Måndagar är långt ifrån allas favoritdag. Men det finns små knep du kan ta till för att få den att kännas lite bättre!
Måndagar är långt ifrån allas favoritdag. Men det finns små knep du kan ta till för att få den att kännas lite bättre!
Foto: IBL/ Shutterstock

5 enkla knep för att minska måndagsångesten

Det kan vara svårt att gå tillbaka till full växel efter en avkopplande och rolig helg. The Muse har listat sex knep på hur du tar dig tillbaka till jobbet på en måndag.

1. Gå och lägg dig tidigt
Se till att få dina 8 – 9 timmar sömn. Börja arbetsveckan utvilad!

2. Drick ett glas vatten
Är morgonkaffet det viktigaste för dig en måndag? Ta ett stort, kallt glas vatten först. Ingen jobbar bra ifall de är uttorkade.

LÄS MER: 5 enkla sätt att bli mer produktiv på måndagar  

3. Undvik morgonmöten
Början av veckan kan kännas som den perfekta tiden att ha ett möte. Det är en chans för alla att gå igenom vad som behöver göras, men att ha mötet mitt på dagen kan vara mer effektivt. Då har du haft chansen att jobba lite och se hur din vecka kommer att se ut. 

4. Börja med att göra något produktivt
Istället för att kolla din mejl, gå på möten, snacka med kollegor och skriva listor på vad du behöver göra – gör något! Att få bocka av någon av alla uppgifter direkt på morgonen kan kännas som en vinst. 

LÄS MER: Så tar du ledigt på fredagar – medan du fortfarande är produktiv på jobbet

5. Gör något du tycker om
Det kan vara att köra ett gympass, träffa vänner eller ta en promenad under lunchen. Ha något att se fram emot under dagen och jobba mot det målet.

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Annons
Hon vill hjälpa till att bygga upp Sverige

Hon vill hjälpa till att bygga upp Sverige

Byggföretaget Irenell & CO vill växa över hela Sverige och de planerar även att starta en intern byggskola.

Sömnexpertens 5 tips: Så sover du bättre under veckan

Sömnexpertens 5 tips: Så sover du bättre under veckan

Får du inte dina åtta timmars skönhetssömn varje natt? Dr. Ana Krieger ger sina bästa tips på hur du ändrar din rutin.

Psykologen: Så kopplar du bort jobbet i jul

Psykologen: Så kopplar du bort jobbet i jul

Julen är en tid för att varva ner och umgås med nära och kära. Men många har svårt att ta ledigt från arbetet.

Är du orolig över att din kollega har alkoholproblem? Så hjälper du!

Är du orolig över att din kollega har alkoholproblem? Så hjälper du!

Det kan vara svårt se tecken på om en kollega lider av ett beroende. Sarah Demitz Helin, vd på Ljung & Sjöberg, ger sina bästa tips.

10 tips: Så blir du en morgonmänniska!

10 tips: Så blir du en morgonmänniska!

För många börjar dagen klockan 08:00. Det betyder att man får gå upp med tuppen, vilket inte alltid är det lättaste.

Så blir du kvitt din prestationsångest

Att ställa höga och ibland orealistiska krav på sig själv på jobbet är tyvärr inte helt ovanligt. Men du kan bli av med din prestationsångest.

Fler artiklar inom Hälsa