Innan du säger hej då till kollegorna bör du fixa en ordentlig överlämning till dem.
Innan du säger hej då till kollegorna bör du fixa en ordentlig överlämning till dem.
Foto: IBL/ Shutterstock

3 saker du ska göra innan du går på semester

För många är det snart dags att ta några dagars ledighet och ladda upp inför det nya året. Men kom ihåg att bara för att du går på semester så gör inte ditt jobb det. Monster har listat tre saker du bör göra innan du går.

1. Gör upp en plan
Skriv en lista över dina pågående projekt och lösa trådar. Skriv en kort sammanfattning av dem och när de ska vara klara. På så sätt blir det lättare för dig att se vad som behöver göras innan du går och vad ska göras när du kommer tillbaka. 

LÄS MER: 9 sätt du kan göra arbetsplatsen till ett roligare ställe för dina kollegor

2. Boka in en överlämning
Det är alltid någon som jobbar under jul. Se till att ha en plan redo för dem när du är borta. Gör jobbet lättare för dem. Boka in ett möte och gå igenom allt ordentligt. Som ett extra tack så kan du bjuda på lite fika.

LÄS MER: Experten: Så kan du påverka chefen och din arbetsplats 

3. Uppdatera din chef
Semestern är godkänd, men det är bra att gå igenom överlämningen med chefen också. Berätta vad som ska göras, vad du har gjort och vem som kommer att ta över dina uppgifter medan du är borta.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Annons
Jennifer fick drömjobbet – direkt efter utbildningen

Jennifer fick drömjobbet – direkt efter utbildningen

När Jennifer Jegréus började på International Hair Academy visste hon att drömjobbet som frisör väntade efter utbildningen.

Annons
Jobbet för dig som vill göra karriär på solsäkra Malta

Jobbet för dig som vill göra karriär på solsäkra Malta

Här är drömjobbet på soliga medelhavsön Malta som ger dig en bra språngbräda in i karriären.

5 saker alla borde göra för att bidra till en bättre arbetsmiljö

5 saker alla borde göra för att bidra till en bättre arbetsmiljö

Använd ett inkluderande språk och visa att du uppskattar dina kollegor genom att berätta för dem vad du tycker att de är bra på.

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

En flytt, ett bröllop eller ett dödsfall – mycket kan hända i livet som gör att vi känner att vi måste vara borta från jobbet.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Åldersexperten: Ålderism på jobbet gör att människor blir rädda

Åldersexperten: Ålderism på jobbet gör att människor blir rädda

Många av branscherna på den svenska arbetsmarknaden skriker efter mer arbetskraft. Trots det möts många äldre med rätt kompetens av ålderism.

Fler artiklar inom På jobbet