– Tro inte på de här recepten som kommer, som att vi alla ska gå ut i skogen och andas. Det går inte att resonera så, säger psykologen Mattias Lundberg.
– Tro inte på de här recepten som kommer, som att vi alla ska gå ut i skogen och andas. Det går inte att resonera så, säger psykologen Mattias Lundberg.
Foto: Åsa Siller/Unsplash

Psykologen: Därför är julstressen lika farlig som jobbstressen

Du behöver inte gå skogspromenader och lyssna på fridfull julmusik för att vila upp dig ordentligt i jul. För att få rätt återhämtning menar psykologen Mattias Lundberg att du ska göra det du mår bra av, oavsett om det är att åka runt på olika julfiranden hos släkten eller ligga i soffan och kolla på julfilmer.

När vi är lediga är det viktigt att vi kopplar bort jobbet för att kroppen och hjärnan ska få den återhämtning som behövs. Men vilken typ av återhämtning vi behöver är däremot olika för alla.  

– Det finns inget gudomligt ändamål med att sitta stilla i en fåtölj och tänka på poesi, visor och andra lugna saker. Vi ska ha roligt och göra de saker som gör att vi får återhämtning och vila. För en del är det att ränna runt och äta gratis hos släkten i två veckor. En del vill bygga in sig i en iglo och isolera sig under två veckor, säger Mattias Lundberg, legitimerad psykolog och docent i psykologi vid Umeås universitet, och fortsätter:

– Tro inte på de här recepten som kommer, som att vi alla ska gå ut i skogen och andas. Det går inte att resonera så. De flesta av oss har rätt bra koll på vad som ger oss ro och vad vi mår bra av.

LÄS MER: 7 beteenden på jobbet som gör oss stressade

Han menar att våra stresskänslor under julen, och tröttheten som ofta kommer när den väl är över, beror på att vi är dåliga på att ställa rimliga förväntningar på hur julen ska bli.
– Vi lär oss aldrig. Vi tänker att vi ska äta pepparkakor, sitta stilla och lyssna på ”Gläns över sjö och strand”. Sedan står du där på julafton, helt utsliten efter att ha lagat mat medan farbror Gustav är berusad och ungarna skriker. Sedan kommer vi tillbaka från ledigheten och tänker ”Vad hände?”.

Han menar att det är vanligt att känna sig tröttare efter ledigheten än innan. Det behöver inte betyda att ledigheten i sig har varit uttröttande, utan att vårt mående inte motsvarar hur vi förväntade oss att må efter två veckors ledighet. Det i sin tur gör att vi känner oss besvikna och stressade och i förlängningen också tröttare.
– Ingångsvärdet är att det här ska bli lugnt och skönt, men det är vår förväntan som blir felaktig. I själva verket stressar vi kanske till och med mer och i vissa avseenden stressar vi mer för andras behov. Vi måste inse att stress över en jobbsak och stress över att allt ska vara perfekt på julafton är precis samma typ av stress.

LÄS MER: Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Istället för att bygga upp skyhöga förväntningar på hur julen ska bli så menar Mattias Lundberg att vi istället kan ha förhoppningar på hur den kan bli.
– Alla förväntar sig inte att vinna på lotto på onsdagar och fredagar, om vi gjorde det så skulle vi bli så fruktansvärt besvikna. Men alla har ju förhoppningen om att göra det, men inser att det med största sannolikhet inte kommer hända. Just att vi hoppas och inte förväntar oss gör att när vi vinner 37 kronor så blir vi faktiskt ganska glada.

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Annons
Så blir du automationsingenjör på bara tolv veckor

Så blir du automationsingenjör på bara tolv veckor

Med Academys unika utbildning kan du snabbt ta dig in i teknikens värld – med en tillsvidareanställning som väntar efter examen.

Stressforskaren: Att läsa jobbmejlen på semestern kan vara lugnande

Stressforskaren: Att läsa jobbmejlen på semestern kan vara lugnande

Närmare 30 procent av svenskarna kommer att läsa jobbmejlen flera gånger eller varje dag under semestern, enligt en ny undersökning.

10 tips: Så blir du en morgonmänniska!

10 tips: Så blir du en morgonmänniska!

För många börjar dagen klockan 08:00. Det betyder att man får gå upp med tuppen, vilket inte alltid är det lättaste.

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Obalans mellan stress och vila kan leda till utmattningssyndrom eller stresskollaps. Här är de viktiga varningstecknen.

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Enligt bildskärmsexperten Dick Bender har allt för många människor idag felaktiga inställningar på sina datorskärmar.

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Enligt ergonomen Richard Hagman slarvar vi med användningen av våra höjbara skrivbord och vi vet inte heller hur vi använder dem rätt.

Fler artiklar inom Hälsa