
5 saker alla borde göra för att bidra till en bättre arbetsmiljö
Använd ett inkluderande språk och visa att du uppskattar dina kollegor genom att berätta för dem vad du tycker att de är bra på. Det kanske låter som två relativt enkla handlingar, men enligt Jeanette Forss och Therese Svanström på Unionen måste vi alla bli bättre på att göra små skillnader i vardagen.
Fundera på hur du själv bidrar
Oavsett vilken roll du har på jobbet så är du en del av dina kollegors, och din egen, arbetsmiljö. Våga se över hur du själv bidrar till stämningen på jobbet och vilken del du har i negativa spiraler. Att himla med ögonen när någon kommer med en ny idé eller göra den nya kollegan ”en tjänst” genom att berätta vem man ska ”akta sig för” på arbetsplatsen är exempel på hur din omgivning kan påverkas negativt av ditt beteende.
LÄS MER: Superentreprenören tipsar: Här är 5 knep som avslöjar vad du är bra på
Ifrågasätt negativitet
Ett bra knep för att bemöta negativitet är att ställa motfrågor. Klagar en kollega på att ni inte uppnår ett önskat resultat? Fråga hur kollegan tycker att ni ska göra istället för att komma dit ni vill. På det sättet pekar du på det gemensamma ansvaret ni har samtidigt som du visar på att gnäll inte leder någonstans. Försök att lägga fokus på de goda och positiva idéerna. Grunden i en organisation är öppenhet och tillit – alla måste vilja göra varandra bra.

Bemöt andras svackor
På en välfungerande arbetsplats behöver det vara högt i tak. Som chef måste du signalera till dina medarbetare att det är okej att prata om att man har en svacka. Gå inte in i försvarsposition även om du får kritik – försök möta medarbetaren där personen befinner sig just nu. Även som kollega kan du vara ett viktigt stöd – många gånger kan det räcka med att man får prata av sig och sortera vissa tankar för att må bättre.
Bidra till en inkluderande miljö
En arbetsplats som är tillgänglig för så många som möjligt, oavsett funktionsförmåga, är bra för alla. Som medarbetare kan du bidra på många sätt, exempelvis genom att se över vilka antaganden och normer du kommunicerar genom hur du pratar. Använd ordet ”paus” istället för ”bensträckare” eftersom alla faktiskt inte kan sträcka på benen. Säg ”alla, oavsett kön” istället för att prata om män och kvinnor.
LÄS MER: 5 enkla knep för att minska måndagsångesten
Hylla det som funkar
Begreppet feedback kan kännas lite slitet och många tänker att det handlar om att bara uppmärksamma när något inte fungerar. Men det är den positiva återkopplingen som är viktigast, alltså att uppmärksamma det som är bra. Om vi får veta vad som funkar bra så är det enklare att söka stöd i att förbättra det som behöver utvecklas. Visa att du ser dina kollegor genom att säga ”Jag uppskattar när du gör så eftersom det bidrar till att vi…”.