– Min erfarenhet är att det är mer vanligt att man lägger sig för lågt när man anger löneanspråk och sen hamnar i ett förhandlingsläge där arbetsgivaren vill dra ner lönen, skriver Magdalena Lundéen.
– Min erfarenhet är att det är mer vanligt att man lägger sig för lågt när man anger löneanspråk och sen hamnar i ett förhandlingsläge där arbetsgivaren vill dra ner lönen, skriver Magdalena Lundéen.
Foto: Pernilla Lundberg/Unsplash

Metrojobbs coach: Så svarar du om du får frågan om lön på intervjun

Den här veckan välkomnar Metrojobb vår nya coach Magdalena Lundéen. Magdalena kommer att svara på två läsarfrågor en gång i månaden för att ge tips och råd om sådant som har med karriär, självledarskap, hälsa och jobblivet att göra.

Fråga: Jag har sökt några nya jobb och är livrädd för att bli kallad på en intervju där de frågar om löneanspråk. Vad ska jag svara om frågan kommer upp?

Ha lite is i magen om frågan kommer. Fråga vad lönespannet för tjänsten ligger på mellan tummen och pekfingret. Med den informationen så kan du be lite ödmjukt om att få fundera och sova på saken ett par dagar.

När du sedan återkommer ska du ha tänkt igenom dina kvalifikationer i relation till vad tjänsten kräver men framförallt vad du anser att du kommer att kunna bidra med när du fått jobbet. Det är ju trots allt det du säljer in på en intervju – det vill säga vad du som person kommer att kunna leverera.

Min erfarenhet är att det är mer vanligt att man lägger sig för lågt när man anger löneanspråk och sen hamnar i ett förhandlingsläge där arbetsgivaren vill dra ner lönen. Ett tips är att ta i lite så att du har förhandlingsutrymme till att sänka lönen något utan att bli missnöjd. Samtidigt känner arbetsgivaren då att du har kompromissat. ”Win-win” då alla vill känna sig som vinnare i en förhandling. Stort lycka till!

LÄS MER: 7 enkla tips för ett perfekt personligt brev

"Hur kliver jag in som ny chef?"

Fråga: Jag har fått min första chefstjänst på ett nytt företag. Hur gör jag rent konkret när jag kliver in som ny chef? Ska jag dra igång ”lära känna-samtal” med medarbetarna direkt? Hur stöttar jag medarbetare och är en bra chef om jag inte har detaljkunskap om driften?

Utgå från dig själv och hur du är som person, var närvarande, engagerad och lyssna. Lyssna mer än du frågar, ju mindre du själv pratar desto mer information får du. På så sätt bygger du relationer och skapar förtroende. Känn av vilken kultur och vilka värderingar som är viktiga på företaget, finns det några värdeord och följs dessa?

Som chef behöver du inte kunna driften i detalj när du har kompetenta medarbetare. Medarbetarna behöver en lyhörd och tydlig ledare med ett coachande förhållningssätt.

Vänta med ”lära känna-samtal”, var istället ute i verksamheten och lär känna medarbetarna så mycket du bara kan de första tre till sex månaderna. Boka därefter upp samtal, då får du möjlighet att bilda dig en uppfattning om verksamheten och kommer att ha större förståelse och kan bidra med mer under samtalen.

LÄS MER: Douglas kammade hem drömjobbet – här är hans vinnande personliga brev

Karriär

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Karriär

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

Företag måste bli bättre på att ge unga människor större ansvar. Och unga människor behöver bli bättre på att be om det.

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof Gustafsson Ålder: 17 år. Familj: Pappa i Sverige, mamma och halvsyster i USA. Bor: Ekerö.

Julia, 24, omskolar sig och byter bransch – på tre månader

Julia, 24, omskolar sig och byter bransch – på tre månader

Julia Dang sadlar om från politisk sekreterare till programmerare genom en snabbkurs på 3 månader.

Sugen på att bli chef? 5 tecken på att du är bra chefsmaterial!

Sugen på att bli chef? 5 tecken på att du är bra chefsmaterial!

Att ha en chefsroll innebär ett stort ansvar som inte lockar alla. Sedan finns det vissa chefer som aldrig borde ha blivit chefer från första början.

Fler artiklar inom Karriär