victoria's Secret i en av deras Stockholmsbutiker. Det var på den arbetsplatsen hon skulle bli scoutad.
– Det kom in två tjejer i butiken en dag. Jag började prata med dem och märkte att de inte var ute efter att köpa något. Det var ute och letade efter personal till butiken de skulle öppna. Då frågade de om jag ville börja jobba hos dem.
LÄS MER: Googles HR-chef: Här är de vanligaste misstagen i ett cv
Linda har mycket erfarenhet av kundbemötande efter åren i matbutiken, men den här typen av sälj fick hon lära sig allt efterhand.
– Jag brinner för service och att göra det där lilla extra för kunden. På Coop säljer man ju inte på samma sätt som i en klädbutik, men jag fick mycket erfarenhet av kundbemötande som jag kunde ta med mig.
LÄS MER: Så söker du ett jobb du inte är kvalificerad för
Men att vara säljare och jobba med service, det är inte bara något man kan lära sig, menar Linda.
– Du måste ha servicen i dig, liksom. Du måste gilla folk, vara glad, utåtriktad och våga gå ur din comfort zone. Om jag ska anställa någon så frågar jag alltid vem de är som säljare. Erfarenhet är ju alltid bra, men jag går bara på personlighet.