Våga konfrontera en person som verkar stressad, det visar att du verkligen bryr dig.
Våga konfrontera en person som verkar stressad, det visar att du verkligen bryr dig.
Foto: Unsplash.

5 tips: Så bemöter du en person som verkar stressad

Flänger din kollega förbi i korridoren utan att hinna småprata? Drar sig personen undan i sociala sammanhang? Det kan vara tecken på för höga stressnivåer utan tillräckligt med återhämtning. Caroline Wiklund, stresspedagog på Unionen, berättar hur du kan hjälpa innan det leder till utmattningssyndrom.

Visa att du ser
Av rädsla för att såra personen som verkar stressad så väljer vi många gånger att inte säga något. Men att våga fråga och lyssna på personen är det yttersta beviset på att du bryr dig. Våga spegla det du ser hos den andra personen genom att till exempel fråga ”Jag ser att du ofta springer i korridorerna och hör att du nästan aldrig pratar på våra möten längre. Det får mig att undra om du är väldigt stressad, stämmer det?”.

Ta inte fram ”tipslådan”
”När jag var jättestressad för ett tag sedan så började jag sticka på kvällarna. Det hjälpte jättemycket, prova det!”. Att tipsa en stressad person om vad den ska göra för att må bättre kan tyvärr ofta få en motsatt effekt. Personen kan känna sig ännu sämre som inte ens orkar sticka eller meditera ”som alla andra tycker att jag ska göra”. Fråga hellre vad personen tror skulle behövas för att må bättre.

LÄS MER: 7 beteenden på jobbet som gör oss stressade

Visa vilken hjälp det finns
Uppmuntra gärna din kollega att prata med sin chef, eftersom det är chefens uppgift att se till så att den psykosociala arbetsmiljön på jobbet fungerar. Om kollegan inte vill prata med chefen så går det att vända sig till ett arbetsmiljöombud, HR-avdelningen eller företagshälsovården. Alla kan hjälpa till för att se till så att det inte gå så långt att sjukskrivning blir aktuellt.

Lär dig ämnet
Öka din egen kunskap om vad långvarig stress kan få för konsekvenser för oss. Det hjälper dig att läsa av andras signaler, men även dina egna. Öka din egen självmedvetenhet genom att fundera över vad det är som stressar dig och vad som hjälper dig i stressade situationer.

LÄS MER: Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Hjälp att prioritera
Är du chef och uppmärksammar att en av dina medarbetare mår dåligt? Hjälp personen att prioritera bort saker i kalendern. Ibland kan personen behöva hjälp med till synes enkla saker, som exempelvis att ringa någon och boka av ett möte. För en person som är nära utmattningssyndom, eller redan befinner sig där, kan en sådan uppgift kännas som ett berg att bestiga.

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Annons
Så blir du automationsingenjör på bara tolv veckor

Så blir du automationsingenjör på bara tolv veckor

Med Academys unika utbildning kan du snabbt ta dig in i teknikens värld – med en tillsvidareanställning som väntar efter examen.

Yogaläraren: Så kan yoga göra dig bättre på jobbet

Yogaläraren: Så kan yoga göra dig bättre på jobbet

Vi rör på oss för lite samtidigt som vi är för dåliga på att återhämta oss. Det menar yogaläraren Sara Hoy, som skrivit en forskningsbaserad bok i ämnet.

Så många svenskar upplever stress på jobbet – varje dag

Så många svenskar upplever stress på jobbet – varje dag

Över hälften av svenskarna känner stress på jobbet varje vecka och del av dem är stressade varje dag, enligt en ny undersökning från Randstad.

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Obalans mellan stress och vila kan leda till utmattningssyndrom eller stresskollaps. Här är de viktiga varningstecknen.

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Enligt ergonomen Richard Hagman slarvar vi med användningen av våra höjbara skrivbord och vi vet inte heller hur vi använder dem rätt.

Är du dålig på att varva ner? Följ stresscoachens 5 steg!

Är du dålig på att varva ner? Följ stresscoachens 5 steg!

Enligt stresscoachen Maria Helander är vi tidsoptimister som alltid försöker hinna med för mycket när vi är lediga och egentligen ska prioritera vila.

Fler artiklar inom Hälsa