Om du verkligen avskyr ditt jobb ska du självklart leta efter ett nytt, men fundera en extra gång!
Om du verkligen avskyr ditt jobb ska du självklart leta efter ett nytt, men fundera en extra gång!
Foto: IBL/ Shutterstock

Varför du ska stanna på ett jobb du hatar

Att älska sitt jobb är inte någonting alla får uppleva. Det finns flera fördelar med att stanna på ett arbete du inte trivs med. The Muse har listat tre skäl till att stanna.

1. Lär dig mer om dig själv
Att hata sitt jobb kan ses lite som ett test. Nu måste du verkligen tänka efter. Varför hatar du ditt jobb? Vad är det som får dig att inte vilja gå dit? Vad gör dig lycklig? Du kan behöva rannsaka dig själv ett tag innan du tar ett beslut om att lämna ditt jobb för att kunna hitta det som fattas. 

LÄS MER: Känner du dig oinspirerad på jobbet? Här är 3 tips på vad du kan göra åt det

2. Öva på att välja
Låt inte dina negativa känslor till ditt jobb diktera över resten av ditt liv. Du väljer själv hur du vill känna dig. Vad snäll mot dig själv! Du kanske inte kan kontrollera din situation, men du kan kontrollera dina känslor. 

LÄS MER: 4 enkla knep för att kunna avsluta arbetsdagen glad 

3. Sluta kämpa emot och börja engagera dig
Att kämpa emot sitt jobb handlar om kontroll. Du säger till dig själv att det här bara är temporärt, att du inte vill vara här. Den här typen av tankesätt hindrar dig från att göra ditt absolut bästa. Försök istället att engagera dig, speciellt i de delarna du är missnöjd med. Vem vet, du kanske kan förändra ditt arbete inifrån? 

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Annons
SOS-operatören: ”De bästa samtalen är när man hör ambulansen komma”

SOS-operatören: ”De bästa samtalen är när man hör ambulansen komma”

Har du vad som krävs för att jobba på SOS Alarm? Hör Johan berätta om sitt arbete som SOS-operatör

Fällorna som får oss att tappa fokus på jobbet

Fällorna som får oss att tappa fokus på jobbet

Enligt författarna till boken Beslutsfällan, Niklas Laninge och Arvid Janson, finns det distraktioner i vår vardag som lätt stjäl vår tid och energi.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

En flytt, ett bröllop eller ett dödsfall – mycket kan hända i livet som gör att vi känner att vi måste vara borta från jobbet.

Så får du använda ditt friskvårdsbidrag – och det här är inte okej

Så får du använda ditt friskvårdsbidrag – och det här är inte okej

Funderar du på vad du ska använda friskvårdsbidraget till i år? Vad som är skattefri motion- och friskvård är långt från självklart. Så säger Skatteverket.

7 beteenden på jobbet som gör oss stressade

7 beteenden på jobbet som gör oss stressade

Är du en händelsehoppare, mejlnarkoman eller skjutauppare på jobbet? Enligt stressexperten Helén Vedlé har vi ofta dåliga vanor som saboterar för oss.

Fler artiklar inom På jobbet