Både Erik Johansson och hans pappa Sven-Bertil Johansson jobbar som piloter på Norwegian. Ibland har de turen att få flyga tillsammans.
Både Erik Johansson och hans pappa Sven-Bertil Johansson jobbar som piloter på Norwegian. Ibland har de turen att få flyga tillsammans.

Erik, 27, och hans pappa är piloter – flyger över världen tillsammans

Erik Johansson visste att han ville bli pilot redan när han satt bredvid pappa Sven-Bertil i cockpit som liten. I dag är de kollegor och flyger över Atlanten tillsammans och för Metro berättar Erik Johansson om livet som långdistanspilot.

När Metro pratar med Erik Johansson, 27, är han nyss hemkommen från Argentina. Den här gången tillbringade han tre nätter i Buenos Aires innan det var dags att sätta sig i Norwegians 787 Dreamliner och flyga tillbaka till Europa. Tre nätter hör till ett av de längre stoppen, men de kan variera från minst 24 timmar upp till fyra dagar.

LÄS MER: Erika, 28, jobbar som 3D-artist: ”Allt ska se så verkligt ut som möjligt”

Erik blev färdigutbildad pilot som 24-åring och jobbar sedan två och ett halvt år tillbaka som styrman på Norwegian.
– Jag började flyga mindre propellerplan när jag var 15. Jag flög flygplan helt själv innan jag fick köra bil, det var lustigt när jag åkte buss till flygplatsen för att sedan hoppa in i ett flygplan, säger Erik Johansson.

Enligt flygbolagets regler måste han nå 6000 flygtimmar innan han kan bli kapten, som är piloten som har huvudansvaret under en flygning. Enligt Erik Johansson är en av de bästa delarna med jobbet att han får träffa många nya människor och han flyger sällan med samma kollegor.

Erik Johansson och Sven-Bertil Johansson inspekterar motorn och planerar sin flygrutt tillsammans innan start.


Men på den senaste resan till och från Buenos Aires satt det en högst välbekant person bredvid honom i cockpit – hans pappa Sven-Bertil Johansson som är kapten på Norwegian.
– Vi är ett grymt team, vi har ju känt varandra i 27 år. När vi flyger går vi ifrån rollen som far och son till att bli kapten och styrman. Jag tror att vi är det första far-och-son-teamet i världen som flyger Dreamliner tillsammans. Det är få förunnat, jag trodde aldrig att jag skulle sitta och flyga med farsan.

Den här månaden har de utöver Buenos Aires-resan hunnit flyga till New York tillsammans. De har även suttit i flygsimulatorn ihop, där Norwegians piloter fyra gånger om året tränar på olika scenarier som de inte kan träna i ett flygplan.
– Jag har varit flygintresserad i princip hela mitt liv och har sagt att jag ville bli pilot sedan jag var fyra år. Eftersom pappa är pilot har jag haft förmånen att få sitta i cockpit ända sedan jag var liten. Pappa har flugit i 40-45 år och är väldigt erfaren, jag har lärt mig mycket av honom.

Redan som fyraåring hade Erik Johansson bestämt sig för att bli pilot.


Som långdistanspilot får du räkna med att brottas med jetlag och att missa både födelsedagar och högtider hemma ibland. Erik är ofta borta och jobbar i fem dagar och kommer sedan hem och är ledig i lika många dagar. En av delarna med pilotyrket som intresserar honom mest är den tekniska biten.
– Dreamlinern är ett av de mest tekniskt avancerade flygplanen i världen och är man tekniskt intresserad är det väldigt kul. Det är också ett av de mest miljövänliga flygplanen.

LÄS MER: Sven-Erik jobbar som jultomte: ”Mitt i sommaren kallar de mig Tomten”

När är det som mest att göra under en långdistansflygning?
– Under start och landning är arbetsbelastningen som högst. Innan man startar gör man en prestandaberäkning. Man tittar på vad det är för väger, om det blåser, är torrt eller blött och om det finns snö eller is på banan. Man gör en noga uträkning på startprestandan av flygplanet. Sedan är det en pilot som flyger och en som pratar i radion.

Har du några tips till dem som är flygrädda?
– Ofta är man rädd för ljuden, man undrar vad det är som låter och när. Jag tycker att man ska undersöka de ljud som hörs och ta reda på vad det är som sker. När man jobbar med det och vet hur många system det finns så vet man också hur säkert det är, jag har aldrig varit rädd på jobbet.

Karriär

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Karriär

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

Företag måste bli bättre på att ge unga människor större ansvar. Och unga människor behöver bli bättre på att be om det.

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof Gustafsson Ålder: 17 år. Familj: Pappa i Sverige, mamma och halvsyster i USA. Bor: Ekerö.

Julia, 24, omskolar sig och byter bransch – på tre månader

Julia, 24, omskolar sig och byter bransch – på tre månader

Julia Dang sadlar om från politisk sekreterare till programmerare genom en snabbkurs på 3 månader.

Kvinna i karriären - så når du hela vägen till toppen

Kvinna i karriären - så når du hela vägen till toppen

Företagsledningarna domineras ännu av män. Men det finns några kvinnor som gått hela vägen. Här är sju viktiga saker deras karriärer har gemensamt.

Fler artiklar inom Karriär