Innan du säger hej då till kollegorna bör du fixa en ordentlig överlämning till dem.
Innan du säger hej då till kollegorna bör du fixa en ordentlig överlämning till dem.
Foto: IBL/ Shutterstock

3 saker du ska göra innan du går på semester

För många är det snart dags att ta några dagars ledighet och ladda upp inför det nya året. Men kom ihåg att bara för att du går på semester så gör inte ditt jobb det. Monster har listat tre saker du bör göra innan du går.

1. Gör upp en plan
Skriv en lista över dina pågående projekt och lösa trådar. Skriv en kort sammanfattning av dem och när de ska vara klara. På så sätt blir det lättare för dig att se vad som behöver göras innan du går och vad ska göras när du kommer tillbaka. 

LÄS MER: 9 sätt du kan göra arbetsplatsen till ett roligare ställe för dina kollegor

2. Boka in en överlämning
Det är alltid någon som jobbar under jul. Se till att ha en plan redo för dem när du är borta. Gör jobbet lättare för dem. Boka in ett möte och gå igenom allt ordentligt. Som ett extra tack så kan du bjuda på lite fika.

LÄS MER: Experten: Så kan du påverka chefen och din arbetsplats 

3. Uppdatera din chef
Semestern är godkänd, men det är bra att gå igenom överlämningen med chefen också. Berätta vad som ska göras, vad du har gjort och vem som kommer att ta över dina uppgifter medan du är borta.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Fast på jobbet i jul? Såhär klarar du dig!

Fast på jobbet i jul? Såhär klarar du dig!

Medan resten av Sverige sitter och väntar spänt på hur julvärdarna ska tända ljuset innan Kalle Anka är du fast på jobbet. Såhär klarar du av arbetsdagen.

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

En flytt, ett bröllop eller ett dödsfall – mycket kan hända i livet som gör att vi känner att vi måste vara borta från jobbet.

Hjärnforskare: öppna kontorslandskap tar död på effektiviteten

Hjärnforskare: öppna kontorslandskap tar död på effektiviteten

Hur kontoret ser ut har stor påverkan på hälsan produktiviteten. Hjärnforskaren Katarina Gospic tipsar om saker alla kan tänka på.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Fler artiklar inom På jobbet