Är du mer av en nattuggla än en morgonmänniska? Här kommer några knep du kan pröva för att ändra dina vanor!
Är du mer av en nattuggla än en morgonmänniska? Här kommer några knep du kan pröva för att ändra dina vanor!
Foto: IBL/ Shutterstock

10 tips: Så blir du en morgonmänniska!

För många börjar dagen klockan 08:00. Det betyder att man får gå upp med tuppen, vilket inte alltid är det lättaste. Insider har listat tio knep på hur du blir en morgonmänniska.

Som om det inte redan var svårt nog att kliva upp på morgonen. Nu har mörkret har lagt sig över Sverige och det är fortfarande nattsvart klockan 08:00. Om du inte redan är en morgonmänniska så finns det några knep som du kan ta till för att göra det lättare att gå upp.

1. Sluta snooza
Att få stänga ögonen i ”bara fem minuter till” kanske verkar som en bra idé, men det är det inte. Sömnforskare och experter har funnit att vi kan bli slöare av att snooza, eftersom kroppen går in i en ny sömncykel som avbryts när klockan ringer igen. Se istället till att lägga klockan eller telefonen en bit bort från sängen så du behöver gå upp för att stänga av den. Då är du redan på benen!

2. Tänk på något du är tacksam över
Att börja morgonen med en positiv inställning kan hjälpa dig forma resten av dagen. Skriv ner tre saker du är tacksam för på morgonen!

 LÄS MER:

3. Stäng ner all teknologi kvällen innan
Ta mellan 10 – 30 minuter innan du går och lägger dig och stäng av all teknologi. Ljuset från datorskärmen och mobilen kan göra det svårare för dig att somna, eftersom det stör produktionen av sömnhormonet.

4. Upp och hoppa
Kör ditt träningspass på morgonen istället. Om du inte gillar att gå till gymmet kan du alltid stretcha lite lugnt hemma istället. På så sätt vaknar kroppen till liv.

LÄS MER: 

5. Drick vatten
Är kaffe det första som du får i dig på morgonen? Tänk om. Vi vaknar alltid med lite vätskebrist, vilket kan få oss att känna oss slöa. Ha ett glas eller flaska vatten bredvid sängen och ta en klunk när du vaknar. 

6. Skriv något
Precis som att få igång kroppen är det lika viktigt att få igång knoppen! Skriv vad som helst. Det kan vara vad du har drömt under natten, dina tankar inför dagen eller målsättningar.

LÄS MER:  

7. Gå ut
Ta en morgonpromenad. Frisk luft kommer få igång hjärnaktiviteten och göra dig redo för dagen. 

8. Meditera
Morgonmeditation kan göra susen. Samla tankarna och börja dagen med ett lugn.

LÄS MER:  

9. Ha en rutin
För många kan det vara skönt att ha en rutin på morgonen. Kroppen vänjer sig och går per automatik, vilket gör att du kan spara på de mentala krafterna tills när du verkligen behöver dem. 

10. Håll igång även under helgen
Undvik att sova ut under helgerna och vända på dygnet. Det kan ställa om din interna klocka och kommer göra det svårare att komma tillbaka till rutinerna under veckodagarna.

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

5 enkla knep för att minska måndagsångesten

5 enkla knep för att minska måndagsångesten

Det kan vara svårt att gå tillbaka till full växel efter en avkopplande och rolig helg. Men det finns några enkla tips för att göra det lättare!

Är du orolig över att din kollega har alkoholproblem? Så hjälper du!

Är du orolig över att din kollega har alkoholproblem? Så hjälper du!

Det kan vara svårt se tecken på om en kollega lider av ett beroende. Sarah Demitz Helin, vd på Ljung & Sjöberg, ger sina bästa tips.

Psykologen: Så kopplar du bort jobbet i jul

Psykologen: Så kopplar du bort jobbet i jul

Julen är en tid för att varva ner och umgås med nära och kära. Men många har svårt att ta ledigt från arbetet.

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Obalans mellan stress och vila kan leda till utmattningssyndrom eller stresskollaps. Här är de viktiga varningstecknen.

Fler artiklar inom Hälsa