– Det är så otroligt mycket konkurrens idag vilket gör att man måste stå ut. Det gör man genom att vara trogen sina värderingar, säger Johanna Nilsson, medgrundare av Klimatklubben.
– Det är så otroligt mycket konkurrens idag vilket gör att man måste stå ut. Det gör man genom att vara trogen sina värderingar, säger Johanna Nilsson, medgrundare av Klimatklubben.

Hållbarhetsexperten: Företag som inte bryr sig om klimatet kommer ha svårt att hänga med

Medan vissa organisationer köper in det billigaste kaffet och flyger till möten så inför andra flygförbud och gör vegetarisk mat till normalkost. Svenska företags syn på klimat och hållbarhet ser helt olika ut beroende på vilket företag man pratar om. Det menar hållbarhetsexperten Johanna Nilsson.

– Vissa företag är väldigt medvetna, vissa funderar inte alls och andra gör vissa saker men missar stora puckar. Många är fast i det här med att inte skriva ut för mycket papper medan de samtidigt flyger runt sina anställda på möten över dagen, säger Johanna Nilsson, som jobbar med värderingsdrivet entreprenörskap och hållbart mode.

Hon märker att allt fler företag börjar intressera sig för frågor som rör klimat och hållbarhet. För att ta reda på vilken påverkan en organisation har på sin omgivning så tipsar Johanna Nilsson om att upprätta en klimat- och hållbarhetspolicy. Att granska och kartlägga organisationen och arbetet är steg ett.

LÄS MER: 7 steg: Så leder du dig själv till drömjobbet

Därefter kommer delen som många tycker är svår – att göra konkreta förändringar.
– Det gäller att titta på alla områden. Hur producerar vi prylar? Under vilka premisser transporterar vi saker? Hur tar vi oss till möten? Vilken mat serverar vi? Är det så att man inte kan själv så finns det färdiga certifieringar att gå med i eller så kan det vara värt att ta in en konsult.

Tror du att vi i framtiden kommer att kunna se någon skillnad mellan de företag som driver en klimatsmart verksamhet och de som inte gör det?
– Jag tror att de företag som inte gör det kommer att ha svårt att hänga med. Det är som teknikutvecklingen, man måste vara med på tåget. Rent krasst så handlar det om att förbereda sig på framtiden och ens överlevnad som företag. Det handlar om att tjäna sina pengar på ett sätt som funkar och fundera på var man ska finnas i framtiden.


I framtiden tror Johanna Nilsson att företag kommer att tvingas lägga ner på grund av klimatförändringar. Men det beror inte bara på vilken sektor företaget är inom, det handlar också om varumärkets överlevnad.
– Det är så otroligt mycket konkurrens idag vilket gör att man måste stå ut. Det gör man genom att vara trogen sina värderingar, vad man står för och ha en tydlig story. Det kommer bli ett sätt som faktiskt marknadsför sig.

Företag som går ut i pressmeddelanden och berättar att de slutar flyga eller företag som ingår samarbeten med miljöorganisationer är en marknadsföringstaktik som Johanna Nilsson menar är både framgångsrik och allt mer vanlig. Men det gäller också att leva som man lär.
– Ju sannare man är sina värderingar och sitt varumärke, desto mer lojalitet kommer man få från kunder och folk. Om man vågar sticka ut hakan så kommer folk att snacka om en. I och med våra sociala medier så blir företag mer transparanta över tid. Man kan få väldigt mycket reklam genom att gå i bräschen för något.

LÄS MER: Succéförfattaren bakom barnböckerna: ”Det tog år av slit innan vi kom hit”

Som anställd kan man känna sig ganska liten i en stor organisation. Har du något tips på hur man kan lyfta frågan om klimat och hållbarhet?  
– Om man privat har klimatångest och sedan går till jobbet 8 timmar varje dag där klimatfrågan inte alls är aktuell så är det klart att man tappar mening. Jag tror på att sluta upp med andra på arbetsplatsen som tycker som en själv. Känner man att man stöter på motstånd uppifrån så går det alltid att driva sådana här frågor fackligt.

Men Johanna Nilsson menar också att det som kan behövas är att hitta ”rätt” chef som är villig att lyssna. Lyft gärna fram konkreta fakta och exempel på vad du tror att ni på företaget kan göra annorlunda och vad ni kan vinna på att göra förändringar.

LÄS MER: 7 enkla tips för ett perfekt personligt brev

Johanna Nilsson har intresserat sig för och arbetat med hållbart mode sedan hon gick i gymnasiet. Hennes största intresse är kläder och för henne är mode en rättvisefråga.
– Jag tycker inte att jag kan unna mig om det inte är bra för alla i hela kedjan. Jag lever efter devisen att om alla gjorde som jag, skulle världen bli bättre eller sämre då? Jag multiplicerar mitt eget beteende med hela världen. Det var därför jag slutade flyga.

I höstas startade Johanna Nilsson tillsammans med vännerna Maria Soxbo och Emma Sundh ett Instagram-konto som de kallade ”Klimatklubben”. Över en natt fick kontot över 1000 medlemmar. Efter tre dagar var de uppe i 4000. Idag har Klimatklubben även en hemsida, en Facebook-grupp och flera lokalklubbar runt om i landet. Här delar medlemmarna med sig av hållbara tips, men pratar också om hur det går att sätta press på både företag och politiker när det kommer till klimatfrågan.
– Det allra bästa sättet att kunna hantera något som man mår dåligt av är att känna att man gör det man kan, säger Johanna Nilsson.

Nyheter

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Nyheter

Alexander Pärleros: ”Jag har mycket prestationsångest”

Alexander Pärleros: ”Jag har mycket prestationsångest”

Att nå framgång behöver inte handla om att göra karriär. Det menar entreprenören Alexander Pärleros, som i mars ger sig ut på sin första föreläsningsturné.

Investeraren Josef, 26, ska satsa 100 miljoner i svenska tech-startups

Investeraren Josef, 26, ska satsa 100 miljoner i svenska tech-startups

Sverige är en av de starkast lysande stjärnorna på techhimlen. Det menar Josef Fallesen, som är investeringsansvarig i CG partners.

Här är drömföretaget som svenskarna helst vill jobba på

Här är drömföretaget som svenskarna helst vill jobba på

Företaget som toppar listan över Sveriges mest attraktiva arbetsplats producerar bland annat toalettpapper och blöjor.

Så många procent av Sveriges chefer är kvinnor

Så många procent av Sveriges chefer är kvinnor

Inte ens en av fem vd:ar är kvinnor. Det visar den årliga rapporten från chefsorganisationen Ledarna som undersöker jämställdheten på arbetsmarknaden.

Fler artiklar inom Nyheter