– För varje år så blir vi mer stillasittande i vår vardag med hjälpmedel som självgående dammsugare och möjligheten att klicka hem vardagsmaten från affären, säger Leila Söderholm.
– För varje år så blir vi mer stillasittande i vår vardag med hjälpmedel som självgående dammsugare och möjligheten att klicka hem vardagsmaten från affären, säger Leila Söderholm.
Foto: Lina Eidenberg Adamo/Unsplash

Expertens tips: Så smygtränar du på jobbet

Höga knän vid skrivaren, rumpträning i kontorsstolen och armhävningar mot diskbänken vid kaffeautomaten. Leila Söderholm har skrivit boken ”Smygträning” och menar att de små rörelserna i vardagen gör mer skillnad än vi tror.

Leila Söderholms chef var inte lika nöjd som hon själv när hon med ”hopsasteg” flög förbi hans rum på väg nedför korridoren. Men när hon förklarade att hon ägnade sig åt ”smygträning” lät han henne hållas.  
– Vissa processer i kroppen stannar av när vi sitter stilla. Genom att aktivt lägga in medvetna små rörelser som ingen ser så startar vi upp processerna. Det är som att trycka ”av” eller ”på” på en knapp. Dessa processer påverkar våra blodfetter och på sikt vår hälsa, säger Leila Söderholm.

LÄS MER: Experten svarar: Hur skiljer jag den ofarliga stressen från den farliga?

Att ”smygträna” är något hon gör varje dag, som när hon spänner magen i kön i mataffären, springer uppför trappor eller gör knäböj vid skrivbordet. Varje dag funderar hon över hur hon kan få in små mikroträningspass som inte tar tid eller kräver ett gym och träningskläder. Hon förklarar smygträning som något du kan göra vart som helst.

– För varje år så blir vi mer stillasittande i vår vardag med hjälpmedel som självgående dammsugare och möjligheten att klicka hem vardagsmaten från affären. Vill vi prata med någon kollega så skickar vi bara ett mail eller ett sms. Det är många människor som inte tror att den lilla rörelsen har effekt, men den senaste forskningen kommer med evidens för att den har effekt.

Leila Söderholm släpper i januari boken "Smygträning". Foto: Lina Eidenberg Adamo.


I januari släpps hennes bok ”Smygträna – varje minut gör skillnad”. Boken bygger delvis på forskning från den svenska befolkningsstudien Scapis, där 30 000 svenskar i åldrarna 50-64 år runt om i landet har fått genomgå en grundlig hälsoundersökning. Studiens syfte är att ta reda på hur vår livsstil påverkar vår hälsa och hur vi kan identifiera individuella risker för hjärt- och kärlsjukdomar som exempelvis stroke och hjärtinfarkt.

Studien beräknas vara klar under 2019 men de första resultaten har redan bearbetats i en studie från Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg. Studien visade bland annat att vi tror att vi rör oss betydligt mer än vad vi faktiskt gör. Deltagarna i studien uppskattade att de inte sitter ner i mer än 6 timmar per dygn. Den faktiska siffran visade sig vara i snitt 9 timmar per dygn, vilket är ungefär 60 procent av vår vakna tid.

LÄS MER: Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

– Det som gjorde mig som mest förvånad var att en minuts rörelse i form av en promenad minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes typ 2. Ökar vi den tiden till 10 minuter, så minskar risken ännu mer. Ökar vi tempot och joggar istället så minskar risken ytterligare, säger Leila Söderholm om studiens innehåll.

Bara för att du smygtränar menar Leila Söderholm inte att du kommer ifrån det faktum att du också måste röra på dig och bli svettig ibland. Hon började smygträna under sina år som småbarnsförälder då det var svårt att hitta tid för rörelse. Jobbet blev den perfekta platsen för smygträning.
– Mina favoritövningar är armhävningar mot väggen bredvid min dator. Att trycka armbågarna bakåt mot stolen för att aktivera ryggmuskulaturen är också en favorit. Så snart jag pratar i telefonen så reser jag mig upp och går omkring.

LÄS MER: Psykologen: Så kopplar du bort jobbet i jul

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Annons
Hitta drömjobbet på Sveriges största jobbmässa inom vård och omsorg

Hitta drömjobbet på Sveriges största jobbmässa inom vård och omsorg

Är du på jakt efter det rätta jobbet inom vård och omsorg? Medrekmässan genvägen till din framtida karriär.

Experten svarar: Hur skiljer jag den ofarliga stressen från den farliga?

Experten svarar: Hur skiljer jag den ofarliga stressen från den farliga?

Caroline Wiklund på Unionen delar med sig av farliga stressymptom att hålla utkik efter.

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Obalans mellan stress och vila kan leda till utmattningssyndrom eller stresskollaps. Här är de viktiga varningstecknen.

Psykologen: Därför är julstressen lika farlig som jobbstressen

Psykologen: Därför är julstressen lika farlig som jobbstressen

Du behöver inte gå skogspromenader och lyssna på fridfull julmusik för att vila upp dig ordentligt i jul.

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Enligt bildskärmsexperten Dick Bender har allt för många människor idag felaktiga inställningar på sina datorskärmar.

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Enligt ergonomen Richard Hagman slarvar vi med användningen av våra höjbara skrivbord och vi vet inte heller hur vi använder dem rätt.

Fler artiklar inom Hälsa