Håll igång cirkulationen i kroppen hela dagen genom att ställa dig upp och göra några enkla stretchövningar ibland.
Håll igång cirkulationen i kroppen hela dagen genom att ställa dig upp och göra några enkla stretchövningar ibland.
Foto: Unsplash

9 enkla övningar för bättre ergonomi på jobbet

Ta mötet under en promenad i stället för instängda i ett rum, gör knäböj vid skrivbordet eller stretcha nacken efter lunchen. Enligt Dan Gustafsson, vd på Pausit och som jobbar med ergonomi på jobbet, kan några minuter varje dag göra stor skillnad för din hälsa både nu och i framtiden.

Växla mellan att stå och att sitta
Byt arbetsställning ofta vid ditt skrivbord, stå på tå eller sträck ut dig på golvet om du kan. Att växla position ökar cirkulationen och ämnesomsättningen och kan dessutom göra dig mer fokuserad.

Håll igång cirkulationen
Ta ett varv i korridoren eller gör några knäböj – då blir du piggare och orkar mer.

Stretcha kroppen
Om du har ett stillasittande arbete ska du stretcha nacke och axlar med jämna mellanrum. Tänk också på att sänka axlarna och slappna av för att undvika värk och spänningshuvudvärk.

LÄS MER: Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Dra nytta av vardagsmotionen
Ta trapporna när det finns möjlighet, ta en promenad till jobbet eller hoppa av bussen en hållplats tidigare och gå sista biten.

Gör en andningsövning
Känner du dig stressad? Att fokusera på andningen en kortare stund gör att stressnivån sjunker. Sätt dig ner med rak rygg. Räkna ner från 200 till 0. Om du blir avbruten eller kommer av dig börjar du om från början tills att du kan genomföra övningen oavbrutet.

Planera dina pauser
Ett pausprogram i datorn talar om för dig när det är dags att röra på dig. Om du inte har tillgång till ett pausprogram kan du sätta ett alarm på din telefon med jämna mellanrum som talar om för dig när det är dags. Ta dig tid att göra 3-4 korta övningstillfällen per dag.

LÄS MER: Är du orolig över att din kollega har alkoholproblem? Så hjälper du!

Ha ett rörligt möte
Ska du ha ett kortare jobbmöte? Kombinera det med en promenad! Promenadmöten leder till ökad kreativitet eftersom kroppen tänker bättre i rörelse. Dessutom ger du kroppen en chans till återhämtning och får motion på köpet.

Slappna av innan hemgång
Har du svårt att stänga av jobbet på kvällarna? Gör en avslappningsövning innan du går hem. Spänn axlarna genom att dra upp dem mot huvudet. Spänn hårt så att det känns ordentligt, slappna sedan av och känn skillnaden. Fortsätt med andra kroppsdelar som armar, käkar och ansikte. 

Ge dig själv bra förutsättningar
Skapa de förutsättningar som du behöver för att jobba bra. Se till att du har tillräckligt bra ljus och att ljudnivån inte är för hög.

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Annons
SOS-operatören: ”De bästa samtalen är när man hör ambulansen komma”

SOS-operatören: ”De bästa samtalen är när man hör ambulansen komma”

Har du vad som krävs för att jobba på SOS Alarm? Hör Johan berätta om sitt arbete som SOS-operatör

Är du orolig över att din kollega har alkoholproblem? Så hjälper du!

Är du orolig över att din kollega har alkoholproblem? Så hjälper du!

Det kan vara svårt se tecken på om en kollega lider av ett beroende. Sarah Demitz Helin, vd på Ljung & Sjöberg, ger sina bästa tips.

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Obalans mellan stress och vila kan leda till utmattningssyndrom eller stresskollaps. Här är de viktiga varningstecknen.

Är du dålig på att varva ner? Följ stresscoachens 5 steg!

Är du dålig på att varva ner? Följ stresscoachens 5 steg!

Enligt stresscoachen Maria Helander är vi tidsoptimister som alltid försöker hinna med för mycket när vi är lediga och egentligen ska prioritera vila.

Så blir du kvitt din prestationsångest

Att ställa höga och ibland orealistiska krav på sig själv på jobbet är tyvärr inte helt ovanligt. Men du kan bli av med din prestationsångest.

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Enligt ergonomen Richard Hagman slarvar vi med användningen av våra höjbara skrivbord och vi vet inte heller hur vi använder dem rätt.

Fler artiklar inom Hälsa