Innan du säger hej då till kollegorna bör du fixa en ordentlig överlämning till dem.
Innan du säger hej då till kollegorna bör du fixa en ordentlig överlämning till dem.
Foto: IBL/ Shutterstock

3 saker du ska göra innan du går på semester

För många är det snart dags att ta några dagars ledighet och ladda upp inför det nya året. Men kom ihåg att bara för att du går på semester så gör inte ditt jobb det. Monster har listat tre saker du bör göra innan du går.

1. Gör upp en plan
Skriv en lista över dina pågående projekt och lösa trådar. Skriv en kort sammanfattning av dem och när de ska vara klara. På så sätt blir det lättare för dig att se vad som behöver göras innan du går och vad ska göras när du kommer tillbaka. 

LÄS MER: 9 sätt du kan göra arbetsplatsen till ett roligare ställe för dina kollegor

2. Boka in en överlämning
Det är alltid någon som jobbar under jul. Se till att ha en plan redo för dem när du är borta. Gör jobbet lättare för dem. Boka in ett möte och gå igenom allt ordentligt. Som ett extra tack så kan du bjuda på lite fika.

LÄS MER: Experten: Så kan du påverka chefen och din arbetsplats 

3. Uppdatera din chef
Semestern är godkänd, men det är bra att gå igenom överlämningen med chefen också. Berätta vad som ska göras, vad du har gjort och vem som kommer att ta över dina uppgifter medan du är borta.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Annons
Så blir du automationsingenjör på bara tolv veckor

Så blir du automationsingenjör på bara tolv veckor

Med Academys unika utbildning kan du snabbt ta dig in i teknikens värld – med en tillsvidareanställning som väntar efter examen.

Här är varningssignalerna som tyder på en kass arbetskultur

Här är varningssignalerna som tyder på en kass arbetskultur

Gnäll, konflikträdsla och en hårt rådande jantelag kan vara några av de saker som får anställda att må dåligt på jobbet.

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

En flytt, ett bröllop eller ett dödsfall – mycket kan hända i livet som gör att vi känner att vi måste vara borta från jobbet.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet