Redovisningsekonom

Som redovisningsekonom arbetar du på avdelningen för verksamhetsstöd, med placering på Administrativa enheten. Enheten ger stöd och service till hela myndigheten inom områdena ekonomi, upphandling, arkiv, registratur, reception, lokaler och vaktmästeri.

Om jobbet
Du arbetar både brett och djupt inom redovisningsområdet såväl med den löpande redovisningen som med bokslut. Den löpande redovisningen omfattar bland annat fakturahantering, tidredovisning och anläggningsredovisning samt kontroller och kontoavstämningar. Andra viktiga arbetsuppgifter är månadsavslut och årsbokslut inkluderande rapportering av ekonomiska uppgifter till regeringen (Hermes).
I arbetet ingår även att ta fram rutinbeskrivningar och dokumentation samt registervård och systemadministration. Du deltar också i olika löpande redovisningsfrågor och ger stöd och handledning till medarbetare och chefer i frågor avseende ekonomiadministration.

Din profil
Du har relevant högskoleutbildning (minst 180 hp) gärna med inriktning mot företagsekonomi, eller motsvarande kompetens och erfarenhet. Du har goda kunskaper i ekonomisk redovisning. Erfarenhet av statligt redovisningsarbete eller arbete inom annan offentlig förvaltning är meriterande. Har du vana att arbeta i ekonomisystemet Agresso 0ch har goda kunskaper i Office-paketet, då främst Excel, är det också meriterande.

Som person är du noggrann, strukturerad, analytisk och stresstålig. Du har ett eget driv, god initiativförmåga och tycker om att arbeta självständigt likaväl som i grupp. Då du kontinuerligt samarbetar med chefer och medarbetare inom myndigheten är det av stor vikt att du trivs i en roll med många kontaktytor och att du har en mycket god samarbetsförmåga och servicekänsla. Du utrycker dig väl i tal och skrift på svenska.
Du bidrar till ett bra arbetsklimat och självklart bemöter du andra med prestigelöshet, respekt och omtanke. Vi strävar efter en arbetsplats där medarbetarnas olikheter berikar verksamheten.

Anställningen
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.
Tillträde enligt överenskommelse. Tjänstgöringsort är Karlstad.

Vill du få mer information?
Mer information om anställningen får du av enhetschef Roger Larsson.
Fackliga representanter är Torbjörn Noaksson för OFR vid Konsumentverket och Lena Bergman Bokvist för SACO–S-föreningen vid Konsumentverket. Du når samtliga genom att ringa vår växel på telefonnummer 0771-42 33 00.

Så här ansöker du
Du söker tjänsten i vårt rekryteringsverktyg.
Det är viktigt att du i ditt personliga brev anger dnr. HR 2019/345

Senast den 26 maj 2019 vill vi ha din ansökan.

Karriärhjälpen

Här hittar du tips och artiklar som hjälper dig i yrkeslivet. Lär dig hur man skriver ett personligt brev, får sitt CV att sticka ut eller förhandlar lön.

Så många svenskar upplever stress på jobbet – varje dag

Så många svenskar upplever stress på jobbet – varje dag

Över hälften av svenskarna känner stress på jobbet varje vecka och del av dem är stressade varje dag, enligt en ny undersökning från Randstad.

7 enkla tips för ett perfekt personligt brev

7 enkla tips för ett perfekt personligt brev

Hur ska ett personligt brev se ut? Metrojobb bad karriärexperten Charlotte Hågård, som bland annat skrivit Stick Ut, Ansökningsboken och CV-boken, om...

4 exempel: Så ska du inleda ett personligt brev

4 exempel: Så ska du inleda ett personligt brev

Att komma på en bra inledning till sitt personliga brev är svårt. Metrojobb listar 4 alternativ som garanterat fångar läsarens uppmärksamhet.

Tio vanliga frågor på intervjun – och svaren

Tio vanliga frågor på intervjun – och svaren

Förbered dig på de här intervjufrågorna och öka chanserna. Experten Jan Kallberg: "Förvänta dig följdfrågor".