Har du svårt att lägga ifrån dig telefonen under julledigheten? Bestäm specifika tider då du får lov att använda den!
Har du svårt att lägga ifrån dig telefonen under julledigheten? Bestäm specifika tider då du får lov att använda den!
Foto: Peter Knutsson/ IBL

Psykologen: Så kopplar du bort jobbet i jul

Julen är en tid för att varva ner och umgås med nära och kära. Men många har svårt att ta ledigt från arbetet. Metrojobb har pratat med Angela Ahola, doktor i psykologi, om hur du kopplar bort jobbet under ledigheten.

Angela Ahola menar att skälet till att vi stressar så pass mycket under julen är på grund av att det finns en definitiv deadline då allting måste vara klart.
– Arbetslivet och privatlivet går lite in i varandra under december. Det är mycket förväntningar från båda hållen som skapar stress. Vi jobbar ihjäl oss för att bli klara med allt, både på jobbet och med julförberedelser, säger Angela Ahola.

LÄS MER: Karriärcoachen svarar: Så hanterar du julfesten på jobbet

För att kunna maxa ledigheten ordentligt har Angela fem tips på hur du kopplar bort jobbet under semester.

1. Planera
Utarbeta en strategi på arbetsplatsen innan jul. Vem utför vilka uppgifter medan du är ledig? Om ni har en deadline den 21 december, sätt den då två dagar innan. Ifall någonting händer så har ni lite spelutrymme att fixa det innan semestern.

2. Prioritera
Fundera på vad som är viktigast att få gjort och gör det. På så vis har du en klar plan och när allt är gjort har du ingenting som hänger över dig och kan koppla av utan att behöva tänka på jobbet.

LÄS MER: Karriärcoachen svarar: Hur blir jag kvitt min jobbstress? 

3. Delegera
Måste du göra allting själv? Ta hjälp av folk runt omkring dig. Finns det uppgifter dina kollegor kan hjälpa dig med? Om du kan lämna över några av dina arbetsuppgifter till en kollega så gör det. 

4. Bestäm när du ska kolla jobbmejlen
Bestäm detta i förväg. Fixa autosvar till din mejl där du berättar att du är ledig och när du återkommer och att du sporadiskt kommer att kolla jobbmejlen.

LÄS MER: Är du beroende av din mobil? Så lär du dig koppla bort och minska stressen

5. Minimera mobilanvändandet
Planera när du ska använda teknologi. Gör du inte det så kommer du lätt att hamna i ett konstant mobilanvändande. Bestäm dig för att vara närvarande och lås in mobilen. Fixa ett mobilsvar där du rekommenderar andra att mejla dig. Minska tillfällen där du tänker på mobilen. Ett av de bästa sätten är att planera när du ska kolla på den. Bestäm hur ofta du får kolla din mobil och vid vilka klockslag.

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

9 enkla övningar för bättre ergonomi på jobbet

9 enkla övningar för bättre ergonomi på jobbet

Ta mötet under en promenad i stället för instängda i ett rum, gör knäböj vid skrivbordet eller stretcha nacken efter lunchen.

Experten svarar: Hur skiljer jag den ofarliga stressen från den farliga?

Experten svarar: Hur skiljer jag den ofarliga stressen från den farliga?

Caroline Wiklund på Unionen delar med sig av farliga stressymptom att hålla utkik efter.

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Obalans mellan stress och vila kan leda till utmattningssyndrom eller stresskollaps. Här är de viktiga varningstecknen.

5 tips: Så bemöter du en person som verkar stressad

5 tips: Så bemöter du en person som verkar stressad

Caroline Wiklund, stresspedagog på Unionen, berättar hur du kan hjälpa innan det leder till utmattningssyndrom.

Fler artiklar inom Hälsa