Niklas Laninge är psykolog och verksam som expert i Beteendedesign på Gullers grupp. Arvid Janson arbetar som designer och produktspecialist och hjälper företag med sina digitala produkter
Niklas Laninge är psykolog och verksam som expert i Beteendedesign på Gullers grupp. Arvid Janson arbetar som designer och produktspecialist och hjälper företag med sina digitala produkter
Foto: Niklas Nyman/Unsplash

Fällorna som får oss att tappa fokus på jobbet

Om du ofta fastnar i sociala medier på arbetstid så är du definitivt inte ensam. Enligt författarna till boken Beslutsfällan, Niklas Laninge och Arvid Janson, finns det distraktioner i vår vardag som lätt stjäl vår tid och energi om vi inte vet hur vi skyddar oss.

Fastnar du lätt i Instagram-flödet trots att du har mycket att göra på jobbet? Eller spontanshoppar du höstskor under det där sega eftermidagsmötet? Det är ingen slump att det händer eftersom många av våra dagliga beslut påverkas av dolda psykologiska knep. Det menar psykologen Niklas Laninge och designern Arvid Janson, som tillsammans har skrivit boken Beslutsfällan.

Med hjälp av beteendedesign i exempelvis appar och på webbsidor går det att ”designa beteenden”, alltså påverka användaren i en önskad riktning.

– Både företag och myndigheter har börjat använda sig av beteendedesign på både stor och liten skala, men några som hamnat lite på efterkälken är konsumenterna, säger Arvid Janson.

LÄS MER: Psykologen: Därför är det bra att ta långlunch

Genom beteendedesign är det till exempel lätt hänt att du fastnar i ”den eviga scrollen”, som Niklas Laninge och Arvid Janson kallar den, det vill säga när du scrollar neråt på en sida som aldrig tar slut utan bara uppdaterar med nytt innehåll.

– Det här betyder i praktiken att de med hjälp av olika typer av aktiverare, som push-notiser, och belöningar, som fina bilder från dina vänner, har lyckats koppla ihop en känsla med ett beteende. När vi har tråkigt eller är stressade så flyr vi iväg till Instagram för att få några sekunders oproblematiskt scrollande, säger Arvid Janson. 

När du är överöst med jobb, stressad och trött är du extra mottaglig för att gå i de här fällorna.

– Att fatta aktiva beslut är jobbigt för hjärnan och ju tröttare vi är desto mer benägna blir vi att gå på autopilot. Det är ju därför också rätt vanligt att företag försöker skapa den här stressen hos oss, exempelvis genom att säga att hotellrummet eller skon vi tittar på håller på att ta slut, säger Niklas Laninge. 

LÄS MER: Därför återhämtar du dig inte när du sträckkollar din favoritserie

Vi skyddar oss bäst från att gå i fällorna genom att undvika situationerna där de finns helt.

– Exempelvis genom att radera Facebook från din mobil eller logga ut från Instagram på morgonen. Känns inte det rimligt så kan en tidsbudget vara ett bra alternativ, att bestämma i förväg att du max får kolla fem minuter på Instagram under arbetsdagen, säger Arvid Janson.

För att behålla fokus under hela arbetsdagen är ett bra knep att dela upp den i småbitar.

– Arbetsdagen blir både mer effektiv och spännande om vi bryter upp den i små block. Vi kan ändå inte hålla fokus mycket längre än 45 minuter så varför inte ta chansen att se varje 45 minuters block som en nystart, säger Niklas Laninge.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Annons
Jennifer fick drömjobbet – direkt efter utbildningen

Jennifer fick drömjobbet – direkt efter utbildningen

När Jennifer Jegréus började på International Hair Academy visste hon att drömjobbet som frisör väntade efter utbildningen.

Annons
Jobbet för dig som vill göra karriär på solsäkra Malta

Jobbet för dig som vill göra karriär på solsäkra Malta

Här är drömjobbet på soliga medelhavsön Malta som ger dig en bra språngbräda in i karriären.

5 saker alla borde göra för att bidra till en bättre arbetsmiljö

5 saker alla borde göra för att bidra till en bättre arbetsmiljö

Använd ett inkluderande språk och visa att du uppskattar dina kollegor genom att berätta för dem vad du tycker att de är bra på.

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

En flytt, ett bröllop eller ett dödsfall – mycket kan hända i livet som gör att vi känner att vi måste vara borta från jobbet.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Åldersexperten: Ålderism på jobbet gör att människor blir rädda

Åldersexperten: Ålderism på jobbet gör att människor blir rädda

Många av branscherna på den svenska arbetsmarknaden skriker efter mer arbetskraft. Trots det möts många äldre med rätt kompetens av ålderism.

Fler artiklar inom På jobbet