Att vara ny på jobbet är både spännande och lite nervöst! Se till att hitta rätt tempo redan första veckan.
Att vara ny på jobbet är både spännande och lite nervöst! Se till att hitta rätt tempo redan första veckan.
Foto: IBL/ Shutterstock

Ny på jobbet? Så fixar du första veckan!

Du klarade jobbintervjun galant och nu är det dags för dig att stega in på din nya arbetsplats! Nu är det upp till dig att visa din arbetsgivare att de gjort rätt val. Monster har listat fem knep du kan ha i åtanke!

1. Lyssna och lär
Även om du vill köra igång direkt kan det vara bra att börja lite långsamt. Känn efter hur tempot är på ditt nya jobb och trappa upp efter ett tag. 

2. Känn av kulturen
Att veta hur ditt team jobbar med varandra är viktigt. Men det är även bra att se och känna efter hur de umgås med varandra och hur stämningen är. Alla företag har sin egen kultur och det är alltid bra att känna efter hur den är. Stämmer den överens med dina värderingar? Går det att anpassa sig?

LÄS MER: Delar du och din arbetsgivare samma värderingar? Så vet du!

3. Ställ rätt frågor
Är du osäker på något? Fråga. Det är alltid bättre än att gissa sig till svaret. Om det är något du kan googla dig till – gör det först.

4. Gå varken först eller sist
Många vill visa framfötterna, speciellt första veckan. Först på plats och sist hem. Det kanske ser bra ut, men faktum är att det kan leda till utmattning, sämre prestation och stress.

LÄS MER: 4 enkla knep för att kunna avsluta arbetsdagen glad 

5. Ta reda på vad som förväntas av dig
Det här har ni säkerligen redan pratat om under jobbintervjun, men under första veckan på jobbet kan det vara bra att färska upp minnet och få det konkretiserat. Fråga vad som räknas som en bra månad och hur personen föreställer sig att det första halvåret ser ut.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Fler artiklar inom På jobbet