Vissa mår bäst av att inte behöva tänka på jobbmejlen, medan andra mår bäst av att veta vad som väntar efter semestern.
Vissa mår bäst av att inte behöva tänka på jobbmejlen, medan andra mår bäst av att veta vad som väntar efter semestern.
Foto: Pixabay

Stressforskaren: Att läsa jobbmejlen på semestern kan vara lugnande

Närmare 30 procent av svenskarna kommer att läsa jobbmejlen flera gånger eller varje dag under semestern, enligt en ny undersökning. Vi brukar få rådet att koppla bort jobbet helt när vi är lediga, men enligt stressforskaren Torbjörn Åkerstedt så kan det här ”stressa ner-knepet” få motsatt effekt.

53 procent av svenskarna kommer att läsa jobbmejlen under semestern. Av dem så kommer 29 procent att kolla mejlen flera gånger eller varje dag medan 24 procent nöjer sig med att göra det någon enstaka gång. Det visar en ny undersökning från Yougov, gjord på uppdrag av Metro.

LÄS MER: 7 beteenden på jobbet som gör oss stressade

Det klassiska knepet för att kunna koppla bort jobbet och stressa ner brukar vara att stänga av jobbtelefonen och logga ut från mejlen. Men enligt Torbjörn Åkerstedt, senior professor i psykologi vid Karolinska institutet och Stockholms universitet, så måste inte alla vara så drastiska.
– Att stressa ner går alldeles utmärkt även om man då och då kastar ett öga på vad som kommit in, säger han.

Torbjörn Åkerstedt forskar bland annat om stress och han menar att olika personer stressas av olika saker. Medan vissa inte ens vill behöva tänka på de olästa mejl som ligger i inkorgen så stressas andra av tanken på att inte få öppna dem.

Enligt stressforskaren Torbjörn Åkerstedt så är sömn det bästa botemedlet mot stress.


Av de svarande i undersökningen som kommer att läsa jobbmejl under sommarsemestern så uppger majoriteten att de gör det för att inte missa något viktigt, för att de vill veta vad som väntar dem när semestern är slut eller för att de helt enkelt är nyfikna. Enligt Torbjörn Åkerstedt så är det ingen anledning som är bättre eller sämre, vi funkar helt enkelt olika.
– Det är fullt rimligt och är inget problem om det inte kräver att man skall göra en massa arbete. Man märker själv om man är för upptagen med mailen och om man varvar upp. Det finns ingen absolutnivå för antal mail.

Torbjörn Åkerstedt förklarar stress som svårhanterliga krav som sätter igång kroppens försvarsmekanismer. Det är när du måste vara nåbar för chefer eller kollegor och göra arbetsinsatser som din återhämtning rubbas.
– Om man inte varvar ner med jämna mellanrum så kan långvarig stress leda till sjukdom. Det bästa motmedlet är god sömn. Det näst bästa är ledighet, alltså semester eller helger, där man inte längre utsätts för arbetskraven.

LÄS MER: Experten svarar: Hur skiljer jag den ofarliga stressen från den farliga?

Så länge du prioriterar din sömn så spelar det mindre roll vad du gör på din vakna och lediga tid för att återhämta dig. Liksom vi stressas av olika saker så återhämtar vi oss också bäst på olika sätt.
– Vissa mår bäst av att göra ingenting, andra av att bygga om huset. På det hela taget mår man bäst av att göra det man känner att man vill göra, säger Torbjörn Åkerstedt.

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Så många svenskar upplever stress på jobbet – varje dag

Så många svenskar upplever stress på jobbet – varje dag

Över hälften av svenskarna känner stress på jobbet varje vecka och del av dem är stressade varje dag, enligt en ny undersökning från Randstad.

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Obalans mellan stress och vila kan leda till utmattningssyndrom eller stresskollaps. Här är de viktiga varningstecknen.

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Enligt bildskärmsexperten Dick Bender har allt för många människor idag felaktiga inställningar på sina datorskärmar.

Är du dålig på att varva ner? Följ stresscoachens 5 steg!

Är du dålig på att varva ner? Följ stresscoachens 5 steg!

Enligt stresscoachen Maria Helander är vi tidsoptimister som alltid försöker hinna med för mycket när vi är lediga och egentligen ska prioritera vila.

Fler artiklar inom Hälsa