Akta dig för att bli en
Akta dig för att bli en "verbal ångvält" där du håller en monolog och enbart försöker göra reklam för dig själv.
Foto: Unsplash

Experten: Så gör du en grym hisspitch

En hisspitch kommer från tanken på att du ska hinna sälja in dig själv eller en idé på den korta tiden du står i en hiss med någon. Om chefen för företaget du drömmer om att jobba på kliver in i samma hiss som du har du enligt pitchexperten Åsa Rydhard ungefär 30 sekunder på dig att göra mötet minnesvärt.  

Identifiera dina hjältar
Oavsett om du är på en arbetsintervju eller faktiskt stöter ihop med den där framgångsrika entreprenören i en hiss så måste du hålla din säljpitch kort. Börja med att presentera vem du strävar efter att hjälpa, de personerna ska du se som dina hjältar. Om du är trädgårdsmästare kan ditt mål vara att hjälpa rosälskare att förverkliga sina drömrabatter. På samma sätt är cancerforskarens hjälte cancerpatienten.

LÄS MER: 7 beteenden på jobbet som gör oss stressade

Visa varför du behövs
För att lyssnaren ska bli intresserad av det du erbjuder måste du också få fram varför dina tjänster behövs. Liksom cancerforskaren vill utveckla nya behandlingsmetoder så vill trädgårdsmästaren kanske hjälpa blomsterälskare att välja ut växter som överlever Sveriges kalla klimat.

Åsa Rydhard, pitchexpert och grundare av Storyakademin.


Lyft fram din kompetens
Baka in ett svar på frågan ”Vad gör dig kompetent?” i din pitch. Har du en utbildning som sticker ut? Unika erfarenheter utomlands? Är du en bra säljare? Eller en av få experter på ditt område? Här kan du repetera det som någon annan har sagt om dig för att få en utomståendes perspektiv. ”Tidigare kunder har sagt att jag är…” eller ”Min förra chef beskrev mig som…”.

LÄS MER: 4 exempel: Så ska du inleda ett personligt brev

Berätta om skillnaden du gör
Vilka framgångar når du i ditt arbete? För trädgårdsmästaren kanske framgången ligger i att skapa en hållbar plantering som ger kunden valuta för pengarna. Att berätta vilken skillnad du gör för andra visar också vad som driver dig i ditt jobb. För att sticka ut måste du vässa ner ditt cv och hitta det som du är bäst på.

Bli inte en ”verbal ångvält”
I en hisspitch måste du välja ut något specifikt att berätta, du kan inte dra hela din livshistoria. Akta dig för att dra igång en lång monolog där du blir som en megafon som gör reklam för dig själv, det kommer lyssnaren tycka är jobbigt. Börja lugnt och se hur personen reagerar. Även om du förberett en hel historia så ska du vara beredd på att lämna den så fort lyssnaren nappar på något. Håll det kort, andas och lämna rum för frågor – ditt mål är ju att väcka intresse och skapa kontakt.

LÄS MER: 10 vanliga frågor på intervjun - och de bästa svaren!

Så här hade trädgårdsmästarens pitch kunnat låta enligt Åsa Rydhard:
”Jag hjälper rosälskare att skapa sina drömrabatter, vilket kan vara svårt här i Sverige. Som expert på rosor vet jag vad som överlever och frodas i vårt klimat. Mina klienter är också tacksamma över att de slipper köpa nytt varje vår. En av mina senaste klienter har en väldigt stor trädgård med rosor och om han väljer fel sorter kan det bli extremt dyrt."

Karriär

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Karriär

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

Företag måste bli bättre på att ge unga människor större ansvar. Och unga människor behöver bli bättre på att be om det.

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof Gustafsson Ålder: 17 år. Familj: Pappa i Sverige, mamma och halvsyster i USA. Bor: Ekerö.

Julia, 24, omskolar sig och byter bransch – på tre månader

Julia, 24, omskolar sig och byter bransch – på tre månader

Julia Dang sadlar om från politisk sekreterare till programmerare genom en snabbkurs på 3 månader.

Experten: 5 beteenden som visar att du är en engagerad medarbetare

Experten: 5 beteenden som visar att du är en engagerad medarbetare

Om du vill visa chefen att du är värd den där löneförhöjningen ska du skippa smörandet, menar Clara Löfvenhamn.

Fler artiklar inom Karriär