Innan du säger hej då till kollegorna bör du fixa en ordentlig överlämning till dem.
Innan du säger hej då till kollegorna bör du fixa en ordentlig överlämning till dem.
Foto: IBL/ Shutterstock

3 saker du ska göra innan du går på semester

För många är det snart dags att ta några dagars ledighet och ladda upp inför det nya året. Men kom ihåg att bara för att du går på semester så gör inte ditt jobb det. Monster har listat tre saker du bör göra innan du går.

1. Gör upp en plan
Skriv en lista över dina pågående projekt och lösa trådar. Skriv en kort sammanfattning av dem och när de ska vara klara. På så sätt blir det lättare för dig att se vad som behöver göras innan du går och vad ska göras när du kommer tillbaka. 

LÄS MER: 9 sätt du kan göra arbetsplatsen till ett roligare ställe för dina kollegor

2. Boka in en överlämning
Det är alltid någon som jobbar under jul. Se till att ha en plan redo för dem när du är borta. Gör jobbet lättare för dem. Boka in ett möte och gå igenom allt ordentligt. Som ett extra tack så kan du bjuda på lite fika.

LÄS MER: Experten: Så kan du påverka chefen och din arbetsplats 

3. Uppdatera din chef
Semestern är godkänd, men det är bra att gå igenom överlämningen med chefen också. Berätta vad som ska göras, vad du har gjort och vem som kommer att ta över dina uppgifter medan du är borta.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Fler artiklar inom På jobbet