Måndagar är långt ifrån allas favoritdag. Men det finns små knep du kan ta till för att få den att kännas lite bättre!
Måndagar är långt ifrån allas favoritdag. Men det finns små knep du kan ta till för att få den att kännas lite bättre!
Foto: IBL/ Shutterstock

5 enkla knep för att minska måndagsångesten

Det kan vara svårt att gå tillbaka till full växel efter en avkopplande och rolig helg. The Muse har listat sex knep på hur du tar dig tillbaka till jobbet på en måndag.

1. Gå och lägg dig tidigt
Se till att få dina 8 – 9 timmar sömn. Börja arbetsveckan utvilad!

2. Drick ett glas vatten
Är morgonkaffet det viktigaste för dig en måndag? Ta ett stort, kallt glas vatten först. Ingen jobbar bra ifall de är uttorkade.

LÄS MER: 5 enkla sätt att bli mer produktiv på måndagar  

3. Undvik morgonmöten
Början av veckan kan kännas som den perfekta tiden att ha ett möte. Det är en chans för alla att gå igenom vad som behöver göras, men att ha mötet mitt på dagen kan vara mer effektivt. Då har du haft chansen att jobba lite och se hur din vecka kommer att se ut. 

4. Börja med att göra något produktivt
Istället för att kolla din mejl, gå på möten, snacka med kollegor och skriva listor på vad du behöver göra – gör något! Att få bocka av någon av alla uppgifter direkt på morgonen kan kännas som en vinst. 

LÄS MER: Så tar du ledigt på fredagar – medan du fortfarande är produktiv på jobbet

5. Gör något du tycker om
Det kan vara att köra ett gympass, träffa vänner eller ta en promenad under lunchen. Ha något att se fram emot under dagen och jobba mot det målet.

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Är du beroende av din mobil? Så lär du dig koppla bort och minska stressen

Är du beroende av din mobil? Så lär du dig koppla bort och minska stressen

För många av oss är mobilen det första vi kollar på morgonen och det sista vi lägger ifrån oss på kvällen.

Psykologen: Så kopplar du bort jobbet i jul

Psykologen: Så kopplar du bort jobbet i jul

Julen är en tid för att varva ner och umgås med nära och kära. Men många har svårt att ta ledigt från arbetet.

10 tips: Så blir du en morgonmänniska!

10 tips: Så blir du en morgonmänniska!

För många börjar dagen klockan 08:00. Det betyder att man får gå upp med tuppen, vilket inte alltid är det lättaste.

Sömnexpertens 5 tips: Så sover du bättre under veckan

Sömnexpertens 5 tips: Så sover du bättre under veckan

Får du inte dina åtta timmars skönhetssömn varje natt? Dr. Ana Krieger ger sina bästa tips på hur du ändrar din rutin.

Fler artiklar inom Hälsa