Psykologen Björn Hedensjö har skrivit en bok till chefer där han listar de saker som han själv önskat att han vetat när han blev chef.
Psykologen Björn Hedensjö har skrivit en bok till chefer där han listar de saker som han själv önskat att han vetat när han blev chef.
Foto: Privat/Unsplash

Här är de psykologiska knepen som gör dig till en bättre chef

Digitaliseringen ställer allt högre krav på chefers psykologiska färdigheter. Problemet är att många chefer idag är okunniga inom ledarskapspsykologi. Det menar psykologen Björn Hedensjö, som skrivit en handbok för chefer i digitalåldern.

Allt för många chefer blir chefer för att de är experter inom ett område – trots att de har dålig koll, eller ingen koll alls, på vad det innebär att leda människor. Psykologen och författaren Björn Hedensjö har skrivit boken "Helikopterfaktorn – en överlevnadsguide för chefer i digitalåldern”. Han menar att en bra chef ser hur medarbetarna skiljer sig åt och vet hur man bäst motiverar dem.
– Motivation är inget som uppstår magiskt inom oss själva även om många chefer verkar tänka så. På en arbetsplats har chefen en helt avgörande roll för medarbetarnas prestation och arbetsglädje, säger Björn Hedensjö.

LÄS MER: Algoritmforskaren Neda Zamani om framtidens jobb med ögonspårning

Efter en karriär som journalist så valde han att sadla om och bli psykolog. Boken är byggd runt 76 tips, eller ”psykologiska lifehacks”, på saker som han önskar att han vetat när han själv blev chef i en ung ålder. För visst finns det psykologiska tekniker för att få med sig människor i ett förändringsarbete, för att lösa konflikter mellan medarbetare och för att tackla stressen som kommer med en chefsroll. Problemet är att allt för få chefer känner till teknikerna eller använder sig av dem. 

Har du någon gång upplevt dig själv som en bluff som när som helst kommer att avslöjas? Att du egentligen inte har någon koll på vad du gör och att dina kollegor snart kommer att genomskåda dig? Det är vanliga tankar hos högpresterande människor och kallas för bluffsyndromet, men enligt Björn Hedensjö så vågar få chefer yttra sin oro om det här.

LÄS MER: Åldersexperten: Ålderism på jobbet gör att människor blir rädda

Blufftankar, tillsammans med katastroftankar och dystra spådomar om framtiden, gäller det att lära sig att hantera.
– Ett första steg är att lära sig om de vanliga tankefel som nästan alla människor gör så att de normaliseras. Ofta går folk runt och tänker att andra inte har samma mörka eller självkritiska tankar som de själva, fastän det är det mest allmänmänskliga som finns, säger Björn Hedensjö och fortsätter:

– Oftast är det mer effektivt att acceptera att man har den typen av tankar och skapa distans till dem än att lägga massa energi på att försöka bli av med dem.

Ett problem på arbetsplatser idag är de chefer som Björn Hedensjö kallar ”de vördade rövhattarna”. Precis som en hyllad artist eller konstnär som betraktas som ”lite galen” så kommer de här cheferna undan med beteenden som i andra sammanhang betraktas som helt oacceptabla. Men i rollen som ett hyllat geni så ursäktas chefens beteende ofta som ”kreativ galenskap” eller en ”oförutsägbar men fast hand”.

Vad måste göras för att rövhattar till chefer ska sluta idoliseras?
– Det bästa man kan göra tror jag är att sprida kunskap om hur otroligt destruktivt det är på alla sätt att sätta rövhattar på chefsposter. Det finns numera gott om forskning som visar att det kostar företag massa pengar, säger Björn Hedensjö och fortsätter:

– Myten om det lynniga och lite galna geniet behöver också krossas. Oförutsägbara rövhattar som lyckas som ledare gör det trots sina antisociala egenskaper, inte tack vare dem.

LÄS MER: Tech-chefen Sara Arildsson: ”Jag vill bana vägen för nästa generation”

Personlig utveckling

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Personlig utveckling

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Självledarskap handlar om att på bästa sätt ha koll på vem du är, vad som är viktigt för dig och i vilken riktning du ska gå.

Experten: Därför är det viktigt att du kompetensutvecklar dig

Experten: Därför är det viktigt att du kompetensutvecklar dig

Drömmer du om att gå en kurs eller lära dig ett nytt datorprogram som kan göra dig till en bättre/starkare medarbetare? Fråga din chef!

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Du gjorde ett litet misstag här om dagen och har fortfarande inte kunnat släppa det. Du oroar dig för om du kommer göra tillräckligt bra ifrån dig nästkomma

Experten: ”Därför är du säljare – även om du inte jobbar med sälj”

Experten: ”Därför är du säljare – även om du inte jobbar med sälj”

Vem är egentligen en säljare? Enligt säljexperten Ulla-Lisa Thordén är svaret på den frågan ”alla”.

Fler artiklar inom Personlig utveckling