– Jag ringer lika gärna en restaurangchef på McDonalds som en student på Berghs, säger Marta Karlqvist om vilken roll utbildning spelar jämfört med erfarenhet och personlighet.
– Jag ringer lika gärna en restaurangchef på McDonalds som en student på Berghs, säger Marta Karlqvist om vilken roll utbildning spelar jämfört med erfarenhet och personlighet.
Foto: Hampus Marcussen

PR-chefen Marta Karlqvist: Det här krävs för att få jobb i branschen

Utbildning är inte det viktigaste om du vill göra karriär inom PR-branschen. Något som däremot kan vara avgörande är din arbetsmoral, generositet och förmåga att tänka kreativt. Det menar Marta Karlqvist på Burson Cohn & Wolfe.  

Efter flera år i olika chefsroller och som ansvarig för många rekryteringar menar Marta Karlqvist att hon ständigt står inför en och samma utmaning – att hitta rätt talanger i PR-branschen. Sedan i höstas är hon Nordenchef på kommunikationsbyrån Burson Cohn & Wolfe, BCW.
– Det här är en talangbransch. Det är de begåvade människornas hjärnor som vi säljer. Då måste man ha rätt folk på rätt plats och det är en konstant utmaning. Med rätt människor har man rätt lösningar och då blir kunderna nöjda. Det börjar och slutar med medarbetarna, säger Marta Karlqvist.

LÄS MER: Cheferna på Perfect Day: "Därför är inte utbildning allt när vi anställer dig"

Om du pluggar och vill ta dig in i branschen menar hon att praktik är den självklara vägen att gå. Många chefer har börjat som juniorer i olika praktikprogram och jobbat sig uppåt. Vad du har pluggat menar Marta Karlqvist spelar mindre roll än vad många tror och en examen från en PR-eller mediautbildning är inte alls nödvändigt.
– Det kan snarare vara bra att man har gjort något annat och kommer från ett helt annat håll. Om man vill jobba med kommunikation, bank och finanskunder så är det en fördel att ha läst ekonomi. Vill man jobba med public affairs, samhälle och politisk påverkan så kan det vara bra att ha en bakgrund inom politiken för att förstå hur processerna fungerar.


Något som däremot spelar en viktig roll är din personlighet och vad du är beredd att ge. Att trivas i att arbetsdagarna ofta ser olika ut och att tycka om att träffa och jobba med olika människor är egenskaper som kan ta dig långt.

Bristande kunskaper inom vissa områden inom PR kan du väga upp med arbetslivserfarenhet inom helt andra områden. Något som imponerar på Marta Karlqvist menar hon är de erfarenheter på cv:t som visar på att du är prestigelös och inte är rädd för att hjälpa till där det behövs.

LÄS MER: H&M Home-chefen: Det här tittar vi efter när vi rekryterar

– Hur du är som person är mycket viktigare än ”rätt” utbildning, man kan alltid lära sig så länge viljan finns där. Att ha jobbat på McDonalds på sina lov och helger kan väga tyngre än någon som kommer direkt från skolan och tycker att de är ”top notch”. Jag ringer lika gärna en restaurangchef på McDonalds som en student på Berghs.

Den grupp som söker sig till och jobbar inom PR-branschen i dag menar Marta Karlqvist är alldeles för smal.  
– Tyvärr är inte branschen tillräckligt diversifierad. Vi behöver till exempel fler människor med utländsk bakgrund och jag önskar att fler kunde se och upptäcka branschen och börja söka jobb. Det finns ett enormt behov och en vilja att öka diversifieringen.

LÄS MER: 6 misstag du ska undvika när du har ett jobb – men söker ett nytt

Att jobba inom PR innebär att du måste vara beredd på att jobba i en föränderlig bransch. Enligt Marta Karlqvist är det stor skillnad på hur en arbetsdag ser ut i dag jämfört med vad den gjorde när hon började på BCW för nio år sedan.
– När jag började 2010 var det mycket ”skriv ett pressmeddelande, skicka ut det, ring journalister”. Det är inte riktigt så längre. Vårt jobb i dag är mer att skapa nyheterna, sådant där som blir snackisar som gör att medier måste skriva om det. Vi gör också många influencersamarbeten och skapar innehåll för till exempel Facebook och hemsidor.

Söka jobb

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Söka jobb

Ta referenser på arbetsgivaren – så gör du!

Ta referenser på arbetsgivaren – så gör du!

Enligt Metrojobbs coach Magdalena Lundeén så gör alldeles för få arbetssökande en grundlig research av arbetsgivaren.

Glada medarbetare  lockar fler

Glada medarbetare lockar fler

När konkurrensen om talangerna hårdnar blir det viktigt för företag att vara tydliga med sitt varumärke. Nu satsar allt fler företag på employer branding.

Rekryteraren avslöjar: Det här får mig att vilja kalla dig till en jobbintervju

Rekryteraren avslöjar: Det här får mig att vilja kalla dig till en jobbintervju

Johanna Wadsten, rekryterare på Studentwork, avslöjar vad som imponerar på henne på jobbet.

Så hittar du jobben som inte syns på Platsbanken

Så hittar du jobben som inte syns på Platsbanken

Letar du nytt jobb efter semestern? Arbetsförmedlingens Platsbanken har en del lediga tjänster. Men långt ifrån alla.

Fler artiklar inom Söka jobb