Bjud med kollegan ut på lunch, var generös med feedback och respektera företagets värderingar. Det är några av Mia Hultmans främsta tips för att ha en hälsosam miljö på jobbet.
Bjud med kollegan ut på lunch, var generös med feedback och respektera företagets värderingar. Det är några av Mia Hultmans främsta tips för att ha en hälsosam miljö på jobbet.
Foto: Robin Berglund/Unsplash.

12 tips till dig som vill visa att du lärt dig något av #metoo-året

Vad är okej att skoja om vid kaffeautomaten? Och hur vet jag när jag går över min kollegas gräns? Författaren och föreläsaren Mia Hultman är aktuell med föreläsningen ”#metoo – vår framtid tillsammans”. Nu tipsar hon om små saker som du kan säga och göra för att jobba mot trakasserier och diskriminering på din arbetsplats.

Ha gemensamma värderingar
Ta reda på vilka värderingar som företaget har. Ta ansvar för att du själv jobbar efter och fattar beslut utifrån dem. Låt företagets värderingar och värdeord, tillsammans med dina egna, bli en kompass för vad som är rätt och fel på jobbet.

Fråga det självklara
Att den som är hungrig automatiskt följer med och äter när alla andra tar lunch är inte självklart. Få alla att känna sig välkomna genom att rikta direkta frågor och ta hand om svaret du får. Frågan ”Hur mår du?” blir värdelös om du inte lyssnar på svaret.

Hitta ditt ”varför”
Att berätta vad du gör på jobbet på dagarna kan kännas enkelt, men det är också viktigt att kunna svara på varför du jobbar med det du gör. Är det för att du vill, för att din chef vill eller för att det ”bara blev så”? Om du inte har ett svar så riskerar du att tappa energi såväl som motivation.    

Mia Hultman är föreläsare, författare och facilitator med inriktning på värderingar och förändringsarbete.


Lämna positiva avtryck
Det du säger, men även tystnad och det du inte säger, har en stor inverkan på både dig och andra. Fundera över vilka känslor som du vill lämna efter dig. Tror du att du gör det genom hur du är och beter dig i dag?

LÄS MER: Hon utsattes för sexuella övergrepp på jobbet: ”Jag skämdes”

Välj dina ord
Använd aldrig ord som kan förminska någon annan. Ibland kan vi omedvetet säga saker som sårar, men ta ett varv och fundera över vilka ord som används i er vardag på jobbet. Tänk lite extra på att använda positiva ord som får dina kollegor att växa.

Sluta använda ordet ”man”
Ta ansvar för dina egna handlingar genom att skilja på orden ”jag” och ”man”. Ordet ”man” används ofta för att slippa precisera om något handlar om dig själv eller någon annan. Genom att säga ”Jag respekterar andra” innebär det att du inte kan lägga över ansvaret på någon annan.

Prata aldrig skit
Har du en vana av att prata om dina kollegor när de inte är där? Fråga i stället dig själv vad du vill att de säger om dig när du inte är där.

Prata inte om dina kollegor bakom deras ryggar. Tänk istället på vad de vill att du ska säga om dig när du inte befinner dig i samma rum.


Stå emot grupptryck
Vi väljer inte våra kollegor likt vi väljer våra vänner. Det kan leda till att begäret för att tillhöra en grupp kan kännas extra stort på jobbet. Men låt aldrig rädslan för att uteslutas ur gruppen leda dig till att acceptera eller göra saker som går emot dina egna eller företagets värderingar.

LÄS MER: Gravid på jobbet? Här är dina rättigheter!

Känn till och respektera gränser
Många tror att regler och gränser gör att vi blir inhysta i ett hörn utan en förmåga att kunna göra något. Men se inte regler och gränser som begränsande, se det som något som hjälper oss att utnyttja hela vårt spelutrymme inom ramen för vad som är okej.

Ge feedback
Feedback handlar om att skapa en miljö där du kan vara säker på att du får hejarop när du gör något bra och får hjälp när du kör i diket. Basera alltid feedbacken du ger till någon på fakta. Ge aldrig negativ feedback för att ge igen. När du själv får feedback så fundera över hur den kan ge dig ett värde i framtiden.

Döm inte
Välkomna olikheter på arbetsplatsen. Stanna inte vid utsidan och döm någon efter exempelvis utseende, ålder, kön eller bakgrund.

Skratta ihop
Att skratta tillsammans på jobbet gör oss lyckliga och får oss att känna tillhörighet. Men skratta aldrig på någon annans bekostnad. Det är helt okej att sätta gränser för vad man får skoja om och inte.

LÄS MER: Psykologen: Så kan vi stoppa fördomar och diskriminering inom rekrytering

Nyheter

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Nyheter

Här är arbetsgivarna med bäst arbetsvillkor i Sverige

Här är arbetsgivarna med bäst arbetsvillkor i Sverige

Nyckeltalsinstitutet har granskat över 700 000 svenskars arbetsvillkor. Vinnarna är de företag som prioriterar jämställdhet och ett bra ledarskap.

Experten: Det här händer i kroppen när du hoppar över lunchen

Experten: Det här händer i kroppen när du hoppar över lunchen

Enligt en ny undersökning från Fazer är det många som skippar lunchen på jobbet, men dietisten Maria Nygårds menar att vanan ger mer nackdelar än fördelar.

Här är 5 artiklar att inspireras av på internationella kvinnodagen

Här är 5 artiklar att inspireras av på internationella kvinnodagen

Den 8 mars varje år uppmärksammas världens kvinnor på internationella kvinnodagen, Metrojobb har samlat ett gäng artiklar att inspireras av!

Therese Lindgren: ”Ingen tackar dig för att du går in i väggen”

Therese Lindgren: ”Ingen tackar dig för att du går in i väggen”

I det senaste avsnittet av Metrojobbs Misslyckandepodden delar Youtube-stjärnan med sig av sina värsta motgångar.

Fler artiklar inom Nyheter