Att människor reagerar negativt på din framgång beror ju på att det väcker något i dem själva, skriver Nina Jansdotter.
Att människor reagerar negativt på din framgång beror ju på att det väcker något i dem själva, skriver Nina Jansdotter.
Foto: Unsplash.

Karriärcoachen svarar: Så hanterar du din avundsjuka kollega

Karriärcoach Nina Jansdotter hjälper en gång i månaden Metrojobbs läsare med olika problem som kan uppstå på jobbet. Den här veckan svarar hon på vad du kan göra om dina kollegor inte kan glädjas åt din framgång. 

Fråga: I början av förra året startade jag, vid sidan av mitt vanliga jobb, en blogg som handlar om ett av mina största intressen. Bloggen har gjort stor succé och jag har börjat tjäna lite pengar på den. En del av mina arbetskamrater verkar dock avundsjuka på min framgång. De pratar skit och jag har märkt att det tar avstånd från mig. Hur ska jag hantera dem? Jag trivs bra på mitt jobb och vill inte sluta!  

Nina Jansdotter svarar:
Först och främst vill jag gratulera dig till dina framgångar, det är inte lätt att nå ut till många följare eftersom konkurrensen är hård.

Det är tråkigt att höra att framgångarna även har inneburit att du drabbats av avundsjuka på ditt jobb. Tyvärr är det så att vissa människor inte kan glädjas åt andras framgång och det måste du vänja dig vid. Det viktiga är att du hela tiden fokuserar på det som är positivt med din framgång med bloggen. Du får inte låta andras avundsjuka hindra dig från att sätta nya mål och ta plats. Skriv en lista med punkter på vilka positiva saker som bloggen och arbetet med den för med sig. Läs den när du känner att det negativa tar energi.  

LÄS MER: Nina Jansdotter: Så stoppar du ditt eget klagande på jobbet

Att människor reagerar negativt på din framgång beror ju på att det väcker något i dem själva. Ofta handlar det om klassisk avundsjuka – att de själva kanske drömmer om att förverkliga en idé utanför jobbet men som de av någon anledning inte gör. Då är det jobbigt att se någon annan göra exakt det.

Ibland handlar det om okunnighet. Att de tar avstånd från dig kan bero på att de helt enkelt inte förstår vad det är du gör. En idé kan vara att du erbjuder dig att köra en liten presentation om vad du gör och ger lite tips till andra om sociala medier, om du får för din chef förstås. Om de verkar mottagliga för det så har du ju möjlighet att dela med dig av kunskap som dina kollegor själva kan ha nytta av.

LÄS MER: Så förbereder du dig inför jobbintervjun

Eftersom du säger att du trivs på ditt jobb och inte vill sluta förstår jag att du vill få det att funka med dina kollegor. Det är därför viktigt att du visar att du vill fortsätta vara en del av ”flocken” genom att du äter lunch med dem och är med på eftermiddagsfikan. Intressera dig för deras liv och arbete och var en uppmärksam kollega.

Även om du vill ha en fungerande relation med dina nuvarande kollegor kan det vara bra att du skaffar nya kollegor i din nya bransch. Försök knyta nya kontakter med andra bloggare som du kan dela erfarenheter med, det finns säkerligen andra som råkat ut för samma sak. Lycka till!

LÄS MER: Karriärcoachen svarar: Hur blir jag kvitt min jobbstress?

Personlig utveckling

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Personlig utveckling

5 tips som gör dig bättre på att säga nej på jobbet

5 tips som gör dig bättre på att säga nej på jobbet

Vi har för vana att säga ja till saker trots att de egentligen inte vill eller håller med. Det menar ledarskapsutvecklaren Clara Löfvenhamn, som tror att de

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Du gjorde ett litet misstag här om dagen och har fortfarande inte kunnat släppa det. Du oroar dig för om du kommer göra tillräckligt bra ifrån dig nästkomma

5 viktiga signaler som avslöjar vad din kollega verkligen känner

5 viktiga signaler som avslöjar vad din kollega verkligen känner

Genom att titta efter vissa ledtrådar i tonfall och kroppsspråk kan du bättre förstå dina medmänniskors känslor.

Så blir du mer socialt kompetent

Så blir du mer socialt kompetent

Social kompetens är en hett eftertraktad förmåga i arbetslivet. Men vad är det för något? Och går det att öva upp? Experten tipsar.

Fler artiklar inom Personlig utveckling