Måndagar är långt ifrån allas favoritdag. Men det finns små knep du kan ta till för att få den att kännas lite bättre!
Måndagar är långt ifrån allas favoritdag. Men det finns små knep du kan ta till för att få den att kännas lite bättre!
Foto: IBL/ Shutterstock

5 enkla knep för att minska måndagsångesten

Det kan vara svårt att gå tillbaka till full växel efter en avkopplande och rolig helg. The Muse har listat sex knep på hur du tar dig tillbaka till jobbet på en måndag.

1. Gå och lägg dig tidigt
Se till att få dina 8 – 9 timmar sömn. Börja arbetsveckan utvilad!

2. Drick ett glas vatten
Är morgonkaffet det viktigaste för dig en måndag? Ta ett stort, kallt glas vatten först. Ingen jobbar bra ifall de är uttorkade.

LÄS MER: 5 enkla sätt att bli mer produktiv på måndagar  

3. Undvik morgonmöten
Början av veckan kan kännas som den perfekta tiden att ha ett möte. Det är en chans för alla att gå igenom vad som behöver göras, men att ha mötet mitt på dagen kan vara mer effektivt. Då har du haft chansen att jobba lite och se hur din vecka kommer att se ut. 

4. Börja med att göra något produktivt
Istället för att kolla din mejl, gå på möten, snacka med kollegor och skriva listor på vad du behöver göra – gör något! Att få bocka av någon av alla uppgifter direkt på morgonen kan kännas som en vinst. 

LÄS MER: Så tar du ledigt på fredagar – medan du fortfarande är produktiv på jobbet

5. Gör något du tycker om
Det kan vara att köra ett gympass, träffa vänner eller ta en promenad under lunchen. Ha något att se fram emot under dagen och jobba mot det målet.

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

9 enkla övningar för bättre ergonomi på jobbet

9 enkla övningar för bättre ergonomi på jobbet

Ta mötet under en promenad i stället för instängda i ett rum, gör knäböj vid skrivbordet eller stretcha nacken efter lunchen.

Experten svarar: Hur skiljer jag den ofarliga stressen från den farliga?

Experten svarar: Hur skiljer jag den ofarliga stressen från den farliga?

Caroline Wiklund på Unionen delar med sig av farliga stressymptom att hålla utkik efter.

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Obalans mellan stress och vila kan leda till utmattningssyndrom eller stresskollaps. Här är de viktiga varningstecknen.

5 tips: Så bemöter du en person som verkar stressad

5 tips: Så bemöter du en person som verkar stressad

Caroline Wiklund, stresspedagog på Unionen, berättar hur du kan hjälpa innan det leder till utmattningssyndrom.

Fler artiklar inom Hälsa