Lina Thomsgård och Björn Hedensjö gör tillsammans podcasten
Lina Thomsgård och Björn Hedensjö gör tillsammans podcasten "Dumma människor".
Foto: Unsplash/Sofia Runarsdotter

Skaparna bakom ”Dumma människor”: Så får du andra att lyssna på din podd

Varför är chefer maktgalna? Varför förstår inte okunniga människor att de är okunniga? Och varför känns det som att snygga människor är bra på allt? Det är frågor som Lina Thomsgård och Björn Hedensjö lyfter och svarar på i podden ”Dumma människor”. Här är deras bästa för hur du lyckas med din poddidé.

Konkurrensen om poddlyssnarna är stenhård och det är svårt att ta sig in i poddjungeln där det redan finns många väletablerade experter. Men det hindrade inte kulturproducenten Lina Thomsgård från att vilja genomföra sin poddidé. Hon fick med sig vännen och psykologen Björn Hedensjö på tåget och tillsammans startade de ”Dumma människor”.
– Vi människor har så många stolliga beteenden, som till exempel att vi är mindre benägna att hjälpa någon om vi är många på samma plats, vilket gör att en nödställd kanske har större möjlighet att få hjälp om det är en person på perrongen än om det är fullsatt, säger Lina Thomsgård.

LÄS MER: 12 tips till dig som vill visa att du lärt dig något av #metoo-året

Genom kunskap om varför vi reagerar som vi gör i olika situationer så kan vi också lära oss att handla annorlunda nästa gång. Det har gått lite mer än en månad sedan det första avsnittet släpptes och varje vecka lyfter de ett nytt psykologiskt fenomen eller mänskligt beteende som Björn förklarar genom att svara på Linas frågor.

När de spelar in podden håller de till i sin producent Clara Wallins kök.


Podden växer med 20 procent nya lyssnare per vecka och att hitta ett hål i utbudet och våga nischa sig tror Björn Hedensjö är viktigt för att andra ska vilja lyssna.

– Vi har båda saknat svenska versioner av psykologipoddar och vetenskapsprogram av typen ”You are not so smart” och ”The Brain”. När jag pluggade psykologi höll Lina hela tiden på och ställde frågor, ville få grejer förklarade och blev fascinerad av forskningen, säger han och fortsätter:
– Om vi är så nyfikna borde det ju finnas fler som är det.

LÄS MER: Succéförfattaren: Så skriver du en bästsäljare

Hur gör jag om jag har en poddidé som jag vill förverkliga?
– Prata med folk. Är podden något som andra vill höra? Ställer de följdfrågor, vill de veta mer? Hitta en makalös producent som går igång på idén lika mycket, eller låna utrustning av en snälling. När du väl är igång har sociala medier varit vårt enda och bästa sätt att hitta våra lyssnare, säger Lina Thomsgård.

Enligt skaparna själva ser de än så länge podden som ett roligt projekt vid sidan av sina jobb. Trots det understryker de vikten av att alltid göra grundlig research, granska och vara källkritisk. Det sämsta du kan göra menar Lina Thomsgård är att slänga ihop lite fakta utan att kontrollera den ”bara för att det är en podd”. De psykologiska teorier som Björn Hedensjö delar med sig av i varje avsnitt är noga efterforskade innan inspelning.

Björn, kan du dela med dig av något psykologiskt knep som underlättar vardagen?
– Ett favoritknep är det vi tar upp i allra första avsnittet, om Ben Franklin-effekten, för att det är så bakvänt på något sätt. Att ett smart sätt att få någon som inte gillar dig att ändra uppfattning är att först få dem att göra dig någon typ av tjänst. Testa, det fungerar ofta, säger Björn Hedensjö.

LÄS MER: Björn sa upp sig för att följa sin dröm – nu fotar han vilda djur i Afrika

Nyheter

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Nyheter

Här är arbetsgivarna med bäst arbetsvillkor i Sverige

Här är arbetsgivarna med bäst arbetsvillkor i Sverige

Nyckeltalsinstitutet har granskat över 700 000 svenskars arbetsvillkor. Vinnarna är de företag som prioriterar jämställdhet och ett bra ledarskap.

Experten: Det här händer i kroppen när du hoppar över lunchen

Experten: Det här händer i kroppen när du hoppar över lunchen

Enligt en ny undersökning från Fazer är det många som skippar lunchen på jobbet, men dietisten Maria Nygårds menar att vanan ger mer nackdelar än fördelar.

4 nya IT-jobb du inte visste fanns – och så får du dem

4 nya IT-jobb du inte visste fanns – och så får du dem

IT-branschens snabba utverklinginnebär att det snabbt växer fram nya yrkesroller på arbetsmarknaden och bristen på rätt kompetens blir stor.

Undersökningen avslöjar: Det här stör vi oss mest på hos våra chefer

Undersökningen avslöjar: Det här stör vi oss mest på hos våra chefer

Inkompetens, arrogans och konflikträdsla är några av de egenskaper hos chefer som får svenskarna att se rött, enligt en undersökning från Yougov.

Fler artiklar inom Nyheter