Administrativ handläggare till ekonomiskt bistånd

Du har öga för detaljer. Och kan se helheten. Precis som vi.

Här på enheten för ekonomiskt bistånd arbetar vi med brukarens behov i fokus. Vi strävar efter att hålla hög kvalitet i utredningar och dokumentation. På enheten arbetar sammanlagt 19 engagerade, stolta och skickliga medarbetare. De har olika ansvarsområden och inriktningar. Vi arbetar för ökad brukarmedverkan, och parallellt också med nya metoder och nya arbetssätt för att förbättra människors väg till självständighet och egenförsörjning. Inom enheten sätter vi stort värde på att skickliggöra varandra genom att använda oss av varandras kompetens och synliggöra det vi är bra på. Vi ligger i framkant med att arbeta systemiskt, i team kring brukarens behov och vi tar tillvara på värdet att ständigt utvecklas i våra yrkesroller. Utifrån det har vi satsat på att ha en traineeanställd och socionomstudent inom enheten, vilket hjälper oss utforska våra arbetssätt och föra in nya perspektiv. Alla medarbetare ses som nyckelpersoner för att driva verksamheten framåt. Arbetet inom enheten ska präglas av rättssäkerhet, professionalitet och ett etiskt förhållningssätt, där brukarens delaktighet är avgörande. Rätt insats, till rätt person, i rätt tid, av rätt aktör och till rätt kostnad är vår strävan.

Vi har ett nära samarbete med övriga enheter inom Social- och arbetsmarknadsförvaltningen i Sundbyberg. Tillsammans med övriga förvaltningen sitter vi i Sundbybergs stadshus som är beläget i moderna lokaler i Hallonbergen.

Som administrativ handläggare kommer du administrera utbetalning av försörjningsstöd och annat ekonomiskt bistånd på uppdrag från socialsekreterare.

Dina arbetsuppgifter är bland annat att göra beräkningar och verkställa beslut om försörjningsstöd, göra nödvändiga kontroller samt dokumentera i verksamhetssystemet. Bistå socialsekreterare med att genomföra kontroller i InfoTorg. Det finns även andra administrativa uppgifter på enheten bland annat insortering och kopiering av handlingar. Du samarbetar med enhetens socialsekreterare, andra myndigheter och samverkanspartners. Du kommer också delta i det utvecklingsarbete som pågår och som syftar till att förenkla rutinerna för att korta handläggningstiderna och förbättra dialogen med brukarna.

Vi söker dig som har gymnasiekompetens inom ekonomi och/eller administration. Vi ser gärna att du har vidareutbildning på högskolenivå i offentlig handläggning och juridik. Du har goda kunskaper i socialförsäkringssystemen och socialtjänstlagen. Du har kunskaper om att lägga upp en enklare budget då det också är viktigt i uppdraget. Erfarenhet av arbete med försörjningsstöd är ett krav. Tidigare erfarenhet av administrativt arbete från liknande arbetsuppgifter eller med handläggning inom andra myndigheter är meriterande.

Vi vill att du är ansvarstagande och flexibel. Du har en god samarbetsförmåga och är relationsskapande men har även förmågan att arbeta självständigt. Du är strukturerad, lojal och har en helhetssyn. Du har god dokumentationsvana och en mycket god förmåga att uttrycka dig i svenska språket i tal och skrift. Du är intresserad av att aktivt utveckla verksamheten. Vi sätter stort värde i personlig lämplighet. Datavana är nödvändigt och erfarenhet av olika verksamhetssystem som t.ex. Treserva är önskvärt.

Vi erbjuder dig en kreativ och proaktiv förvaltning med möjlighet till professionell utveckling och utbildningar. Från hösten 2016 har vi infört ett traineeprogram för socionomstuderande och införandet av en yrkesintroduktion är påbörjat. Vi är måna om att vara en viktig länk mellan socialhögskolan och yrkeslivet och erbjuder en god introduktion till socialsekreteraryrket.

Sundbybergs stad erbjuder friskvårdsbidrag, personalstödstjänst och möjligheten att växla semesterlönetillägg mot extra lediga dagar.

Befattningen är en tidsbegränsad anställning på heltid under ett år. Tillträde enligt överenskommelse. Ansök senast den 20 juli 2018. Vi tar inte emot ansökningar via e-post. Rekryteringsprocessen fortgår löpande och intervjuer kan ske under ansökningstiden

Välkommen med din ansökan!

Vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. 

 

Karriärhjälpen

Här hittar du tips och artiklar som hjälper dig i yrkeslivet. Lär dig hur man skriver ett personligt brev, får sitt CV att sticka ut eller förhandlar lön.

Så får du drömyrket på bara två veckor

Så får du drömyrket på bara två veckor

På bara två veckor får Virons skolfotografer den utbildning de behöver för att kunna börja jobba.

7 enkla tips för ett perfekt personligt brev

7 enkla tips för ett perfekt personligt brev

Hur ska ett personligt brev se ut? Metrojobb bad karriärexperten Charlotte Hågård, som bland annat skrivit Stick Ut, Ansökningsboken och CV-boken, om...

4 exempel: Så ska du inleda ett personligt brev

4 exempel: Så ska du inleda ett personligt brev

Att komma på en bra inledning till sitt personliga brev är svårt. Metrojobb listar 4 alternativ som garanterat fångar läsarens uppmärksamhet.

Tio vanliga frågor på intervjun – och svaren

Tio vanliga frågor på intervjun – och svaren

Förbered dig på de här intervjufrågorna och öka chanserna. Experten Jan Kallberg: "Förvänta dig följdfrågor".