Makt korrumperar människor och får oss att glömma hur vi var och vad vi hade förut.
Makt korrumperar människor och får oss att glömma hur vi var och vad vi hade förut.
Foto: Unsplash

Så vet du att du har en chef som inte borde vara chef

Vi har alla mött cheferna som får oss att undra ”hur sjutton blev du chef?”. Tyvärr finns det många som har blivit ledare av helt fel anledningar. Ledarskapsutvecklaren Clara Löfvenhamn listar 5 tecken som hjälper dig att känna igen de dåliga cheferna.

Ett ointresse för människor
Vissa personer befordras till chefer för att de presterade på topp i sin tidigare roll medan man helt struntar i det faktum att personen inte besitter några ledaregenskaper. En av de mest grundläggande delarna av chefsuppdraget är att kunna hantera människor men en dålig chef ser enbart medarbetarna som pinnar i statistiken. Ett ointresse för människor leder till otrygga och osedda medarbetare.

LÄS MER: Rekryteraren avslöjar: Det här får mig att vilja kalla dig till en jobbintervju

Konflikträdslan styr
Med chefsuppdraget kommer också de svåra och jobbiga samtalen. Men en konflikträdd chef väljer att stänga in sig på rummet när det stormar och tar ogärna itu med konflikter. Chefen hoppas på att saker ska ”rinna ut i sanden” och följer ogärna upp existerande problem. Det här kan på sikt skapa stora sprickor i arbetsgruppen.    

Clara Löfvenhamn driver sajten Bossbloggen och utbildar i ledarskap.


En törst efter makt
Det är inte många ledare som medvetet och aktivt missbrukar den makt som en chefsroll innebär (men om du har träffat en chef som gör det så spring så fort du kan!). De få som faktiskt gör det kan ställa till med stora skador, men det gäller även för de chefer som omedvetet missbrukar sin makt. Makt korrumperar ofta människor och får oss att glömma vad vi hade förut och var vi kom ifrån. Chefen som stirrar sig blind på resultat och siffror och glömmer bort de anställda är ett tydligt sådant exempel.

LÄS MER: Här är de psykologiska knepen som gör dig till en bättre chef

Det finns en ”låt gå-attityd”
Om du någon gång har haft en chef som är på jobbet utan att egentligen vara där på riktigt mentalt så har du också haft en ”låt gå-chef”. Den här typen av chefer undviker allt som har med jobbet att göra, skjuter upp saker och vågar inte fatta några viktiga beslut. Det här behöver inte betyda att chefen är lat utan kan snarare vara ett tecken på bristande kunskap och erfarenhet. Resultatet blir ofta att inget blir gjort eftersom ingen vet vad som ska göras och att informella ledare får kliva fram och axla ledarskape istället.

Styr på detaljnivå
”Låt gå-chefens” motpol är den kontrollerande och detaljstyrande chefen. Den här typen av ledarskap är minst lika illa eftersom chefen alltid utgår från och tror att ”jag kan och vet bäst”. Tidiga varningssignaler för det här kan vara att chefen är en besserwisser i kombination med att chefen aldrig lyssnar på vad någon annan säger. Att försöka vara och göra allt själv blir aldrig bra och resulterar ofta i en sönderstressad chef och en personal som aldrig får ta eget ansvar.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

En flytt, ett bröllop eller ett dödsfall – mycket kan hända i livet som gör att vi känner att vi måste vara borta från jobbet.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Fler artiklar inom På jobbet