Lämna jobbet varje dag med känslan av att du gjort ditt bästa!
Lämna jobbet varje dag med känslan av att du gjort ditt bästa!
Foto: Unsplash

5 vanor som ser till att du känner dig lyckad varje dag

Det finns dagar då vi lämnar arbetet och inte känner oss på topp. Men det finns några sätt att se till att du känner dig lyckad varje gång du lämnar jobbet. The Muse har listat fem vanor som är lätta att ta efter.

1. För en tacksamhets-dagbok
Skriv ner en sak du är tacksam för varje dag i en dagbok, app eller liknande. I en undersökning av UCLA fann man att personer som regelbundet skrev ner vad de var tacksamma över var mer optimistiska och glada än de som inte gjorde det.

2. Undvik att hoppa mellan uppgifter
Att hoppa mellan uppgifter som inte är relaterade får dig att tappa koncentrationen. Sätt upp regler för dig själv när du tillåter dig att kolla sociala medier, umgås med kollegor och syssla med allt annat som inte rör ditt jobb.

LÄS MER: 4 sätt att göra fredagen roligare på jobbet

3. Gör om, när och då-planer
Såhär funkar det. Du rangordnar dina uppgifter och väljer därefter vad för typ av åtgärd du vill göra. Exempelvis:

Om/ när jag behöver jobba utan att bli störd så hittar jag ett enskilt rum
Om/ när jag blir inbjuden till en lunch på torsdag, flyttar jag mitt möte till en annan dag. 

4. Träna – även om det bara är någon minut
Om du kan gå till gymmet är ju det optimalt. Det går dock inte alltid. Det finns många kortare alternativ, exempelvis kan du ta en kort, rask promenad runt kvarteret.

LÄS MER: 9 sätt du kan göra arbetsplatsen till ett roligare ställe för dina kollegor

5. Ha en stänga-av-ritual
Ta en stund innan du slutar för dagen och se över vad du har åstadkommit. Gör sedan en lista på vad som ska göras under morgondagen. På så vis behöver du inte fundera över detta under din lediga tid.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet