Niklas Laninge är psykolog och verksam som expert i Beteendedesign på Gullers grupp. Arvid Janson arbetar som designer och produktspecialist och hjälper företag med sina digitala produkter
Niklas Laninge är psykolog och verksam som expert i Beteendedesign på Gullers grupp. Arvid Janson arbetar som designer och produktspecialist och hjälper företag med sina digitala produkter
Foto: Niklas Nyman/Unsplash

Fällorna som får oss att tappa fokus på jobbet

Om du ofta fastnar i sociala medier på arbetstid så är du definitivt inte ensam. Enligt författarna till boken Beslutsfällan, Niklas Laninge och Arvid Janson, finns det distraktioner i vår vardag som lätt stjäl vår tid och energi om vi inte vet hur vi skyddar oss.

Fastnar du lätt i Instagram-flödet trots att du har mycket att göra på jobbet? Eller spontanshoppar du höstskor under det där sega eftermidagsmötet? Det är ingen slump att det händer eftersom många av våra dagliga beslut påverkas av dolda psykologiska knep. Det menar psykologen Niklas Laninge och designern Arvid Janson, som tillsammans har skrivit boken Beslutsfällan.

Med hjälp av beteendedesign i exempelvis appar och på webbsidor går det att ”designa beteenden”, alltså påverka användaren i en önskad riktning.

– Både företag och myndigheter har börjat använda sig av beteendedesign på både stor och liten skala, men några som hamnat lite på efterkälken är konsumenterna, säger Arvid Janson.

LÄS MER: Psykologen: Därför är det bra att ta långlunch

Genom beteendedesign är det till exempel lätt hänt att du fastnar i ”den eviga scrollen”, som Niklas Laninge och Arvid Janson kallar den, det vill säga när du scrollar neråt på en sida som aldrig tar slut utan bara uppdaterar med nytt innehåll.

– Det här betyder i praktiken att de med hjälp av olika typer av aktiverare, som push-notiser, och belöningar, som fina bilder från dina vänner, har lyckats koppla ihop en känsla med ett beteende. När vi har tråkigt eller är stressade så flyr vi iväg till Instagram för att få några sekunders oproblematiskt scrollande, säger Arvid Janson. 

När du är överöst med jobb, stressad och trött är du extra mottaglig för att gå i de här fällorna.

– Att fatta aktiva beslut är jobbigt för hjärnan och ju tröttare vi är desto mer benägna blir vi att gå på autopilot. Det är ju därför också rätt vanligt att företag försöker skapa den här stressen hos oss, exempelvis genom att säga att hotellrummet eller skon vi tittar på håller på att ta slut, säger Niklas Laninge. 

LÄS MER: Därför återhämtar du dig inte när du sträckkollar din favoritserie

Vi skyddar oss bäst från att gå i fällorna genom att undvika situationerna där de finns helt.

– Exempelvis genom att radera Facebook från din mobil eller logga ut från Instagram på morgonen. Känns inte det rimligt så kan en tidsbudget vara ett bra alternativ, att bestämma i förväg att du max får kolla fem minuter på Instagram under arbetsdagen, säger Arvid Janson.

För att behålla fokus under hela arbetsdagen är ett bra knep att dela upp den i småbitar.

– Arbetsdagen blir både mer effektiv och spännande om vi bryter upp den i små block. Vi kan ändå inte hålla fokus mycket längre än 45 minuter så varför inte ta chansen att se varje 45 minuters block som en nystart, säger Niklas Laninge.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Annons
Hitta drömjobbet på Sveriges största jobbmässa inom vård och omsorg

Hitta drömjobbet på Sveriges största jobbmässa inom vård och omsorg

Är du på jakt efter det rätta jobbet inom vård och omsorg? Medrekmässan genvägen till din framtida karriär.

Så skapar ni en ”no blame”-kultur på jobbet

Så skapar ni en ”no blame”-kultur på jobbet

Eduard von Busch jobbar tillsammans med företag för att upprätta en ”no blame-kultur” där bristerna identifieras och alla tar ansvar.

Så får du använda ditt friskvårdsbidrag – och det här är inte okej

Så får du använda ditt friskvårdsbidrag – och det här är inte okej

Funderar du på vad du ska använda friskvårdsbidraget till i år? Vad som är skattefri motion- och friskvård är långt från självklart. Så säger Skatteverket.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

En flytt, ett bröllop eller ett dödsfall – mycket kan hända i livet som gör att vi känner att vi måste vara borta från jobbet.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Fler artiklar inom På jobbet