Pingis Hadenius och Isabella Löwengrip blev i mitten på november utnämnda till
Pingis Hadenius och Isabella Löwengrip blev i mitten på november utnämnda till "Årets kvinnliga stjärnskott" i Stockholmsfinalen av tävlingen Entrepreneur of the year.

Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius: ”Vi är som Saga Norén i Bron”

Något som började med en fika för sju år sedan har i dag resulterat i en influencerrobot, ett av Nordens snabbast växande skönhetsmärken och utmärkelsen ”Årets kvinnliga stjärnskott”. För Metrojobb berättar Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius om nycklarna till sitt framgångsrika samarbete.  

Istället för att Isabella Löwengrip skulle försöka vara på flera ställen samtidigt bestämde de sig för att klona henne. Ur den tanken skapades Gabrielle, influencerroboten som bor i New York och älskar allt som har med skönhet att göra. Med hjälp av en UX-designer skapar de själva innehåll till robotens sociala medier i form av animerade bilder.

LÄS MER: Silversmeden Towa Wretlund: ”Många idéer kommer från personer i min närhet, i synnerhet kvinnorna"

Pingis Hadenius beskriver Gabrielle som en karikatyr av Isabella Löwengrip, en slags avatar vars syfte är att vara en del i arbetet för hur Löwengrip Beauty expanderar utomlands.
– I samband med vår tillväxt för Löwengrip Beauty tittade vi på lokala influencers på varje marknad eftersom att Isabella inte kan vara allt och överallt och inte kan agera lokalt. Jag vred och vände på bästa alternativet och vi testade men kom ju fram till att Isabella är den bästa kommunikatören för Löwengrip, säger Pingis Hadenius och fortsätter:

– Isabella hinner inte vara flera nationaliteter och på alla platser och då landade vi i att göra avatarer. USA är en viktig marknad och det var en av anledningarna till att Gabrielle bor och verkar i NYC, säger Pingis Hadenius.

LÄS MER: Så känner du igen en bra chef – redan på jobbintervjun

Isabella, hur känns det att ha en klon?
– Det viktigaste är att hon inspirerar och på ett dygn fick Gabrielle 10 000 följare (på Instagram, reds. anm). Det är otroligt roligt att vi är först med att göra en avatar men med min personlighet. På så vis blir hon semi-verklig, säger Isabella Löwengrip.

Isabella Löwengrip är kreativ chef på Löwengrip.


Gabrielle är inte det enda nyheten kopplat till Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius. I mitten på november utnämndes duon till ”Årets kvinnliga stjärnskott” i Stockholmsfinalen av tävlingen Entrepreneur of the year.
– Vi har alltid vågat prova våra egna vägar och på ett tidigt stadie använt oss av digitala lösningar. Om man hela tiden vågar utmana sig själv så sprider det sig i hela organisationen, vilket leder till att medarbetarna också vågar göra det. Allt som skaver är en möjlighet, säger Isabella Löwengrip.

De har startat upp och äger flera bolag tillsammans, men just nu är skönhetsmärket Löwengrip det enda där de är verksamma. Efter att ha varit bolagspartners i sju år så har de utvecklat tydliga roller, där Isabella Löwengrip som kreativ chef är den drivande kraften i varumärkets och produkternas utveckling. Som vd har Pingis Hadenius det yttersta ansvaret för medarbetarna och ekonomin och hon fokuserar främst på affärsutveckling.

LÄS MER: 10 tips: Så blir du en morgonmänniska!

Deras olikheter menar de är en av deras största styrkor. På frågan om de har något tips till den som drömmer om att någon gång vinna ett entreprenörspris likt ”Årets stjärnskott” svarar Isabella Löwengrip:
– Fokusera på det du är bra på. Ska du bygga något större så är det bra att hitta personer att arbeta med som bolaget behöver och som kan sådant som du själv inte kan eller tycker är roligt. Det är så vi har gjort. I Löwengrip har Pingis och jag en fotbollsplan där vi dribblar två bollar framåt bredvid varandra.

Pingis Hadenius har en bakgrund som civilekonom och journalist. Isabella Löwengrip startade upp en av Sveriges största bloggar, Blondinbella, som 14-åring.


Olikheterna leder till många roliga inslag i vardagen, som när Isabella inte hänger med i Pingis, som hon själv beskriver det, ”dåliga Göteborgsskämt”. Men sedan finns det punkter där likheterna är slående.
– Vi säger alltid allt till 100 procent som det är. Som Saga Norén i Bron! Vi kan gå på med vad som i vissa öron kanske låter som tuff kritik, men det är rak och schysst feedback med all välvilja. Vi har aldrig haft ett bråk på sju år eftersom vi kan vara helt raka med varandra och är trygga med att är det något, ja då säger man det som det är, Pingis Hadenius.

LÄS MER: Vill du göra ditt cv hetare? Här är färdigheterna som är enkla att lägga till!

Många drömmer om att jobba för duon. En del skickar in spontanansökningar och ger förslag på vad de skulle vilja göra på Löwengrip, ett initiativ som Pingis Hadenius uppskattar och uppmuntrar.
– Det är viktigt att man kan jobba efter mål och ta ett stort eget ansvar. På det personliga planet så uppskattar vi individer som är trygga i sig själva och vågar vara raka och säga vad man tycker och tänker i organisationen, säger hon.

Pingis, du har det yttersta personalansvaret på Löwengrip, vad kännetecknar en bra chef?
– Man coachar och leder medarbetarna utan att bossa över dem. Det är jättetufft att vara ledare, men man bygger inga bolag utan starka och välmående team. Precis som en coach i sport så har inte ledaren alla svar utan ska hjälpa teamet och medarbetarna framåt.

Karriär

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Karriär

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

Företag måste bli bättre på att ge unga människor större ansvar. Och unga människor behöver bli bättre på att be om det.

Kontaktnätet avgör om du får jobb

Kontaktnätet avgör om du får jobb

Ungefär 70 procent av alla jobb tillsätts genom rekommendationer. Rätt socialt umgänge kan alltså vara avgörande för karriären.

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof Gustafsson Ålder: 17 år. Familj: Pappa i Sverige, mamma och halvsyster i USA. Bor: Ekerö.

Sugen på att bli chef? 5 tecken på att du är bra chefsmaterial!

Sugen på att bli chef? 5 tecken på att du är bra chefsmaterial!

Att ha en chefsroll innebär ett stort ansvar som inte lockar alla. Sedan finns det vissa chefer som aldrig borde ha blivit chefer från första början.

Fler artiklar inom Karriär