Om du är en händelsehoppare på jobbet så blir du lätt störd när en kollega kommer över för att prata.
Om du är en händelsehoppare på jobbet så blir du lätt störd när en kollega kommer över för att prata.
Foto: Unsplash.

7 beteenden på jobbet som gör oss stressade

Är du kanske en händelsehoppare, mejlnarkoman eller skjutauppare på jobbet? Enligt stressexperten Helén Vedlé har vi ofta dåliga vanor på jobbet som försämrar vår koncentrationsförmåga och ökar stressnivåerna. För Metro listar hon sju vanliga typer på jobbet och hur du ändrar ditt beteende.

1. Händelsehopparen
En händelsehoppare är händelsestyrd, det vill säga att yttre signaler får dig att ändra vad du gör och jobbar med. En yttre signal kan vara att du får ett samtal, sms eller mejl eller att en kollega pratar med dig. Det gör att du jobbar med flera olika uppgifter i taget och lätt tappar koncentrationen. I slutet av dagen upplever du ofta att du inte fått något gjort på jobbet, vilket leder till att du känner dig stressad.

Tips!
– Ha en tydlig att-göra-lista som du utgår från när du jobbar.
– Avsluta varje arbetsuppgift, om det är möjligt, innan du påbörjar en ny.

2. Snuttaren
Liksom Händelsehopparen växlar Snuttaren mellan arbetsuppgifter men styrs utöver yttre signaler även av inre signaler. Orsakerna kan till exempel vara att du har ett stort kontrollbehov, dålig självdisciplin eller svårt för att ta beslut. Hur som helst leder det till att arbetsuppgifterna inte blir klara.

Tips!
– Bestäm vilka områden du måste prioritera och sätt upp tydliga mål. Arbeta mot dem.
– Ha oplanerad tid i kalendern varje dag.

LÄS MER: Här är de minst stressiga jobben

Mejlnarkomanen
Om du håller konstant koll på inkorgen och läser mejlen direkt när de kommer, oavsett om det är sent på kvällen, på helgen eller under ett möte, ska du se upp. Genom viljan att ständigt vilja vara uppdaterad blir du ständigt avbruten när du jobbar och du släpper heller inte jobbet när du är ledig. Det leder till att du inte får den återhämtning som du behöver.

Tips!
– Bestäm hur ofta och länge du ska ha ”mejltid” varje dag, alltså när du ska läsa och svara på mejl.
– Stäng av mejlaviseringar för att hindra att du blir avbruten. Logga ut från mejlen på kvällar och helger.

Skjutaupparen
Orsakerna till att du skjuter upp saker kan vara olika, till exempel att du lätt distraheras, har höga prestationskrav eller tycker att något är tråkigt eller svårt. Skjutaupparen har svårt för att ta beslut och har ofta gamla arbetsuppgifter som ligger och tar tankekraft och bidrar till stress.

Tips!
– Ta reda på vilken typ av arbetsuppgifter som du har för vana att skjuta upp. Varför tror du att du gör det?
– Planera in när du ska göra arbetsuppgiften. Skriv in det i din kalender och avsätt tid.

Direkt när det plingar till i inkorgen blir mejlnarkomanen avbruten i jobbet.


Tidsoptimisten
Du är en riktig tidsoptimist om du väntar med att påbörja en arbetsuppgift till sista stund eller alltid kommer till möten med andan i halsen. Du behöver ofta stressa dig igenom saker för att hinna och är medveten om ditt problem, även om du ofta skyller på andra omständigheter. 

Tips!
– Fundera över de konsekvenser som din ovana har fått.
– Studera dina vanor under några veckor. Hur lång tid tar olika uppgifter? Skriv ner och gör upp en tidsmässig plan.

LÄS MER: Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Behagaren
Behagaren låter alltid andras behov gå före ens egna. Du har svårt för att säga nej och en av dina grundläggande värderingar är att alltid hjälpa till när du kan. Det leder ofta till att du försöker vara andra till lags och tar på dig för mycket arbete, ibland kan du även känna dig utnyttjad.

Tips!
– Det är okej att jobba över någon dag om det krisar, men gör det inte till en vana.
– Öva på att säga nej. Ibland kan det kännas lättare om du erbjuder andra alternativ.

Arbetsälskaren
Om du känner glädje över att gå till jobbet och får jobba med dina drivkrafter kan du vara en arbetsälskare. Men var försiktig så att du inte låter jobbet uppta hela livet och all din vakna tid. Även en arbetsälskare kan drabbas av utmattning om inte återhämtning prioriteras regelbundet.

Tips!
– Sätt upp tydliga mål för hur mycket och vad du vill hinna med inom exempelvis en vecka och en månad.
– Försök ha fasta arbetstider och var noga med att vara ledig på riktigt när du är ledig.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Annons
Jennifer fick drömjobbet – direkt efter utbildningen

Jennifer fick drömjobbet – direkt efter utbildningen

När Jennifer Jegréus började på International Hair Academy visste hon att drömjobbet som frisör väntade efter utbildningen.

Annons
Jobbet för dig som vill göra karriär på solsäkra Malta

Jobbet för dig som vill göra karriär på solsäkra Malta

Här är drömjobbet på soliga medelhavsön Malta som ger dig en bra språngbräda in i karriären.

5 saker alla borde göra för att bidra till en bättre arbetsmiljö

5 saker alla borde göra för att bidra till en bättre arbetsmiljö

Använd ett inkluderande språk och visa att du uppskattar dina kollegor genom att berätta för dem vad du tycker att de är bra på.

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

En flytt, ett bröllop eller ett dödsfall – mycket kan hända i livet som gör att vi känner att vi måste vara borta från jobbet.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Åldersexperten: Ålderism på jobbet gör att människor blir rädda

Åldersexperten: Ålderism på jobbet gör att människor blir rädda

Många av branscherna på den svenska arbetsmarknaden skriker efter mer arbetskraft. Trots det möts många äldre med rätt kompetens av ålderism.

Fler artiklar inom På jobbet