Är du mer av en nattuggla än en morgonmänniska? Här kommer några knep du kan pröva för att ändra dina vanor!
Är du mer av en nattuggla än en morgonmänniska? Här kommer några knep du kan pröva för att ändra dina vanor!
Foto: IBL/ Shutterstock

10 tips: Så blir du en morgonmänniska!

För många börjar dagen klockan 08:00. Det betyder att man får gå upp med tuppen, vilket inte alltid är det lättaste. Insider har listat tio knep på hur du blir en morgonmänniska.

Som om det inte redan var svårt nog att kliva upp på morgonen. Nu har mörkret har lagt sig över Sverige och det är fortfarande nattsvart klockan 08:00. Om du inte redan är en morgonmänniska så finns det några knep som du kan ta till för att göra det lättare att gå upp.

1. Sluta snooza
Att få stänga ögonen i ”bara fem minuter till” kanske verkar som en bra idé, men det är det inte. Sömnforskare och experter har funnit att vi kan bli slöare av att snooza, eftersom kroppen går in i en ny sömncykel som avbryts när klockan ringer igen. Se istället till att lägga klockan eller telefonen en bit bort från sängen så du behöver gå upp för att stänga av den. Då är du redan på benen!

2. Tänk på något du är tacksam över
Att börja morgonen med en positiv inställning kan hjälpa dig forma resten av dagen. Skriv ner tre saker du är tacksam för på morgonen!

 LÄS MER:

3. Stäng ner all teknologi kvällen innan
Ta mellan 10 – 30 minuter innan du går och lägger dig och stäng av all teknologi. Ljuset från datorskärmen och mobilen kan göra det svårare för dig att somna, eftersom det stör produktionen av sömnhormonet.

4. Upp och hoppa
Kör ditt träningspass på morgonen istället. Om du inte gillar att gå till gymmet kan du alltid stretcha lite lugnt hemma istället. På så sätt vaknar kroppen till liv.

LÄS MER: 

5. Drick vatten
Är kaffe det första som du får i dig på morgonen? Tänk om. Vi vaknar alltid med lite vätskebrist, vilket kan få oss att känna oss slöa. Ha ett glas eller flaska vatten bredvid sängen och ta en klunk när du vaknar. 

6. Skriv något
Precis som att få igång kroppen är det lika viktigt att få igång knoppen! Skriv vad som helst. Det kan vara vad du har drömt under natten, dina tankar inför dagen eller målsättningar.

LÄS MER:  

7. Gå ut
Ta en morgonpromenad. Frisk luft kommer få igång hjärnaktiviteten och göra dig redo för dagen. 

8. Meditera
Morgonmeditation kan göra susen. Samla tankarna och börja dagen med ett lugn.

LÄS MER:  

9. Ha en rutin
För många kan det vara skönt att ha en rutin på morgonen. Kroppen vänjer sig och går per automatik, vilket gör att du kan spara på de mentala krafterna tills när du verkligen behöver dem. 

10. Håll igång även under helgen
Undvik att sova ut under helgerna och vända på dygnet. Det kan ställa om din interna klocka och kommer göra det svårare att komma tillbaka till rutinerna under veckodagarna.

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Annons
SOS-operatören: ”De bästa samtalen är när man hör ambulansen komma”

SOS-operatören: ”De bästa samtalen är när man hör ambulansen komma”

Har du vad som krävs för att jobba på SOS Alarm? Hör Johan berätta om sitt arbete som SOS-operatör

9 enkla övningar för bättre ergonomi på jobbet

9 enkla övningar för bättre ergonomi på jobbet

Ta mötet under en promenad i stället för instängda i ett rum, gör knäböj vid skrivbordet eller stretcha nacken efter lunchen.

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Obalans mellan stress och vila kan leda till utmattningssyndrom eller stresskollaps. Här är de viktiga varningstecknen.

Är du dålig på att varva ner? Följ stresscoachens 5 steg!

Är du dålig på att varva ner? Följ stresscoachens 5 steg!

Enligt stresscoachen Maria Helander är vi tidsoptimister som alltid försöker hinna med för mycket när vi är lediga och egentligen ska prioritera vila.

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Enligt bildskärmsexperten Dick Bender har allt för många människor idag felaktiga inställningar på sina datorskärmar.

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Enligt ergonomen Richard Hagman slarvar vi med användningen av våra höjbara skrivbord och vi vet inte heller hur vi använder dem rätt.

Fler artiklar inom Hälsa