Enligt Christina Werner på Ledarna är det intressant för din blivande chef att få en bild av din professionella sida genom LinkedIn.
Enligt Christina Werner på Ledarna är det intressant för din blivande chef att få en bild av din professionella sida genom LinkedIn.
Foto: Ledarna/Unsplash

Så många chefer kollar upp dig på LinkedIn – innan du får jobbet

Tror du att chefen googlar dig eller gräver sig längst bak i ditt bildarkiv på Facebook när du är i en rekryteringsprocess? Det är mer troligt att chefen kollar upp dig på LinkedIn. Det visar en ny undersökning från Ledarna.

En ny undersökning från Novus, gjort på uppdrag av chefsorganisationen Ledarna, har tittat på i vilken utsträckning kandidater kollas upp på nätet när de söker jobb. Resultatet visar att 39 procent av alla chefer har kollat upp en potentiellt ny medarbetare på LinkedIn.
– LinkedIn är ett professionellt nätverk och ofta vill man se om personen har en profil, att de kan beskriva sig på ett professionellt sätt samt se att profilen speglar det man fått veta om personen, säger Christina Werner, karriärexpert på Ledarna.

LÄS MER: Så hittar drömjobbet dig på LinkedIn

Undersökningen, som Ledarna gjort under flera års tid, visar på en viss förändring. Tidigare var Google den vanligaste plattformen för chefer att kolla upp nya kandidater på medan LinkedIn kom på andra plats. I år har LinkedIn gått om Google, som hamnar på en andra plats på 37 procent.

Christina Werner tror att det beror på att användandet av LinkedIn ökar samtidigt som det blir allt viktigare för arbetsgivare att se hur en kandidat framhäver sin professionella sida.
– Det är mer intressant att se om en blivande säljchef har många kontakter och kan marknadsföra sig själv än vad som kommer upp när du bara googlar. Många tycker att de äger sin egen profil medan arbetsgivaren kan se det som en potentiell marknadsföringsplats för företaget.

Vad är det viktigaste att göra med min LinkedIn-profil om jag ska börja söka jobb?
– Se till att din profil matchar de jobb du är intresserad av, välj ett antal nyckelord som du vill bli sökt på och ta med dem minst tre gånger i din profil. Ställ in under ”karriärmål” att du vill bli synlig för rekryterare, det är inget som syns utåt i din profil.

LÄS MER: 9 tips: Så fixar du en riktigt bra profil på LinkedIn

Hur vet jag att min LinkedIn-profil är tillräckligt bra?
– Att ha minst 400-500 kontakter är bra för att få ordentlig spridning på dina uppdateringar och för synligheten. Det märks det på besöken. Om dina profilbesök ökar, och att de tillhör målgrupper du vänder dig till som till exempel rekryterare om du söker jobb, och att de även kontaktar dig så gör du rätt, säger hon och fortsätter:

– Men se över din profil kontinuerligt och undvik nötta klyschor!

Sociala medier

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Sociala medier

Annons
Så blir du automationsingenjör på bara tolv veckor

Så blir du automationsingenjör på bara tolv veckor

Med Academys unika utbildning kan du snabbt ta dig in i teknikens värld – med en tillsvidareanställning som väntar efter examen.

10 tips: Så gör du Facebook till ett karriärverktyg

10 tips: Så gör du Facebook till ett karriärverktyg

Nina Jansdotter, som skrivit boken ”Nå ut med Facebook”, ger sina bästa tips för hur du nätverkar, utvecklas och marknadsför dig själv genom Facebook.

Sju inlägg i sociala medier som kostat jobbet

Sju inlägg i sociala medier som kostat jobbet

Omplacerad. Fick sparken. Erbjöds inte jobbet. Olämpliga inlägg i sociala medier kan ha stor inverkan på karriären. Här är sju exempel.

Experten tipsar: Så blir du sökbar på LinkedIn

Experten tipsar: Så blir du sökbar på LinkedIn

40 procent av alla företag rekryterar personal via sociala medier. Men för att du ska kunna hitta ditt drömjobb på internet måste du göra dig synlig.

Din arbetsgivare kan bevaka dig på jobbet

Din arbetsgivare kan bevaka dig på jobbet

Lagen ger chefen rätt att övervaka ditt jobb Butiksägare i skräck för ny kvittokontroll Du är bevakad på jobbet.

Vad får jag skriva om arbetsgivaren i sociala medier?

Vad får jag skriva om arbetsgivaren i sociala medier?

Vad har du rätt att säga om arbetsgivaren på nätet? Och är det inte lite överdrivet med en sekretessklausul i anställningsavtalet som varar i tid och...

Fler artiklar inom Sociala medier