På en arbetsplats behövs alla olika typer av kommunikationsstilar. Det vi måste lära oss är hur vi hanterar dem och vad våra kollegor mår bäst av.
På en arbetsplats behövs alla olika typer av kommunikationsstilar. Det vi måste lära oss är hur vi hanterar dem och vad våra kollegor mår bäst av.
Foto: Unsplash

Expertens 5 tips på hur ni får en bättre kommunikation på jobbet

Känns det ibland som att du och din kollega pratar olika språk och inte alls förstår varandra? Enligt kommunikationsstrategen Annmarie Palm så måste vi bli bättre på att lyssna in vad vår omgivning behöver och anpassa oss efter det.

Vissa personer trivs med en rak och enkel kommunikation där ett ”ja” eller ”nej” räcker som svar på många frågor. Andra vill ha längre och mer utvecklande svar för att känna att de får ett sammanhang. Någon kan vara känslig för en hård ton, medan den inte rör någon annan ryggen.

Det är när vi sätts ihop i olika konstellationer, som i exempelvis en arbetsgrupp på jobbet, som det kan uppstå problem. Det menar Annmarie Palm som är kommunikationsstrateg och expert på ”business behavior”, alltså vett och etikett i arbetslivet. Hon menar att vi är alldeles för dåliga på att läsa av varandra på jobbet.
– Det är jättebra för en människa som är otålig och väldigt ”pang på” att samverka med människor som är helt tvärtom. Den som tillhör den otåligare personlighetstypen har en förmåga att studsa in i den lugnare typen och även om det kan vara obehagligt så blir det till en reality-check, säger hon och fortsätter:

LÄS MER: 5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

– För lugnare personligheter fungerar det att vända på resonemanget. Är du den typen av person och vill nå fram med dina budskap till någon med en lite hetsigare attityd så kan det vara framgångsrikt att du startar med några genomtänkta kortfattade meningar. Då kan du uppnå en nödvändig inledande uppmärksamhet hos den andra.

Annmarie Palm är kommunikationsstrateg och driver Relationista. Bild: Katriina Mäkinen.


Vad ska jag tänka på när jag möter nya människor i mitt jobb?
– Det är alltid bra att bekräfta människor, då går det snabbare att komma framåt. Så snart du uppfattat vad din kollega eller kund har på hjärtat så säger du något i stil med ”okej, jag förstår”. I samband med det kan du också upprepa eller kort sammanfatta vad du precis har fått höra.

I sitt jobb utbildar Annmarie Palm både chefer och anställda inom vett och etikett på jobbet. Hon berättar att hon ofta möter chefer med en rak och hård kommunikationsstil, vilket vissa medarbetare trivs med medan andra har svårare för. Cheferna själva är ofta omedvetna om hur de kommunicerar med sina anställda.
– Det här är en ledningsfråga, all företagskultur kommer uppifrån. På den typen av arbetsplats är det förstås vanligt att resten av medarbetarna tassar runt lite på tå. Och det innebär i sin tur att inspirationen hos många individer att vilja bidra till att utveckla verksamheten ofta uteblir, säger hon och fortsätter:

– Min fasta uppfattning är att ska du få med dig medarbetarna, på riktigt, behöver du utveckla en kommunikationsstil som både är tydlig och rak men också inkännande och inkluderande.

LÄS MER: Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

Men kan viljan att anpassa sig gå för långt? Absolut, menar Annmarie Palm. Du ska aldrig förändra din kommunikation på ett sätt som strider mot dina värderingar eller hur du är som person. Att anamma en kollegas nedlåtande ton är något du aldrig ska behöva göra.
– Anpassning kan vara bra, men det får aldrig gå ut över din person och hur du tycker att du uppfattas. Du ska aldrig må dåligt av att ändra din kommunikationsstil.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Fler artiklar inom På jobbet