Måndagar är långt ifrån allas favoritdag. Men det finns små knep du kan ta till för att få den att kännas lite bättre!
Måndagar är långt ifrån allas favoritdag. Men det finns små knep du kan ta till för att få den att kännas lite bättre!
Foto: IBL/ Shutterstock

5 enkla knep för att minska måndagsångesten

Det kan vara svårt att gå tillbaka till full växel efter en avkopplande och rolig helg. The Muse har listat sex knep på hur du tar dig tillbaka till jobbet på en måndag.

1. Gå och lägg dig tidigt
Se till att få dina 8 – 9 timmar sömn. Börja arbetsveckan utvilad!

2. Drick ett glas vatten
Är morgonkaffet det viktigaste för dig en måndag? Ta ett stort, kallt glas vatten först. Ingen jobbar bra ifall de är uttorkade.

LÄS MER: 5 enkla sätt att bli mer produktiv på måndagar  

3. Undvik morgonmöten
Början av veckan kan kännas som den perfekta tiden att ha ett möte. Det är en chans för alla att gå igenom vad som behöver göras, men att ha mötet mitt på dagen kan vara mer effektivt. Då har du haft chansen att jobba lite och se hur din vecka kommer att se ut. 

4. Börja med att göra något produktivt
Istället för att kolla din mejl, gå på möten, snacka med kollegor och skriva listor på vad du behöver göra – gör något! Att få bocka av någon av alla uppgifter direkt på morgonen kan kännas som en vinst. 

LÄS MER: Så tar du ledigt på fredagar – medan du fortfarande är produktiv på jobbet

5. Gör något du tycker om
Det kan vara att köra ett gympass, träffa vänner eller ta en promenad under lunchen. Ha något att se fram emot under dagen och jobba mot det målet.

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Annons
Jennifer fick drömjobbet – direkt efter utbildningen

Jennifer fick drömjobbet – direkt efter utbildningen

När Jennifer Jegréus började på International Hair Academy visste hon att drömjobbet som frisör väntade efter utbildningen.

Annons
Jobbet för dig som vill göra karriär på solsäkra Malta

Jobbet för dig som vill göra karriär på solsäkra Malta

Här är drömjobbet på soliga medelhavsön Malta som ger dig en bra språngbräda in i karriären.

Författaren Mikael Ressem: ”Det är okej att andra har adhd, men inte att vi själva har det”

Författaren Mikael Ressem: ”Det är okej att andra har adhd, men inte att vi själva har det”

När Mikael Ressem fick sin adhd-diagnos som 35-åring satte han genast en stämpel på sig själv och på hur han trodde att omgivningen skulle reagera.

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Enligt ergonomen Richard Hagman slarvar vi med användningen av våra höjbara skrivbord och vi vet inte heller hur vi använder dem rätt.

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Obalans mellan stress och vila kan leda till utmattningssyndrom eller stresskollaps. Här är de viktiga varningstecknen.

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Enligt bildskärmsexperten Dick Bender har allt för många människor idag felaktiga inställningar på sina datorskärmar.

Fler artiklar inom Hälsa