Om du är en händelsehoppare på jobbet så blir du lätt störd när en kollega kommer över för att prata.
Om du är en händelsehoppare på jobbet så blir du lätt störd när en kollega kommer över för att prata.
Foto: Unsplash.

7 beteenden på jobbet som gör oss stressade

Är du kanske en händelsehoppare, mejlnarkoman eller skjutauppare på jobbet? Enligt stressexperten Helén Vedlé har vi ofta dåliga vanor på jobbet som försämrar vår koncentrationsförmåga och ökar stressnivåerna. För Metro listar hon sju vanliga typer på jobbet och hur du ändrar ditt beteende.

1. Händelsehopparen
En händelsehoppare är händelsestyrd, det vill säga att yttre signaler får dig att ändra vad du gör och jobbar med. En yttre signal kan vara att du får ett samtal, sms eller mejl eller att en kollega pratar med dig. Det gör att du jobbar med flera olika uppgifter i taget och lätt tappar koncentrationen. I slutet av dagen upplever du ofta att du inte fått något gjort på jobbet, vilket leder till att du känner dig stressad.

Tips!
– Ha en tydlig att-göra-lista som du utgår från när du jobbar.
– Avsluta varje arbetsuppgift, om det är möjligt, innan du påbörjar en ny.

2. Snuttaren
Liksom Händelsehopparen växlar Snuttaren mellan arbetsuppgifter men styrs utöver yttre signaler även av inre signaler. Orsakerna kan till exempel vara att du har ett stort kontrollbehov, dålig självdisciplin eller svårt för att ta beslut. Hur som helst leder det till att arbetsuppgifterna inte blir klara.

Tips!
– Bestäm vilka områden du måste prioritera och sätt upp tydliga mål. Arbeta mot dem.
– Ha oplanerad tid i kalendern varje dag.

LÄS MER: Här är de minst stressiga jobben

Mejlnarkomanen
Om du håller konstant koll på inkorgen och läser mejlen direkt när de kommer, oavsett om det är sent på kvällen, på helgen eller under ett möte, ska du se upp. Genom viljan att ständigt vilja vara uppdaterad blir du ständigt avbruten när du jobbar och du släpper heller inte jobbet när du är ledig. Det leder till att du inte får den återhämtning som du behöver.

Tips!
– Bestäm hur ofta och länge du ska ha ”mejltid” varje dag, alltså när du ska läsa och svara på mejl.
– Stäng av mejlaviseringar för att hindra att du blir avbruten. Logga ut från mejlen på kvällar och helger.

Skjutaupparen
Orsakerna till att du skjuter upp saker kan vara olika, till exempel att du lätt distraheras, har höga prestationskrav eller tycker att något är tråkigt eller svårt. Skjutaupparen har svårt för att ta beslut och har ofta gamla arbetsuppgifter som ligger och tar tankekraft och bidrar till stress.

Tips!
– Ta reda på vilken typ av arbetsuppgifter som du har för vana att skjuta upp. Varför tror du att du gör det?
– Planera in när du ska göra arbetsuppgiften. Skriv in det i din kalender och avsätt tid.

Direkt när det plingar till i inkorgen blir mejlnarkomanen avbruten i jobbet.


Tidsoptimisten
Du är en riktig tidsoptimist om du väntar med att påbörja en arbetsuppgift till sista stund eller alltid kommer till möten med andan i halsen. Du behöver ofta stressa dig igenom saker för att hinna och är medveten om ditt problem, även om du ofta skyller på andra omständigheter. 

Tips!
– Fundera över de konsekvenser som din ovana har fått.
– Studera dina vanor under några veckor. Hur lång tid tar olika uppgifter? Skriv ner och gör upp en tidsmässig plan.

LÄS MER: Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Behagaren
Behagaren låter alltid andras behov gå före ens egna. Du har svårt för att säga nej och en av dina grundläggande värderingar är att alltid hjälpa till när du kan. Det leder ofta till att du försöker vara andra till lags och tar på dig för mycket arbete, ibland kan du även känna dig utnyttjad.

Tips!
– Det är okej att jobba över någon dag om det krisar, men gör det inte till en vana.
– Öva på att säga nej. Ibland kan det kännas lättare om du erbjuder andra alternativ.

Arbetsälskaren
Om du känner glädje över att gå till jobbet och får jobba med dina drivkrafter kan du vara en arbetsälskare. Men var försiktig så att du inte låter jobbet uppta hela livet och all din vakna tid. Även en arbetsälskare kan drabbas av utmattning om inte återhämtning prioriteras regelbundet.

Tips!
– Sätt upp tydliga mål för hur mycket och vad du vill hinna med inom exempelvis en vecka och en månad.
– Försök ha fasta arbetstider och var noga med att vara ledig på riktigt när du är ledig.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Annons
Hitta drömjobbet på Sveriges största jobbmässa inom vård och omsorg

Hitta drömjobbet på Sveriges största jobbmässa inom vård och omsorg

Är du på jakt efter det rätta jobbet inom vård och omsorg? Medrekmässan genvägen till din framtida karriär.

Så skapar ni en ”no blame”-kultur på jobbet

Så skapar ni en ”no blame”-kultur på jobbet

Eduard von Busch jobbar tillsammans med företag för att upprätta en ”no blame-kultur” där bristerna identifieras och alla tar ansvar.

Så får du använda ditt friskvårdsbidrag – och det här är inte okej

Så får du använda ditt friskvårdsbidrag – och det här är inte okej

Funderar du på vad du ska använda friskvårdsbidraget till i år? Vad som är skattefri motion- och friskvård är långt från självklart. Så säger Skatteverket.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

En flytt, ett bröllop eller ett dödsfall – mycket kan hända i livet som gör att vi känner att vi måste vara borta från jobbet.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Fler artiklar inom På jobbet