– De flesta av oss klarar av ett högt tempo i perioder under förutsättning att vi verkligen får och tar oss tid för återhämtning på olika sätt och vis, säger Caroline Wiklund, stresspedagog på Unionen.
– De flesta av oss klarar av ett högt tempo i perioder under förutsättning att vi verkligen får och tar oss tid för återhämtning på olika sätt och vis, säger Caroline Wiklund, stresspedagog på Unionen.
Foto: Unionen/Unsplash

Experten svarar: Hur skiljer jag den ofarliga stressen från den farliga?

De flesta klarar av stressiga perioder i både privatliv och på jobbet utan att riskera att drabbas av utmattning. Det förutsatt att det efter en stressig tid kommer en lugnare period där både kropp och hjärna får vila. Caroline Wiklund på Unionen delar med sig av farliga stressymptom att hålla utkik efter.

Även om du kanske inte känner dig trött och stressad så betyder det inte att du inte behöver vila. Caroline Wiklund är coach och stresspedagog på Unionen. Hon menar att tecken på att en person upplever en farlig stressnivå kan kännas igen på fysiska symptom, kognitiva symptom samt sociala och känslomässiga symptom.  
– Sociala och känslomässiga symptom kan ta sig uttryck som att personen drar sig undan från olika sociala sammanhang, tystnar eller blir lättirriterad. En del gråter lätt medan andra upplever att de blir avtrubbade och tappar sina vanliga känsloyttringar, säger Caroline Wiklund.

LÄS MER: 7 beteenden på jobbet som gör oss stressade

De fysiska symptomen kan till exempel visa sig genom att man får svårt att sova, blir sjuk ofta och upplever yrsel, domningar eller hjärtklappning. En person som upplever kognitiva symptom kan i sin tur få koncentrationssvårigheter, nedsatt korttidsminne och ha svårt att orientera sig i tid och rum, till exempel genom att glömma vägen hem eller att inte hitta brödet i den lokala matbutiken.
– De kognitiva symptomen är direkt sammankopplade med att vissa delar av hjärnan inte har fått möjlighet till reparation under djupsömnen.

LÄS MER: Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Även om en person är väldigt stressad under en period så behöver det inte det betyda att personen riskerar att drabbas av utmattningssyndrom. Enligt Caroline Wiklunds erfarenheter så menar hon att de personer som inte ligger i riskzonen ofta är mer medvetna om sin situation än de som närmar sig utmattning.
– De här personerna kan ofta resonera kring hur stressen påverkar dem och ser ett ljus i tunneln. De har även i större omfattning fungerande strategier för hur de möter sin stress och försöker att använda sig av dem i vardagen.

LÄS MER: Fällorna som får oss att tappa fokus på jobbet

Träning, vila, sömn, bra kost, andning och närhet till andra människor är några saker som har en positiv inverkan på hur vi hanterar stress. De som inte befinner sig i riskzonen, trots ett högt tempo, har oftast en fungerande sömn. Enligt Caroline Wiklund är själva övergången från en hanterbar till en skadlig stressbelastning ofta när sömnens kvalitet blir märkbart påverkad.
– De flesta av oss klarar av ett högt tempo i perioder under förutsättning att vi verkligen får och tar oss tid för återhämtning på olika sätt och vis.

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Annons
Hitta drömjobbet på Sveriges största jobbmässa inom vård och omsorg

Hitta drömjobbet på Sveriges största jobbmässa inom vård och omsorg

Är du på jakt efter det rätta jobbet inom vård och omsorg? Medrekmässan genvägen till din framtida karriär.

Psykologen: Därför är julstressen lika farlig som jobbstressen

Psykologen: Därför är julstressen lika farlig som jobbstressen

Du behöver inte gå skogspromenader och lyssna på fridfull julmusik för att vila upp dig ordentligt i jul.

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Obalans mellan stress och vila kan leda till utmattningssyndrom eller stresskollaps. Här är de viktiga varningstecknen.

Expertens tips: Så smygtränar du på jobbet

Expertens tips: Så smygtränar du på jobbet

Leila Söderholm har skrivit boken ”Smygträning” och menar att de små rörelserna i vardagen gör mer skillnad än vi tror.

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Enligt bildskärmsexperten Dick Bender har allt för många människor idag felaktiga inställningar på sina datorskärmar.

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Enligt ergonomen Richard Hagman slarvar vi med användningen av våra höjbara skrivbord och vi vet inte heller hur vi använder dem rätt.

Fler artiklar inom Hälsa