När det känns extra stressigt och tungt på jobbet är det viktigt att påminna oss själva om de små vinsterna!
När det känns extra stressigt och tungt på jobbet är det viktigt att påminna oss själva om de små vinsterna!
Foto: Unsplash

4 enkla knep för att kunna avsluta arbetsdagen glad

Självklart behöver vi ventilera oss då och då, men om du dagligen klagar över ditt jobb behöver någonting ändras. The Muse har listat fyra enkla knep på hur du avslutar arbetsdagen på topp!

1. Se över dina prestationer
Ta fem minuter innan du packar ihop och gå igenom vad du har åstadkommit under dagen. Fira de små sakerna! Det hjälper självförtroendet och kan ge dig lite klarhet i vad som har hänt under en stressig dag.

LÄS MER: Känner du dig oinspirerad på jobbet? Här är 3 tips på vad du kan göra åt det 

2. Gör dig redo för morgondagen
Innan du går hem för dagen – skriv en lista på vad som behöver göras imorgon. Skriv upp det viktigaste först. Se över din kalender. Har du några möten? Deadlines? Organisera! Genom att göra detta så behöver du inte fundera över morgondagen under kvällen, utan vet precis vad du ska göra när du kommer till jobbet nästa dag.

LÄS MER: Så tar du ledigt på fredagar – medan du fortfarande är produktiv på jobbet

3. Organisera ditt utrymme
Vissa gillar att ha sin arbetsyta lite plottrig, andra vill ha det helt städat. Fixa ditt skrivbord så att det passar just dig.

LÄS MER: Psykologen: Därför är det bra att ta långlunch 

4. Ha något att se fram emot
Lycka är inte någonting som bara kommer av sig självt. Du måste jobba för det. Se till att ha något roligt att se fram emot i veckan. Kanske en fika med en kompis, ett biobesök eller en spadag hemma?

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

En flytt, ett bröllop eller ett dödsfall – mycket kan hända i livet som gör att vi känner att vi måste vara borta från jobbet.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Fler artiklar inom På jobbet