Foto: För att komma in snabbt i din nya roll på det nya jobbet menar Christina Stielli att det bästa är att lyssna mer än du pratar.

Experten: Här är mina bästa tips till dig som är ny på jobbet

Att börja ett nytt jobb kan kännas läskigt, pirrigt, jobbigt eller kul. Ibland allting på samma gång. Enligt författaren och experten Christina Stielli så är vi egentligen inte gjorda för att gilla förändringar eftersom de ofta gör oss stressade. Däremot finns det knep du kan ta till för att göra övergången lättare för dig själv.

Om du tycker att det är jobbigt att för tionde gången behöva fråga vad någon heter eller vart saker ligger så är du inte ensam. Enligt Christina Stielli, expert inom arbetsglädje och författare till boken ”Greppa förändring”, trivs många av oss inte speciellt bra i rollen som ”den nya” på jobbet. Helst av allt skulle vi bara vilja segla in i den nya arbetsrollen, kunna allt och prestera på topp direkt.

LÄS MER: 9 personligheter som aldrig lyckas på jobbet

– Men om du går in i ett nytt jobb med de ambitionerna så kommer du snabbt att bli besviken. Allt handlar om att sänka dina egna ambitioner. Bestäm dig för att det kommer att ta fyra månader innan du kan allt. Och tänk på att det med all sannolikhet bara är du själv som tror att du borde kunna allt på en gång, säger Christina Stielli.

Ett av hennes knep för att snabbt bli varm i kläderna på din nya arbetsplats, men som är lätt att glömma bort, är att lyssna och ställa frågor mer än du själv pratar.
– Innan du kan komma med förslag på ytterligare ändringar är det nog bra om du är ordentligt insatt i den nya arbetsplatsens arbetssätt och kultur samt i dina egna arbetsområden. Kommer du med förslag innan du har torrt på fötterna kan det riskera att inte falla i god jord.

Christina Stielli är aktuell med boken "Greppa förändring".


Enligt Christina Stielli är det viktigt att lära sig hantera olika slags förändringar, speciellt på en arbetsplats där saker ibland kan ske över en natt. Men egentligen är vi inte programmerade för att ”älska förändring”, menar hon.
– Det är någonting vi behöver känna till och vi behöver även förstå hur vi kan bli bättre på förändring, för det kan vi. I boken har jag beskrivit just varför många inte tycker om förändring, vad det triggar i oss och på vilket sätt vi reagerar om vi är oroliga och rädda i en förändring, vilket är helt normalt att vara.

LÄS MER: Ny på jobbet? Så fixar du första veckan!

Hur vi ser på förändring tror Christina Stielli kan se olika ut beroende på vilken generation vi tillhör.
– Jag tror att 90-talisterna inte alls är lika främmande för förändring som till exempel 60-talisterna. 90-talisterna är ju uppvuxna i en helt annan miljö, tack vare digitaliseringen, än vad 60-talisterna är. Det är ju inte konstigt att en 60-talist arbetar på samma ställe i 40 år. Något som en 90-talist kanske inte alls känner igen sig i.

LÄS MER: Vad ska jag tänka på när jag börjar ett nytt jobb?

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Annons
De attraktivaste jobben för dig inom skolbranschen hittar du här

De attraktivaste jobben för dig inom skolbranschen hittar du här

Söker du nästa steg i karriären? Då är lösningen Skoljobbsmässan 27 mars på Clarion Hotel Sign i Stockholm.

Juristen: 5 viktiga saker att känna till om visstidsanställningar

Juristen: 5 viktiga saker att känna till om visstidsanställningar

Säsongsarbetar du? Eller vikarierar du för någon? Det är båda exempel på visstidsanställningar. Louise Dufwa på Avtal24 reder ut vad de innebär.

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

En flytt, ett bröllop eller ett dödsfall – mycket kan hända i livet som gör att vi känner att vi måste vara borta från jobbet.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Så får du använda ditt friskvårdsbidrag – och det här är inte okej

Så får du använda ditt friskvårdsbidrag – och det här är inte okej

Funderar du på vad du ska använda friskvårdsbidraget till i år? Vad som är skattefri motion- och friskvård är långt från självklart. Så säger Skatteverket.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Fler artiklar inom På jobbet