När det känns extra stressigt och tungt på jobbet är det viktigt att påminna oss själva om de små vinsterna!
När det känns extra stressigt och tungt på jobbet är det viktigt att påminna oss själva om de små vinsterna!
Foto: Unsplash

4 enkla knep för att kunna avsluta arbetsdagen glad

Självklart behöver vi ventilera oss då och då, men om du dagligen klagar över ditt jobb behöver någonting ändras. The Muse har listat fyra enkla knep på hur du avslutar arbetsdagen på topp!

1. Se över dina prestationer
Ta fem minuter innan du packar ihop och gå igenom vad du har åstadkommit under dagen. Fira de små sakerna! Det hjälper självförtroendet och kan ge dig lite klarhet i vad som har hänt under en stressig dag.

LÄS MER: Känner du dig oinspirerad på jobbet? Här är 3 tips på vad du kan göra åt det 

2. Gör dig redo för morgondagen
Innan du går hem för dagen – skriv en lista på vad som behöver göras imorgon. Skriv upp det viktigaste först. Se över din kalender. Har du några möten? Deadlines? Organisera! Genom att göra detta så behöver du inte fundera över morgondagen under kvällen, utan vet precis vad du ska göra när du kommer till jobbet nästa dag.

LÄS MER: Så tar du ledigt på fredagar – medan du fortfarande är produktiv på jobbet

3. Organisera ditt utrymme
Vissa gillar att ha sin arbetsyta lite plottrig, andra vill ha det helt städat. Fixa ditt skrivbord så att det passar just dig.

LÄS MER: Psykologen: Därför är det bra att ta långlunch 

4. Ha något att se fram emot
Lycka är inte någonting som bara kommer av sig självt. Du måste jobba för det. Se till att ha något roligt att se fram emot i veckan. Kanske en fika med en kompis, ett biobesök eller en spadag hemma?

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Fler artiklar inom På jobbet